Peugeot 406 ST Break: LPi van Vialle stopt ermee.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

De pomp van de Lpi install. (rond deksel, 55 ltr)van Vialle hield er mee op.
Op Marktplaats vond ik een tank met pomp nooit gebruikt en was ook zo.
Deze gemonteerd en het werkt. Nu ik de halve tank heb leeg gereden
is de pomp ermee gestopt. Net of hij niet aangestuurd wordt.
Het dingetje op het dashbord knippert groen en direct als dat constant gaat branden stopt
de motor. Heb wat zekeringen bekeken, een relais die wat aangetast was schoon gemaakt.
Kan iemand mij zeggen waar ik het moet zoeken.
Systeem heeft bij 70 d.km perfect zijn werk gedaan en nooit geen storingen gehad.

gribus

Geplaatst door gribus (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Zoals je wel gemerkt zult hebben is het aantal deskundigen op LPG gebied op problemcar beduidend kleiner dan het aantal diesel techneuten.
En van Vialle wordt het nog moeilijker omdat dat niet meer door Peugeot gehomologeerd wordt.
Volgens mij zit er op de Vialle een instalatie die de pomp uit schakelt als de tank leeg is, weet je zeker dat de pomp goed gemonteerd is?
In eerste instantie mocht de pomp namelijk niet door een ander gedemonteerd worden en kreeg je in dit geval altijd een zogenaamde ruil tank van Vialle.
De groeten van (een ook niet deskundige)Oldtimer.

gribus (0), 16 jaar geleden

Oldtimer bedankt voor je snelle reactie.
Maar zal even wat meer duidelijkheid geven. Ik heb de nieuwe tank in de auto gezet incl. de ingebouwde pomp. Het ding was helemaal compleet. Aansluiten als een gasfornuis gas erin. Hij liep niet in eerste aanleg, maar toen bleek dat ik de stekkers verkeerd had aangesloten. (Dat kan echt!!) Probleem verholpen en hij liep als vanouds op gas.
Ook bij toerental verhoging ging de pomp sneller lopen.
Na ongeveer 200 km rijden, met starts en stops, hoorde ik op een gegeven moment de tank niet tikken en de pomp niet draaien. Gevolg de motor sloeg af toen hij op gas moest gaan lopen. Ik heb een stationcar met een gewone tank en kan hem goed horen tikken en de pomp horen draaien als je auto op contact zet.
Wat is dan wijsheid. Ik denk in al mijn eenvoud dat de pomp o.i.d. niet aangestuurd wordt. Waarom? de indicatie meter op het dashbord geeft wel aan dat de tank nog half vol is en dat kan ook, want ik heb nog maar 200 km gereden.

Zit er ergens een relais of zijn er aandachtspunten waarvan iemand zegt daar moet je even naar kijken. Ik heb een relais gevonden, zo'n Hella dingetje en daarvan waren de contacten wat aangeslagen. Schoongemaakt en hielp niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want een gasboer zit hier niet in de buurt.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Onder de motorkap in de buurt van de accu zitten meestal een stuk of 3 - 4 zekeringen in een houdertje zijn die allemaal heel?
de ene is voor de hoofdstroom naar de pomp in de tank die mag niet groter zijn dan 10 ampere (gemeten) dus er moet een 20 amp zekering in.
Je ziet, ik lul maar wat , heb er echt geen verstand van.
Vroeger,voor mijn sabatical,zat er op deze site wel iemand die er echt verstand van had, een buitenlandse naam,ben hem effe kwijt.
Succes.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Hakeem the dream of zo iets heette hij volgens mij ,do'nt shoot me als het niet goed gespeld heb. Ik weet wel een goede LPI gasboer in belgie maar ik weet niet of dat interessant is qua afstand.
Ik heb zelf ook een 406 1.8 16v lpi van 1999 maar ik weet er bijna net zo weinig van als oldtimer. Ik weet wel dat de pomp een slijtage onderdeel is, de mijne heeft het 260000 km uitgehouden. Hij gaf niet genoeg druk meer, gewoon versleten dus. Deze generatie pompen worden met geloof ik met 5 toerentallen aangestuurd. verder weet ik dat de voorwaarden voor overschakelen op gas o.a. moeten zijn. Koelvloeistpf temperatuur boven een bepaalde waarde en een lambda signaal. Deze signalen moeten dus juist binnen komen in de lpi unit. Ik lul eigenlijk ook maar wat want ik zie dat je groene lampje stopt met knipperen en permanent gaat branden dus ikk denk eigenlijk dat de benodigde signalen wel binnen komen. Dat hella relais is dacht ik de voeding van de lpi unit. Die zetten de inbouwers meestal buiten de bak van de motorinspuitcomputer, ik heb hem bij mij in de bak gemonteerd, dan zittie lekker droog.
gebruik de zoekfunctie eens op dit forum voor alle merken en zoek op lpi, want zoals oldtimer zegt in deze hoek zitten niet veel techneuten die er ECHT verstand hebben. overigens voor mijn probleem ben ik naar de specialist geweest en die wist in een half uur wat er aan de hand was, hij kan n.l. o.a. op de laptop zien welke toerentallen de lpi unit uitstuurt en welke drukken daarbij horen, verder kun je nog veel meer zien dus wat is wijsheid, een goede diagnose is eigenlijk een must.

