Defecte delen vervangen, klepdeksel eraf en met nieuwe pakking weer monteren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan het zijn dat ik wat olielekkage heb bij mijn kleppendeksels doordat mijn motorsteunen oud zijn en vooral 1 van de rechtsboven reactiestangrubbers kapot zijn?
Ik kan me voorstellen dat doordat de motor meer kantelt er meer olie bovenin bij de kleppen "klotst".
Is het vervangen van de keppendeksel pakkingen makkelijk zelf te doen?
Bij voorbaat dank reeds.
Ik ontdek net dat er een slangkoppeling is afgebroken van de luchtinlaat.
Net na het luchtfilter. De kleine slang komt van bovenop het carterdeksel.
Kan dit samenhangen met de lekkage langs het carterdeksel?
6 jaar
Dat klotsen van olie onder je kleppendeksel kun je vergeten , zoveel olie staat daar niet.
De slang die defect is , is van je carterventilatie , daar komt altijd iets olie uit , ik zou eerst die slang repareren de boel goed schoon maken en dan kijken of je nog lekkage hebt , zou zeker ook niet te lang met slechte motorsteunen en reactiestangen blijven rijden , krijg je meer problemen van.
Aha carterventilatie even gecheckt. Bedankt, goeie tip!
Heeft een 406 1.8 ook een PCV klep? Is het goed die ook periodiek na te kijken?
Waarmee kan ik de olie op de motor goed weghalen zonder dat ik rubber slangen kapot maak?
6 jaar
Als u zeker wil zijn om geen kunststofdelen te vernielen, kan je van die spuitbussen engineclean gebruiken, gewoon inspuiten, en daarna met warm water goed afspoelen. Die spuitbussen verkopen ze zelfs voor een prikje in de Action zag ik laatst. Er bestaan ook 5 liter blikken motor ontvetter, die zijn verkrijgbaar bij elke onderdelenhandel, maar die zijn redelijk prijzig, zo een 30 euro dacht ik. Verder zou ik zeker de goede raad van kaleido 1 ter harte nemen, en onmiddellijk de slechte motorsteunen vervangen, dit om ergere motorschade te voorkomen. Met het vervangen van de reactiestangen zou ik ook niet wachten, want dit kan gevaarlijk worden, daar die het rijgedrag van de auto beïnvloeden.
6 jaar
Ok dank je.
En heeft een Peugeot 406 1.8 16V benzine een PCV klep ergens?
6 jaar
Ik zie ook olielekkage bij het oliefilter. Ik vertrouw het zaakje niet. Had ik te veel carterdruk door die losse slang naar de luchtinlaat?
Of kan er dus nog iets anders zijn wat de carterventilatie slecht laat gaan?
6 jaar
Een slecht of vuile oliefilter kan de oorzaak zijn... voor alle zekerheid zou ik het blok eens goed kuisen, de carter ventilatie herstellen, de olie aflaten en het oliefilter vervangen. Let er bij het olie verversen op dat er geen smurrie in de olie zit, want dat kan de oliepomp verstoppen, let er ook op dat er geen metalen deeltjes in de olie zitten, en bij twijfel, doe een compressietest van de cilinders, dat is altijd goed in zo een situatie, dan weet u tenminste waar u aan toe bent, en behoed u voor overbodige kosten. Versleten zuigerveren kunnen er voor zorgen dat er overdruk in het carter komt, en de olie er uit wordt geperst door allerlei openingen. Dat kan de lekkages verklaren. Helaas is in dat geval de motor er aan, en kan u beter een andere motor gaan zoeken via de sloop, of de onderdelenlijn. Hopelijk is dit laatste niet het geval, laat maar weten moest u nog vragen hebben. In elk geval succes gewenst.
6 jaar
Ok ga ik aan werken.
Ik had de carterventilatie slang wel wat hersteld. Ik weet niet of t gasdicht is echter.
Ik vond dat er niet veel damp onder de olievuldop was nadien. Het rook er wel nogal naar uitlaatgas. Zegt dit nog iets?
Is het flushen van de motor met een middel nog een goed idee? Of juist een slecht idee?
