Hallo mensen,
Na een succesvolle reparatie aan de BSI ( doorgebrand relais vervangen) van mijn airco heeft deze t/m heden goed gefunctioneerd. Nu krijgt hij schijnbaar oververmoeidheidsproblemen want hij begint mee te janken. Zet ik 'm uit dan volgt er na de klik van het relais een aangename stilte en hoor je geen bijgeluiden meer. Heeft het te maken met te weinig druk in het systeem? Want zo klinkt het wel !. Ik heb de condensor ook al moeten vervangen omdat achter de fan ( een bekende plek ?!) een lek was ontstaan. Het gekke is dat de airco nog wel werkt al zijn er weer vervelende bijgeluiden te horen. Als de druk te laag zou zijn wordt hij toch uitgeschakeld? Of door de lage buitentemperatuur is de druk verlaagd tot een niveau dat net iets boven dat punt ligt ?
Heeft iemand een tip/helder idee/of dezelfde ervaring reeds opgedaan en dit al kunnen verhelpen ?
graag antwoord
met vr. gr.
Anne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De plek achter de fan op de condensor is idd bekend. Bij mij ook moeten vervangen. Als de druk te laag is, schakelt de airco niet meer in. Als de druk nog niet laag genoeg is, schakelt de airco nog wel in, maar hoor je het koelmiddel door de leidingen "gieren" onder je dashboard. Als je het buiten onder de motorkap hoort zou de pomp wel eens aan het overlijden kunnen zijn. De pomp zit aan de voorkant, onderaan tegen de motor en wordt met de multiriem aangedreven.
mijn pomp maakt nu inmddels bijna een jaar dit 'gierend/ huilend geluid"
druk is nog goed en de airco werkt ook prima. Ik denk dat het met de smering van depomp te maken heeft en die zal op een gegeven moment wel een keer overlijden.
Voorlopig laat ik het maar zo en als de pomp er mee stopt ga ik wel verder kijken.
Iemand een idee of die smering ook te verbeteren is zonder het systeem opnieuw te moeten afvullen/afpersen?
17 jaar
[quote=Mart76]Iemand een idee of die smering ook te verbeteren is zonder het systeem opnieuw te moeten afvullen/afpersen?[/quote]
Er is geen olie in het systeem te krijgen zonder afvullen. Wellicht kan er een klein beetje olie bijgevoegd worden zoals men ook die kleurvloeistof inspuit. Eens bij een aircoboer informeren.
17 jaar
Er kan wel degelijk olie bijgevuld worden zonder de systeem leeg te halen.
[quote=Pascal Limpens]Er kan wel degelijk olie bijgevuld worden zonder de systeem leeg te halen.[/quote]
vertel....
17 jaar
Ben een zg. aircoboer.
Via de lage drukzijde kun je wel degelijk olie toevoegen.
Alleen is de vraag; waarom moet je olie toevoegen ?
tja waarom hij opeens lawaai maakt sinds de laatste bijvul actie..? geen idee.
wellicht is er toen bijgevuld zonder smeermiddel (kan dat??)
lijkt mij nu meer een kwestie van baat het niet dan schaadt niet. óf de pomp is kapot en stopt hij er vanzelf mee binnenkort óf het is idd een kwestie van smering en dan is het opgelost na het bijvullen van het smeermiddel.
ik ga wel eens even buurten bij een "airco-boer" in regio den haag.
17 jaar
Is het niet dat teveel olie in de airco ook niet goed is? Dacht zoiets ooit gehoord of gelezen te hebben. Wellicht dat onze "aircoboer" daar uitsluitsel over kan geven? (aircoboer is door mij overigens niet beledigend of denigrerend bedoeld, maar dat is Pascal wel duidelijk toch?)
17 jaar
[quote=Richard9710](aircoboer is door mij overigens niet beledigend of denigrerend bedoeld, maar dat is Pascal wel duidelijk toch?)[/quote]
volgens mij is Pascal zelf "airco-boer"a.k.a. airco specialist
:->
17 jaar
[quote]Als de druk te laag zou zijn wordt hij toch uitgeschakeld? Of door de lage buitentemperatuur is de druk verlaagd tot een niveau dat net iets boven dat punt ligt ?[/quote]
Zolang de condensor niet via de buiten lucht warmte kan ontrekken gebeurt er niets, dus het proces verdampen/vloeibaar worden staat stil. De druk in het systeem wordt medebepaald door de temperatuur, hoe lager de temperatuur! hoe lager de druk wordt en vice versa.
De drukschakelaar heeft ook een bepaalde druk nodig om in werking te treden, om de compressor uit te schakelen.
Koudemiddel is een condenseerbaar gas, stikstof, vocht of lucht niet, als dit aanwezig is in het systeem onstaat er een hogere druk? Dit kan één van de oorzaaken zijn waardoor de compressor nu (wel) nog draait...om dat te kunnen beoordelen zou het eerst een drukmeting uitgevoerd moeten worden.
[quote]Is het niet dat teveel olie in de airco ook niet goed is? Dacht zoiets ooit gehoord of gelezen te hebben.[/quote]
Te veel of te weinig is beiden niet goed, te weinig olie geen smering, te veel olie wordt de compressor meer belast.
Vergeet niet als er een lek is ontstaan? er alleen koudemiddel verloren gaat! maar ook olie..!
[quote]Voorlopig laat ik het maar zo en als de pomp er mee stopt ga ik wel verder kijken.[/quote]
Als de pomp het dan begeeft en vast loopt kun je voor heel wat verrassingen komen te staan, waardoor je geld hadden kunnen besparen als ie vroeg of laat vastloopt.
Mijns inziens kan zelfs, door olie toe te voegen het gieren van de compressor niet meer voorkomen worden..
[quote]Wellicht dat onze "aircoboer" daar uitsluitsel over kan geven? (aircoboer is door mij overigens niet beledigend of denigrerend bedoeld, maar dat is Pascal wel duidelijk toch?)[/quote]
Dat is denk ik toch niet het geval bij Pascal, Pascal weet ook wel dat het gezegde aircoboer veel gebruikt wordt en al zeker niet negatief is.
Ben een zg. aircoboer. heeft meer betrekking volgens mij op het feit.. dat Pascal zei dat er wel olie bijgevuld kan worden en nadien gevraagd werd vertel...? Eens bij een aircoboer informeren dus kan dat bij hem en informeert hij.
Heren tot zover bedankt voor de tips. Ik denk dat ik als "start" met de druk meting van het systeem moet beginnen en dus maar eens een "airco-agrariër" -specialist op moet gaan zoeken. De meting moet dan maar uitwijzen of de druk al of niet o.k. is. En dan maar verder de lijst gaan afwerken. Misschien kan bij de drukmeting dan inderdaad nog even wat smeermiddel toegevoegd worden......! Ik hou jullie op de hoogte.
17 jaar
Peugeotman (en anderen natuurlijk),
Hoe staat het met het gieren in je airco systeem? Mijn airco begint dit geluid ook te maken en ik ben nieuwsgierig naar oplossingen. Overigens weet ik niet of gieren het juiste woord is maar het klinkt bij mij als een beetje rauw geluid als de airco aan staat.
16 jaar
Ik weet dat bij peugeot(en misschien ook andere merken) het expansie ventiel wel eens de oorzaak is van het gierende/sisende geluid. Een drukmeting bied dan soms een uitkomst.Soms zijn de drukken binnen de marge maar maakt het expansie ventiel toch lawaai. vervangen omvan het euvelaf te zijn is dan de oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar