Peugeot 406: lpg in Frankrijk lust mijn Peusje niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 18 16v

Hallo probleem oplossers,

Niet echt een probleem maar meer een vraag/opmerking.
Recent in Frankrijk constateerde ik dat mijn Peusje geen Frans gas lust. Laatste tankstop in België nog prima na de eerste tankstop in Frankrijk sputteren/pruttelen een hoog verbruik en soms naar benzine moeten overschakelen. Hele vakantie gepruttel behalve een tank gas bij een supermarkt die leverde 400 km probleemloos rijden op. Hele terugweg gepruttel niet willen vullen bij sommige tankstations dus 2200 km tobben zeg maar. 1e tankstop in België en hij loopt weer als een zonnetje.

Nu zie ik dat bij verschillend tankstations C- gas werd verkocht en naar zeggen van een tankstation medewerker zou dat iets met de calorische waarde van het gas te maken hebben. Ook merkte ik dat hij meer liters vulde in Frankrijk zelfs tot over de overdrukbeveiliging heen. (dit is volgens mij een deel van de oorzaak) Auto heeft wel 4 ton er op staan op gas met de eerste cilinderkop.

Ik heb een Vialle installatie en ik heb het gevoel dat het niet willen vullen en slechte lopen mede als gevolg van een te hoge vuldruk optreedt. Herkent iemand deze problemen? (eerder met een AG verdamper installatie nooit problemen gehad in Frankrijk)

Overigens voor de vakantie grote beurt met bougies, bobine rail ect dus hij liep bij het weggaan als een zonnetje. Ik heb wel gemerkt dat als ik hem niet volledig vulde(dus niet tot max vuldruk) maar een paar liter minder hij na een paar litertjes gebruik beter ging lopen.

Misschien kent iemand het probleem of kan iemand er de komende vakantie zijn voordeel mee doen als ie dezelfde problemen ondervindt.

Met vriendelijke groet

Jaap

JaapVeld

Geplaatst door JaapVeld (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Dit voorjaar heb ik 10000 km rondgereden in Frankrijk met een 406 van 2003 op LPG. ook een Vialle LPI. Totaal geen probleem gehad.

Afgezien van de veel hogere prijs van LPG in Frankrijk, viel het mij op dat veel LPG pompen in de steden gesloten zijn. LPG is in het nabije verleden nogal gepromoot in Frankrijk. Wellicht is hier een eind aan gekomen. Iemand een idee waarom?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

De omstandigheden zijn in frankrijk ook anders,bergen,hitte,weinig pompen,dat zij niet de juiste ingredienten voor lpg.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Inderdaad de prijs was hoog langs de snelwegen maar bij de supermarkt 83 cent nog wel hoog maar nog steeds aantrekkelijk. Ook was langs de snelweg soms de LPG op mij is verteld dat de LPG voor alle merken door 1 bedrijf werd geleverd en dat het betreffende tankstation er geen bemoeienis mee had. Dit verklaard ook waarom die PGL pompen zo verstopt zitten bij de tankstations als dit waar is.

Gr Jaap

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Overigens denk ik dat er bij Jaap een storing inzit.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Primera 11 het zou best kunnen dat er ergens een storing zit alleen heb ik er in Nederland geen last van. Kan best zijn dat bergen/hoogte de km stand ect. er toe leiden dat die dan wel aan de oppervlakte komt.

Gr Jaap

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik heb zelf een aantal jaren op lpg gereden,peugeot,vw,nissan.
Het enigste wat mij opviel dat er juist helemaal geen vuldruk was,het duurde uren voordat tie een keer vol zat.
Of de tank werd maar voor de helft gevuld.
Maar ik keek helemaal nergens naar,als er bij wijze van spreken een aansluiting zat die paste pleurde ik het erin.
Ik heb ook weleens gehoord dat de samenstelling anders was,maar nooit problemen.
ik tankte overal en nergens,maar nooit de problemen die jij beschrijft,het lijkt er eerder op dat tie op twee brandstoffen gelopen heeft.
Misschien door de wamte dat er een relais bleef hangen of iets dergelijks,maar ik denk op twee brandstoffen lopen.
Wat mij dan nog weleens opviel was moeizamer starten als het het heeeel warm was,hij starte altijd op benzine en dan over op lpg maar dan sloeg bij 30 graden of meer altijd af.
ik startte dan altijd met het gas erop.
Die pompen zitten niet verstopt bij het tankstation,dat is bouwvoorschrift.
Het is vluchtige brandstof en dan mag in frankrijk niet binnen een aantal meters van een niet vluchtige brandstof gebouwd worden.
ook is het in frankrijk wel populair maar niet in bergachtig gebied,lpg levert veel minder energie af per liter (kalorische waarde)
waardoor je op hoogte en stijgend erg veel vermogen inlevert,neem daarbij de hoge buiten temp en dan ook nog flink trappen.
Dat is een heel erg beroerde omstandigheid voor een lpg auto en het verbruik stijgt maar zo naar 1 op 4 op zulke momenten.
Kijk,wij doen in dit valkke land rustig 2,5 ton met de originele zittingen in,frankrijk zijn ze na een ton eruit gebrand vanwege de omstandigheden,daarom kiezen ze daar dan liever voor een diesel.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Primera je hebt me wel op een spoor gebracht want nu jij 2 brandstoffen noemt hij stonk inderdaad wel naar benzine als ie deze kuren had. Maar alleen daar in Frankrijk daar snap ik niks van hij loopt hier als een zonnetje. Zou de hoogte ook hier een rol kunnen spelen?