Succes,

PT nieker

gribus (0), 16 jaar geleden

In ieder geval bedankt dat u mee denkt met mij.
Nee België is geen optie. dat is meer dan 350 km voor mij.

Maar ik ben eigenwijs en zoek rustig en in uiterste noodzaak ga ik een gasboer zoeken.
Ik zou al erg geholpen zijn bij een bedradingsschema van deze installatie.
Dan kun je zoeken en kijken helemaal als er ook nog voltage waarden e.d. bij zouden staan. Verder is de auto prima erg blij mee.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik weet dat het bij de eerste serie pompen belangrijk was dat je de tank niet op zijn kant hield.
dan liep namelijk het smeermiddel uit de pomp met als gevolg een vastloper of vroegtijdig overlijden van de pomp.
Als je de boel weer aftankt rijd tie dan weer op gas?.
De tank is compleet zo in gebouwd, niks aan versleutelt?.
Hoor je de pomp lopen als je het contact omdraait?.
Als je de pomp niet hoort lopen krijgt tie geen spanning.
Alle zekeringen zijn heel?.

gribus (0), 16 jaar geleden

Hallo Primera p11
Nog alles even op een rijtje.
Oude pomp hoorde je duidelijk reutelen en was dus aan zijn einde. Maar je hoorde eerst wel een tik.
De nieuwe tank is zo overgezet. Na aansluiten hoorde je een tik en de pomp draaien als de auto op contact werd gezet. Ook bij toerental verhoging ging de pomp ook sneller. Geen probleem.
Precies zoals hij in het verleden ook deed.
Nu hoor ik niets, geen tik bij op contact zetten, geen pomp draaien, helemaal niets.

Dat is juist het vreemde, immers toen ik fout aan had gesloten, stroom wel te verstaan,
hoorde je ook niets, hetzelfde niets als nu ;-)

Heb de zekeringen, die blauwe (4 stuks) van 15 amp in het doosje, waren allemaal goed.
Maar daar vlakbij zit ook een relais. Kleintje van Hella, ik zou graag weten of deze mogelijk de pomp voorzien van hoofdspanning.

De tank zit nog ruim halfvol en klopt ook gezien de dagteller.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Gribus, je kunt toch meten aan de pomp of tie spanning krijgt?.
Ik denk dat tie geen spanning krijgt of toch een zekering kapot.
Hab je de zekering eruit gehad en goed gekeken.
Als tie spanning krijgt is er toch weer iets met die pomp.

gribus (0), 16 jaar geleden

Strak plan, maar hoeveel volt moet de pomp hebben.
Welke draden/stekker is het. Voor mijn gevoel is het de kleine stekker met de 2 dikke draden bij de tank??

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik heb ook geen schema, maar dat lijkt mij ook de meest logisch tenminste als ik bij mijn eigen auto kijk.
Je kunt toch meten waar spanning op komt, lijkt me waarschijnlijk dat daar 12 volt op staat.
Als er nergens spanning op komt dan is het dus ergens onderbroken, hetzij door een zekering of draadbreuk misschien.
Maakt de stekker goed kontakt?.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

zeker komt er gewoon 12 volt op de pomp en het zijn dikke draden.

gribus (0), 16 jaar geleden

Mensen, denk dat ik het heb gevonden. Vanavond in de vrieskou even bezig geweest en wat bleek op de dikke groene draad naar de pomp stond geen prik zoals ze dat zeggen in vakterm.

Bij het relais ook gemeten en was hetzelfde. Het kapje eraf gehaald en voila de pomp liep weer rustig te snorren toen ik met de hand het relais bediende. Dus morgen even een nieuwe halen. Het is zo'n simpele die je ook gebruikt voor het schakelen van verstralers e.d.

Zoals het nu lijkt, probleem opgelost.
En ik ben wat wijzer geworden op gasgebied. Nogmaals bedankt.

20-12-2007 aanvulling.

Bekijk ook even goed de stekker waar het relais opgedrukt wordt. Die van mij was aan de onderkant behoorlijk aangetast. Mogelijk de oorzaak van alle ellende.
Nieuwe opgezet nu is alles weer perfect.

Aanvulling. 30-01-09.
Nu meer dan een jaar gereden met de nieuwe tank en relais. En.......probleemloos. Geen enkel storing gehad. Een onnozelheidje de combi-schakelaar op het dashbord daarvan heeft een ledje het begeven de laatste groene voor de rode.
Heeft iemand nog zo'n apparaatje liggen of kan ik deze repareren.
Er gaat niets boven gro.... en LPi

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.