close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: trillen & brommend geluid multiriem & poulie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 66 kW

Hallo,

Paar dagen geleden is poulie op mijn Peugeot 406 2.0 hdi (66kW) door een Peugeot dealer vervangen. Poulie onderdeelnr.: 0515s4. Sinds deze reparatie duidelijk horbaar brommend geluid. Weer naar dealer geweest en ze verzekerden me dat er niks aan de hand was. Paar dagen zo doorgereden en ben toch weer terug geweest naar zelfde dealer. Ze hebben auto 2 dagen in onderzoek gehad. Niks aan de hand zeggen ze. Ze hebben wel voorgesteld om een extra spanner of dergelijke aan te lassen en dan zou geluid voor ongeveer 80% verdwijnen. Ik ben leek, maar dit lijkt me niet de juiste oplossing. Ze verzekerden me dat poulie 0515s4 juiste was. Na de reparatie hebben ze oude poulie laten zien maar zover ik me kan herinneren zag deze iets anders uit dan poulie die ze hebben ingebouwd. Ik was in de gelegenheid om nieuwe te zien voor de reparatie. Ik heb zelf nog paar andere Peugeot garages gebeld en medewerkers van onderdelen verkoop hebben dit bevestigd aan de hand van chassisnummer. Op dit forum lees ik hier en daar dat ook een andere poulie past. Volgens mijn dealer is dit niet zo omdat andere poulies andere diameter zouden hebben.

Ik zit nog steeds met dat rare geluid (als je motorkap opent zie je spanner trillen en multiriem klapperen). Dit is trouwens aanwezig alleen bij stationair draaien van de motor. Bij rijden geen rare geluiden hoorbaar en auto voelt voor de rest prima. Dealer kon me geen verklaring geven waarom ik opeens dit geluid heb nadat nieuwe poulie gemonteerd is.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Volgens garage is alles verder OK. Multiriem, spanrol vervangen in mei 2007. Distributieriem moet over 55000 km vervangen worden. Voor de rest auto doet het prima. Chassisnummer: VF38BRHYE81061653 en kenteken 99-FH-NR als dit helpt.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

curly (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de multi v riem van de dynamo ook is vervangen of zichtbaar nog in prima conditie is,en verder alle spanrollen en geleiderollen ook in top conditie , is volgens mij de vrijlooppoulie van de dynamo stuk.
Gemakkelijk te controleren als je de multi v riem eraf haalt en de poulie van de dynamo stevig vastpakt en heen en weer beweegt dan moet hij een kant op doorslippen en de andere niet.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Hey,

Wat ik persoonlijk al meegemaakt heb is dat de nieuwe trillingsdemper in onbalans was, hebben dan ook een nieuwe spanrol gemonteerd maar het probleem bleef, enkel toen we probeerden met een nieuwe trillingsdemper was het probleem verholpen, Dus ik zou dat eens proberen, misschien dat het hiermee wordt opgelost

mvg tom

Skylimit 0
badge

16 jaar

Oldtimer,is dit onderdeelnummer misschien een poulie zonder trillingsdemper ?

Volgens mij moet hier de poelie met demper 0515V5 op. Kan het nu niet nakijken, servicebox is naar bed toe.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

Hallo Ik heb een soort gelijk probleem gehad. alles verangen en toen kwam het zelfde geluid. wat bleek. lager van span rol an na 10 km kapot. Dus dat kan ook gebeuren. Weet niet of u er iets aan heeft maar ja.. het zou altijd kunnen. Bij was het probleem daarna weg.

Groet, Marnix

MXS 0

16 jaar

poulie is goed, ik blijf bij de vrijloop van de dynamo...

oldtimer 0
badge

16 jaar

er moet idd een 0515v5 poelie op. staat nog steeds niet goed op servicebox.

harry4203 2655
badge vip badge

16 jaar

Hoe weet je dat harry ? Ik heb dus wel gezien dat 0515s4 poulie zonder trillingsdemper is en 0515v5 met. Ik denk dat deze dynamo nog geen vrijloop heeft. Doordat er nu een poulie zonder trillingsdemper op zit maakt hij meer lawaai omdat de oneenparige beweging van de krukas nu niet meer gedemt wordt. Ik heb begrepen dat het monteren van een poulie zonder trillingsdemper geen problemen oplevert als zolang de dynamo maar een vrijloop heeft. Iedereen mee eens? Het is dan wel raar dat het niet goed op serv.box staat. Ik weet het dynamo verhaal niet helemaal zeker, wie wel ?

Bedankt allemaal voor bijdrage.
Auto is bij dealer geweest en ze zeggen dat ze alles hebben nagekeken, V riem, spanrol, geleiderollen, distributie riem etc etc.
Auto is 2 dagen bij de garage geweest. Ze zeggen dat 0515s4 toch wel juiste onderdeel moet zijn, staat in catalogus en in hun systeem zo. Op dit forum lees ik verschillende berichten met verschillend onderdeel nummer voor deze poulie, 0515s4 is volgens Peugeot juiste, men noemt hier ook andere nummers. Mijn garage zegt dat ze niet passen omdat diameter anders zou zijn. Wel gemerkt dat geluid wat minder wordt als je bv. lichten, achterruitverwarming of airco uitzet. Airco, achterruitverwarming, lichten werken zonder problemen, accu is netjes opgeladen en test lampje op accu staat altijd netjes op groen. Auto start goed.

Weet iemand of diameters van poulies werkelijk verschillen? Ik heb geen mogelijkheid om dit te controleren en op internet vind ik specificaties ook niet.
Stel dat ik een andere poulie laat monteren, kan dit schade aan de auto veroorzaken?