Trouwens bij mij zit bij 488.000 km het 1e cilinderkopje er nog steeds op zonder revisie. (dus dit kan ook wel wat vermogensverlies opleveren)

Gr Jaap

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ben ook net terug uit Frankrijk met een 406break 1.8 16v op lpg met lpi installatie met ruim 400000 km.(en de eerste klepzittingen) Het hogere verbruik is er bij mij altijd in Frankrijk, je moet weten met een dakkoffer er op en een complete kampeeruitrusting met er in voor 4 personen verbruikt hij gewoon meer. Niet extreem veel maar op 40 liter gas doe ik normaal 400 km en nu 340 km . En in de bergen minder vermogen als je flink stijgt komt mij ook bekend voor. Soms krijg ik er wel eens 43 liter in , dan zitie iets meer dan 80 % vol. De ene keer duurt het lang eer de tank vol is en de andere keer gaat het heel snel. Ik krijg hem altijd vol en nooit geen problemen met starten, stilvallen of iets dergelijks. Dat C gas heb ik ook getankt en volgens mij had ik toen ook een hoger verbruik maar ik had toen ook veel in de bergen gereden in de eerste en tweede versnelling dan istie niet zuinig.

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Als ik zo die kilometerstanden zie, dan kan ik nog even vooruit. Thans 165000km op LPI. Ik was van plan hem binnenkort weg te doen, maar dat plan gaat dus in de ijskast.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Haha Cees geen garanties maar die van jouw is net ingereden (wel een beetje jammer als ie te koop had gestaan had ik hem gelijk gekocht is nog lekker in de buurt ook)

Gr Jaap

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Cees die kilometerstanden hier zijn voor XU7JP4 motoren. Hoe het met de klepzittingen van een EW motor zit weet ik niet. Geen garanties dus haha.

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Ik heb deze 2.2 gekocht met 55.000 km. Heb meteen LPi laten inbouwen. Thans ben ik gepensioneerd, en rijd nu 30.000 km per jaar. Mijn vorige 406 (EW 7) ook met vialle LPI begon kuren te krijgen rond de 170.000 km. Op 3 poten lopen op gas, koppeling ed. Ik was dus bang dat deze 406 ook die kuren zou gaan vertonen. Op dit moment is daar nog geen sprake van. Wellicht ook door gedegen onderhoud. Niet 30.000/30.000 maar 20.000/20.000.

Eigenlijk is de 406 een veel beter auto dan de 407 die daarna kwam. Dat is ook één van de overwegingen om voorlopig maar door te gaan met deze 406. Als er ergens nog een 406 met op zijn minst een 2.0 motor te vinden zou zijn met 50.000 op de teller, dan zou ik nog in de verleiding komen om die verkiezen boven een 407.

Of de EW motoren een slechter score zullen hebben als de XU motoren dat betwijfel ik. Peugeot heeft de 406 ooit aangeboden met een LPG installatie.

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Cees, onderhoud is wel belangrijk ja als je lang met je auto wilt doen. Ik heb begrepen dat die gas installatie van peugeot zelf toen in belgie in een speciaal bedrijfje werd ingebouwd. De enigste motor die toen te krijgen was op 'GPL' af fabriek was ...... de XU7JP4. En... die had een aangepaste kop met andere klepzittingen, is volgens mij niet echt nodig hier maar in de bergen in Frankrijk kan ik me voorstellen dat het wel nodig is. Verder weet ik dat bij de nieuwere generaties motoren na de xu7jp7, de ew en ep motoren dus , steeds meer rekening gehouden moest worden met de steeds strengere emissie normen. De tijd om de bedrijfstemperatuur te berijken werd steeds korter ivm met emissie. Dat bereik je ondere andere door minder materiaal(ijzer en aluminium) in een motor te stoppen dan is de boel sneller warm en kun je makkelijker/sneller de emissie norm halen. Daar zit nu juist een het verschil, door minder materiaal gebruik is bijvoorbeeld een cilinderkop lichter maar ook minder sterk.Op gas is de thermische belasting hoger. Daarom verwacht ik dat een EW motor minder lang meegaat op gas dan een xu7jp4. Maar als je normaal rijd denk ik dat dat je aan een ew op gas ook een heel goede auto kan hebben die lang meegaaten wellicht zuiniger met lpg omgaat dan de xu7jp4. Wat betrefd 406 en 407 vind ik ook de 406 de betere/fijnere auto. Zo, het was een heel verhaal Cees.

