close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Lekstroom

Bouwjaar: 1999

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn 206 GTI bouwjaar ’99. Wanneer ik hem een 15 dagen niet gebruik is mijn accu volledig leeg. Ik heb de lekstroom gemeten die een waarde had van 0,13A. Leek mij wat aan de hoge kant maar een tweetal dealers vertelde mij dat 0,1A een normale waarde was. Nu vond ik dat een beetje raar verhaal want met mijn accu van 45Ah en een lekstroom van 0,13A klopt het wel ongeveer dat ie in 15 dagen leeg is en dat lijkt me vrij kort. Ik heb gekeken of een zekering mij iets kon vertellen en nu bleek dat nummertje 12 (MF12, voeding stuur- en contactslot) degene was die de hoge waarde veroorzaakte. Na uitnemen van deze zekering zakte de waarde naar 0,01 /0,02A. Ik ben toen getipt dat ook de dynamo op deze groep zit aangesloten, maar controle hiervan bleek dat de dit niet de oorzaak was. Ik heb naast een cd wisselaar (af fabriek) geen extra opties gemonteerd.

Wie weet misschien waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik het beste kan doen?

ROgier

Geplaatst door

Ro9855 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Helaas, geen alarm en ook de wisselaar is niet de boosdoener. Accu van 60Ah is eventueel een optie maar die 0,13A zit me niet lekker.

Ro9855 0

18 jaar

Trek je wisselaar eens eruit en meet dan opnieuw de lekstroom. Jekunt deze wisselaar ook via het contact schakelen!!

master 0

18 jaar

De accu is ook wat aan de kleine kant!

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Accu al eens laten testen dan?

Door de jaren heen gaat de capaciteit van de accu achteruit, waardoor de accu eerder leegraakt, en vooral nu met de kou.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

De berekening die Rogier geeft klopt wel zelfs bij een nieuwe 45 Ah zou dit binnen 15 dagen leeg zijn, dat is erg weinig. M.i. is de 0.13 A te hoog. Zit er geen alarm in dat veel stroom verbruikt ? 45 Ah voor een deze auto (2.0 16v?) is aan de krappe kant, 55 Ah is minimaal voorgeschreven, advies, 60 Ah.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Wat voor een autoradio zit er in, standaard ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

yep, af fabriek radio cassette & 6 cd wisselaar

Ro9855 0

18 jaar

Ook al eens los gehad ? Ook radio zelf ?
Heb je ook al eens de stroom gemeten als de auto een minuut of 10 van contact staat ? Dit ivm de Eco mode die dan inschakelt.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

0,13A is in ieder geval te hoog. 0,05 is al hoog. Toch eens denken aan de radio.
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Trek de wisselaar eens los en meet dan je stroomverbruik nog eens. Als het dan nog te hoog is trek dan de radio er eens uit. Wat je ook nog kunt proberen is te kijken of het lampje in je dashbord niet continue brand (schakelaar in klepje defect?)dit zie je normaliter ook niet....

master 0

18 jaar

Ik heb alle zekeringen 1 voor 1 los gehad en de stroom gemeten. Dus voor zover ik weet heb ik alle onderdelen (radio, ed.) losgehad. Alleen de zekering in de motorruimte (MF12) gaf een daling in Amperes. Ook dashboardkast lampje en lampje in de kofferruimte getest.

Die Eco mode klinkt interessant, weet iemand wat die Eco mode precies inhoud?

Zou ik dit kunnen testen door de stroom gedurende minimaal 10 minuten te meten en dan kijken of deze afneemt...?

Ro9855 0

18 jaar

Ja, de 406 heeft dit zeker, de 206 denk ik ook. Vertraging is bij de 406 ongeveer een minuut. Meet maar eens. Hiermee worden er nog een aantal verbruikers uitgeschakeld. De continue plus van de radio zit denk ik niet bij de dashboard zekeringen aangesloten, dat is de geschakelde. Ook niet toevallig een carkit die verkeerd aangesloten is (niet achter een geschakelde spanning?)

pieterp9094 0
badge

18 jaar

De ruststroom moet ongeveer 20mA zijn bij haast alle peugeots met een BSI. Als je de ampere meter tussen de minpoolklem en de accuminpool plaatst zul je zien dat hij na ongeveer 1 - 2 minuten op de zgn powerlatch fase gaat. De stroom bedraagt dan ongeveer 0.1 a 0.2 ampere. na ongeveer 5 a 10 minuten gaat de bsi in de slaap fase de rustroom moet dan zakken naar 0.02 ampere (20mAmp). E.a is afhankelijk van de accu spanning.
heeft de antenne niet gelekt op de binnenverlichting ? En is de accu al eens op capaciteit getest met goede accu tester, eentje die de inwendig weerstand van de accu meet ?

T luteijn 0
badge

18 jaar

Heb je de stroom nog kunnen meten ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

In het weekend de stroom gemeten. Maar na 25 minuten was de lekstroom nog steeds 0,13A. Nog enig idee hoe ik dan de radio zou kunnen checken...? (geen carkit aangesloten)

Ro9855 0

18 jaar

Radio eruit en stekkers los! Ook geen losse versterker oid erin ? Loopt ie op gas toevallig ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Toch nog even een berichtje.

Het probleem is opgelost !!!

Bleek inderdaad de radio te zijn. Nu geschakeld via het contact en de lekstroom is weer op een normale waarde.

Ro9855 0

18 jaar

Mooi dat het is opgelost!
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.