Nog iets anders, toen poulie net vervangen was vroeg ik garage of ze mij konden uitlegen wat deze precies doet en wat kappot is. Toen hebben ze uit de werkplaats poulie gebracht en uitleg gegeven. Maar, poulie die ze hebben gebracht zag iets anders uit dan poulie die ze hebben gemonteerd (deze kon ik zien voor de reparatie). Poulie die vroeger op de auto was (ben heel zeker dat poulie zo eruit zag)heb ik als bijlage toegevoegd, zie foto1 of link:
http://img267.imageshack.us/img267/6842/...

Poulie die ze hebben gemonteerd is foto2, http://img267.imageshack.us/img267/285/f...

Ze zien anders uit, maar garage zegt dat ontwerp aangepast zou zijn. Ik betwijfel of dit klopt.

Als iemand mogelijkheid heeft om catalogus na te kijken welke onderdeel juiste moet zijn hoor ik dat graag, motortype: DW10TD, Chassisnummer: VF38BRHYE81061653 en kenteken 99-FH-NR, 12-04-2000.

Ik begin langzamerhand gek te worden van dit...

curly 0

16 jaar

Als ik het goed bekijk is de eerste met trillingsdemper en de tweede zonder.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

op het oude infotec werdt voor deze motor de 0515p2 opgegeven, welke is gewijzigd in de 0515v5. (voorzien van trillingsdemper) nu op servicebox geven ze idd de s4 op, maar deze is zonder trillingsdemper en dat gaat ( uit ervaring) niet goed. riem gaat resoneren. als je op servicebox dezelfde dw10 motor opzoekt in een 306, geeft ie wel de 0515v5 op.(met trillingsdemper) ikzelf monteer deze ook gewoon op een 406 daar dezelfde er ook vanaf komt.

harry4203 2655
badge vip badge

16 jaar

Helemaal mee eens Harry. Dit is een duidelijk verhaal. Sas kan gewoon de V5 monteren dus.

Bedankt allemaal, ik zal 0515v5 laten monteren door een vriend van mij zodra hij terug is van de vakantie.
ik laat jullie weten of probleem verdwenen is.

curly 0

16 jaar

Zojuist bestelling geplaatst. Volgens garage is 0515V5 niet meer leverbaar. Deze is vervangen met 0515V6.
Kosten 226 Euro ex BTW.
Kan dit kloppen?

curly 0

16 jaar

Heb je niet gewoon een verkeerde riem er op zitten?

Kunnen namelijk ook 2 soorten zijn. Is afhankelijk van merk airco compressor. Merk Sanden is 1740 lang en Delphi is 1750 lang.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

Ja hoor Sas dat klopt helemaal.

peugeottechnieker, thanks. net gekeken op internet en prijs van die 0515V5 komt daar dicht in de buurt. deze kost ook in frankrijk 213 euro ex tax. die 0515V6 is morgenochtend binnen zeggen ze. volgende week ga ik deze vervangen...God willing.

205GTiGriffe , om eerlijk te zijn ik heb geen idee. Volgens garage is alles verder OK. Multiriem, spanrol vervangen in mei 2007. sindsdien nooit problemen gehad totdat poullie vervangen is met model 0515s4. Auto was paar weken geleden bij dealer voor onderzoek en na 2 dagen zeggen ze dat technisch niks aan de hand is en dat juiste poullie 0515s4 al gemonteerd is. ze konden geen verklaring geven van geluid, wel konden ze extra spanrol monteren (lassen).

Vandaag heb ik prachtige wereld van http://public.servicebox.peugeot.com ontdekt (was best rustig op kantoor ;-) ) en daar wordt 0515s4 genoemd maar ook 0515p2 maar deze is gewijzigd in 0515v5 en deze is weer gewijzigd in 0515V6 volgens dealer. Als ik als leek hier achter kan komen hoe kan het zijn dat ze dit niet maand geleden tegen me hebben gezegd? beetje raar. zie hier: http://www.morovic.com/peugeot/

curly 0

16 jaar

Officieel volgens de dokumentatie moet de s4 er op. Dus de dealer heeft in principe juist gehandelt.. Alleen de diehards hier op de website die door scha en schande wijs zijn geworden die weten dat de poulie van een ander model /motor ook past. Je hebt hier overigens de 110 pk uitvoering geselecteerd. Ik dacht dat je 90 pk had ?

zaterdag is 0515v5 gemonteerd en alles is weer in orde. Geen gekke geluiden...spinning like a kitten :-)
bedabkt allemaal voor jullie bijdrage.

curly 0

16 jaar

Ik neem aan dat de kosten verhaald worden op de Peugeot Dealer die het verkeerde poelie nr heeft gemonteerd?
Het zou toch te gek zijn als je deze kosten zelf voor je eigen rekening zou moeten nemen.

Wat is hier de stelregel ?

KRG 0

16 jaar

Moi,
In principe heeft de dealer niet een verkeerde gemonteerd, lijkt me. Tenzij het een fout is op de servicebox. Dan ligt de fout misschien wel bij Peugeot (niet bij de dealer!). Als er echter een dubbele poelie op zat, vind ik het wel wat raar/slordig, dat ze dan een enkele monteren.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

Het probleem is opgelost. Als de auto een vrijloop op de dynamo heeft dan kun je rustig de S4 monteren. Zit die er niet op of is hij stuk (dat kan ook volgens mij en volgens Oldtimer) dan los je het probleem op door de uitvoering met trillingsdemper te monteren. Dus of de dealer een fout gemaakt heeft ? Dat valt moelijk te zeggen zeker gezien het feit dat de vrijloop wel eens stuk zou kunnen zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.