Vriendelijke groet,

PT nieker

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Pt nieker,

Ook de 8B6FZ is nog tot einde bouwtijd aangeboden met een AG (thans teleflex) gasinstallatie.

Ik ben een rustige rijder. Ik heb geleerd dat je met een auto op LPG niet langdurig (en) met hoge toerentallen te keer moet gaan. Deze 2.2 loopt door de bank genomen 1:10. Hier in Den Haag is een LPG oorlog aan de gang. Literprijs 59,9 cent. Onbegrijpelijk dat niet meer mensen overgaan op gas.

gr.

Cees

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Hey,Cees je hebt gelijk de 406 is inderdaad tot einde bouwtijd met lpg aangeboden(ew motor) en officieel gehomologeerd door PNL (peugeot Nederland). Ik bedoelde eigenlijk de fabrieks (GPL)uitvoeringen. Sorry voor het misverstand. Deze zijn in Nederland nooit geleverd ivm met de BPM regeling.

Bij ons in het zuiden des lands betalen we thans 69 cent. Ook niet slecht maar het kan altijd beter, 59,9 cent is echt goedkoop. !

aristo0078 (0), 11 jaar geleden

Ik had een aantal jaren geleden een volvo met een lpi systeem van vialle en kreeg toen ook na een keer tanken een probleem met rijden op gas(stotteren ed) Nu hoorde ik mijn pomp altijd met het opstarten(lpg) maar dat deed deze toen niet meer. Ik ben naar achter gelopen en een paar flinke tikken op de plaats waar de pomp zit en voila hij draaide ineens weer. Nu las ik op internet dat de brandstof pompen van vialle ca 100.000 km meegaan en daarna voor een onbezorgde werking gereviseerd of vervangen dienen te worden( kost nieuw 455,00 gereviseerd 350,00) dus kan daar het euvel zitten?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Nou Cees,het is niet geheel onbegrijpelijk dat niet iedereen voor lpg kiest.
Bij de peugeot/citroen wil het allemaal nog wel leuk lopen op lpg,maar ik heb verschillende auto's op lpg gereden en er zijn er bij geweest die ik het liefst tegen de muur had gezet,niks als ellende.
De peugeot die ik gereden heb deed het perfect op lpg,op wat kleine mankementjes na.
Maar als je veel zwaar spul moet trekken,wat bij mij nog weleens voorkwam dan blijft er weinig vermogen over.
Dan stook je de boel wel erg op met als gevolg dat je snel door de zittingen heen was.
Dan komt er een lieve duit aan te pas om het weer goed te krijgen.
Gas gaat prima,mits je oordeelkundig met je auto omspringt.
Tot 25/30.000km is het een prima alternatief,daarboven zou ik gaan dieselen,de langere levens cyclus en de restwaarde zijn van een diesel wel wat gunstiger.
En de meeste hier sleutelen zelf aan de auto en liggen niet wakker van een kopje los halen.
Maar als een dealer dat moet gaan doen voor je,trek de portemonnee maar.
En dan komen de kosten bovenop de eventuele inbouw gasinstallatie,want een diesel met twee ton op de klok wil ik nog weleens over denken,maar een lpg auto met twee ton erop loop ik met een boog omheen.
Ik kocht ze met een halve ton erop,liet lpg inbouwen en reed er twee ton bij op,dan een grote schop en weer eentje met een halve ton terug kopen,meestal begint de kleppen ellende zo'n beetje bij dat soort km standen.
Ik diesel nu omdat de moderne auto eigenlijk een onbegonnen verhaal is om dat nog op lpg te zetten.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Zijn nog genoeg moderne auto's die goed op LPG kunnen rijden en daar komt ook nog bij dat steeds meer fabrikanten weer nieuwe modellen met LPG af fabriek leveren.
Verschil in te verwachten onderhoudkosten van een LPG versus een diesel auto zou zelfs in het nadeel van de diesel uit kunnen vallen.
Turbo, verstuivers, commonrailpomp enz.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Uiteindelijk heeft een LPG auto 2 brandstofsystemen die helaas ook allebei kapot kunnen dus wat duurder zal het altijd zijn. En waarschijnlijk ook wel iets storing gevoeliger. Maar als je bij de pomp staat is het afrekenen toch wel lekkerder.
Alles heeft zijn voors en zijn tegens en een oud barrel op LPG als je niet zelf een beetje kunt sleutelen zou ik niemand aanbevelen. Je kent op een gegeven moment de lokale sloperij medewerkers bij de voornaam :-)