6 jaar
Oei, als het naar uitlaatgas ruikt zou ik niet veel moeite meer doen, en zeker geen kosten, en eerst eens een compressietest doen van de cilinders... De geur van uitlaatgassen vanuit het carter wil zeggen dat de zuigerveren van één of meerdere cilinders versleten zijn, of de cilinder wand gekrast. Bij de ontsteking worden de verbrande gassen zo tussen de zuiger en de cilinder het carter ingeperst. Vandaar die uitlaatgas geur.... Dus voor dat u nog kosten doet, eerst de bougies eruit, en de compressie testen... Compressietester is al te koop via bol.com voor 28,99, als u er nog geen hebt tenminste. Zo ziet zo een ding er uit... zie foto...
6 jaar
Maar zou ik dan niet al veel meer olie moeten verbruiken? Want dat is niet noemenswaardig namelijk.
Ik neem aan dat er bij versleten zuigerveren ook olie teug in de verbrandingskamer komt en je dus nogal rokend rijdt. Of hoeft dat niet per sé?
Kan er niet gas lekken langs kleppen?
6 jaar
Toch niet noodzakelijk, als de inlaat en de uitlaat kleppen dicht staan volgt ontsteking. Als die gassen zich tussen de zuigerveren en de cilinder kunnen persen komt het carter onder druk te staan, en probeert de olie weg te lekken langs carter verluchting, olie stop, oliefilter, dichtingen enz. maar dat is niet noodzakelijk veel. Omgekeerd kan ook natuurlijk, als b.v. de kleppen beschadigd zijn, of niet meer goed sluiten, maar dat is niet noodzakelijk zo bij lekkende of gebroken zuigerveren... Dus eerst compressie meten, dat compressieverlies al uit te sluiten is, vooraleer nog kosten te doen, want dat zou ingeval van compressieverlies allemaal weggesmeten geld zijn.
6 jaar
De damp die uit je kleppendeksel komt stinkt altijd , is normaal .
Zou eerst de boel schoon maken , olie en filter vervangen .
Inderdaad, maar niet naar uitlaatgassen... zou dus eerst de compressie maar eens nameten vooraleer nog iets te doen, anders loopt hij het risico om zijn geld weg te gooien... de auto is per slot van rekening 18 jaar oud hè... en de compressie meten kan trouwens nooit geen kwaad bij een oude auto. Je verliest er per slot van rekening niets mee, en hebt tenminste zekerheid.
6 jaar
Ik ga het zeker doen, morgen naar doe het zelf garage wat dingen doen sowieso.
Ja mijn geliefde en zeer noodzakelijke 406 is 18 jaar oud bijna en staat op 229000 km heeft nooit de pit gehad die mijn vorige had. Maar is altijd steady geweest.
Ik heb wel alle olie lekplekken gekuisd vandaag. Die slang is dus weer een soort van aangesloten. Ik neem aan dat er door de onderdruk in de luchtslang nu toch meer wordt afgezogen.
Ik heb nog geen nieuw lekken kunnen ontdekken na iig 150 km gereden te hebben.
Maar weet iemand of er nou een PCV klep in deze motor zit? Een opvangpotje voor olie van de carterventilatie?
Lijkt me toch fijner als de olie die meekomt niet allemaal in de luchtaanzuiging komt, of zelfs terugdruipt op het luchtfilter.
En wat voor waarde moet ik hebben bij een compressiemeting van deze motor?
Als alle cylinders ongeveer hetzelfde meten, hoe weet je dan of ze niet allemaal slecht zijn?
6 jaar
Als er een PCV klep op zit, zou die moeten zitten tussen het carter en het inlaatspruitstuk, dus op of aan die buis van de carter ventilatie....
De compressie van een 1.8 LFY blok zou geloof ik tussen de 12 en de 13 bar moeten liggen, maar kan, gezien de 229000 km, en 18 jaar oud, wat minder zijn. Onder de 9 - 10 bar zou het zeker niet mogen gaan. Succes ermee, en laat maar iets weten.
6 jaar
Kas2 heeft gerapporteerd;
Reactie van melder:
Ik heb nog geen compressie kunnen testen ik heb het lek in observatie
Ik heb ondertussen de carterventilatie weer goed hersteld met een nieuw onderdeel met een goede flens.
Compressie nog niet getest. De auto is wel net weer door de keuring!
Het lekken rond het carterdeksel heeft zich niet meer voorgedaan na schoonmaken.
Heeft geen PCV klep.
Action heeft geen cleaner meer voor motoren.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar