auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406 2001: Lopen na engine swap

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 3FZ, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 116

Ik heb van mijn 406 2.2i (benzine) de motor geswapt. Kabelboom loshalen en meeste ombouw weghalen heb ik zelf gedaan. Het blok is toen overgehangen door iemand anders die mijn garagehouder kende. Deze man heeft het nieuwe blok aan de praat proberen te krijgen maar geen succes gehad. Ik ben er nu zelf mee bezig.

Het nieuwe blok draait rond met vonk en brandstof maar slaat niet aan. Gasklep werkt naar behoren. Het is een 3FZ blok uit een Citroen C8. Opvallend was dat de flens van het krukastandwiel wat happen eruit had, deze is vervangen voor het blok is overgezet.

Wat ik heb gecheckt:
-Codes lezen: P0606, interne regelmodule: processor fout. ECU komt van het oude blok en werkte daarin prima. Ik vermoed dat deze code gegooid wordt omdat er iets anders niet goed werkt.
-Vonk: aanwezig op alle bougies
-Brandstofdruk: aanwezig
-Injectoren: Doen hun werk
-Nokkenassensor uitgewisseld, geen verschil
-Nokkenas en krukassensor los gehaald en proberen starten, geen verschil
-Aanzuigende lucht door gasklep (in geval van timing 180 graden uit fase zou er lucht door de intake naar buiten geperst worden)

Wat door degene die de swap heeft gedaan is gecheckt:
-Timing (distributie is nieuw op gezet bij het nieuwe blok)
-Compressie: netjes over alle cilinders
-Krukassensor op vliegwiel uitgewisseld, geen verschil.

Vandaag proberen het blok even aan de praat te krijgen met wat remreiniger in de injectorpoorten. Ik heb er een aantal keer een plof uit gekregen maar niet meer dan dat. Toen ik de injectors er weer in deed werd bij de volgende poging de injectorrail eruit gedrukt.

Dit laatste doet mij denken dat de timing wellicht niet klopt. Ik zou zeggen dat de inlaatklep dicht moet zijn tijdens de ontsteking en dat er dus geen druk terug door de intakeport mag komen. Echter de timing is dus al twee keer gecheckt. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Meerdere mensen staan momenteel een beetje voor een raadsel. Niemand is echter ervaren met Peugeot dus wellicht heeft deze Franse dame wat bijzonders nodig?

Geplaatst door

406SWLife (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het oude vliegwiel op de nieuwe motor geplaatst ?

Het nieuwe blok kwam in ieder geval zonder vliegwiel dus dat is hoogstwaarschijnlijk overgezet. Het vliegwiel kan er maar op één manier op zo te zien. Bijgevoegd een foto van het oude blok op de plek waar het vliegwiel gemonteerd wordt.

406SWLife 0

4 jaar

Timing lijkt te kloppen. Volgende stap is de variabele inlaat-nokkenas verstellen en zien of ze wil lopen.

406SWLife 0

4 jaar

Update: Timing was toch niet goed. Ik dacht dat ik de pin door de krukaspoelie goed gepositioneerd had met de pinnen in de nokkenassen ook erin. Echter bleek de krukas niet goed te staan en de pin gewoon ergens naast te steken. Alle pinnen eruit gehaald, krukas goed gezet, pin erin, distributieriem eraf en de twee nokkenassen voorzichtig gedraaid tot de pinnen er in gingen. Morgen afmaken en kijken of de motor met de hand gedraaid kan worden, dan eens zien of ze start.

406SWLife 0

4 jaar

Timing was het

406SWLife 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.