Gr Jaap

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Richard,het is een weidverbreid misverstand dat fabrikanten auto's fabrieksaf met lpg uitrusten.
Een fabrikant construeert een auto die op benzine loopt en neemt geen enkele verantwoording omtrent andere brandstoffen.
Sterker,in de garantie voorwaarden vervalt je garantie als je aanpassingen aan de motor doet.
lpg is een aktie van de importeur,die benaderd een lpg fabrikant om een installatie te ontwikkelen voor een bepaald type auto of motor.
De importeur neemt ook de garantie op zich na inbouw lpg,vaak verzekeren ze zich voor eventuele garantie aanspraken.
Lpg is alleen in nederland aantrekkelijk omdat we hier een verkapte belasting maatregel hebben die het rijden op lpg aantrekkelijk maakt.
In alle ons omringende landen is er maar een gering voordeel om op lpg te rijden,dus niet aantrekkelijk.
Ook de omstandigheden zijn in het nadeel van lpg,bergen,hitte,weinig pompen,geen infrastructuur,langdurig hellingen op rijden van verschillende stijgings percentage's,dat beinvloed de levensduur van de zetels en de kleppen.
Dat alles bij elkaar zullen er weinig mensen in het buitenland zijn die voor lpg kiezen.
Het is enkel in nederland aantrekkelijk.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Je hebt het toch echt mis primera, er zijn steeds meer merken die het toch echt fabrieksaf leveren.
Je loopt denk ik achter.
Opel heeft meerdere modellen met fabrieksaf LPG, Alfa Romeo en zo zijn er nog wel meer merken.
En wat betreft dat LPG alleen in NL populair is is ook allang achterhaald.

Sowieso in Belgie, Duitsland, Polen, Tsjechie en Italie is LPG ook populair of sterk in opkomst en daar komen steeds meer landen bij.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

[quote=JaapVeld]Uiteindelijk heeft een LPG auto 2 brandstofsystemen die helaas ook allebei kapot kunnen dus wat duurder zal het altijd zijn. En waarschijnlijk ook wel iets storing gevoeliger. Maar als je bij de pomp staat is het afrekenen toch wel lekkerder.
Alles heeft zijn voors en zijn tegens en een oud barrel op LPG als je niet zelf een beetje kunt sleutelen zou ik niemand aanbevelen. Je kent op een gegeven moment de lokale sloperij medewerkers bij de voornaam :-)

Gr Jaap[/quote]
Daar heb je wel gelijk in, maar bij een diesel auto kan ook het nodige kapot wat al snel in de papieren loopt.
Maar je moet natuurlijk ook wel een beetje geluk hebben.
De huidige diesels zijn meestal niet meer zo betrouwbaar als de oudere generatie diesels zonder commonrail.

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Ik rijd al vanaf de 70-er jaren op LPG. Ook toen de wegenbelasting draconisch was. En altijd Peugeot. Nooit gedoe gehad, op de eerste generatie G3 na. De beruchte lambda gestuurde AG installatie. Maar ook pas bij 170.000 km. Daarvoor en daarna Vialle. Wel eens een revisie verdampertje. Maar nooit dat ik langs de kant ben blijven staan omdat de LPG installatie niet zijn werk deed. De laatste generaties G3 installaties zijn perfect. En het gebruik is over de loop van de jaren enorm afgenomen. Een 305 liep bijvoorbeeld maar 1:6 (1300cc). Mijn 406 2.2 loopt makkelijk 1:10. Dan staat de airco ook nog aan.

Ik begrijp echt niet al die negatieve verhalen. Ik ben een tevreden gasrijder. Zeker als ik aan de pomp sta.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Mee eens Cees het grootste genoegen van LPG rijden is toch wel het tanken.

Gr Jaap

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Uhmmm Lpi pomp overleden dus ik denk dat mijn eerdere perikelen hier ook mee te maken hadden. Revisiepomp bij Kees in Helvoirt en weer gaan als de brandweer.
Heb natuurlijk geen "franse lpg en bergen" om uit te testen maar ik ga er van uit dat het mijn gaspomp was.

Gr Jaap

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Mijn reactie is verwijderd?

Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden

Klopt, Richard.
Het is niet gebruikelijk dat er mensen in een kwaad daglicht worden gezet.
je weet zelf wel wat ik bedoel.

Moderator Problemcar.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.