Peugeot 406: aankoop advies 110 pk peugeot Break HDI XT mei 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Wie geeft goede advies:

En waar moet ik op letten als ik een 406 HDI /XT met nav van mei 2003 met 111.000 km XT 2.0 109 pk wil kopen?
Ik heb er een gezien die er mooi uitziet en van 2e eigenaar is (historie en alle gegevens gechecked via mijn eigen gagare).

Waar moet ik op letten.

Ik krijg half jaar bovag garantie en mobiliteitsgarantie 1 jaar en nw APK. Geef even wat diesel aankoop tips.
Wat is het gemiddeld verbruik van de 109 PK diesel (2 kleppen /cilinder ).

Hoe kom ik aan nieuwe kaarten voor het navigatie systeem van Peugeot en wat kost dat ?

Wat zijn sterke en zwakke punten van dit type ??

Graag reacties

KRG

Geplaatst door KRG (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

AntonenJolien (0), 16 jaar geleden

Hallo Klaas,

jammer van je huidige Peu.

De 406 HDI 110 pk is volgens mij de beste van de 406'en. Ik heb er 5 jaar (200.000 km) zakelijk in mogen rijden. De motor is lekker soepel en sportief en zat bij mij (sedan ST uit 2000) op ca 1:16,5.

Een probleem in de eerste jaren was dat de drukgroep wat te licht was. Hierdoor begint dan de koppeling al relatief snel te slippen zonder echt áf te raken. Ik heb hier zelf een jaar mee door kunnen rijden. Ik weet niet of dit fabrieksprobleem bij latere modellen is verholpen. De enige grote kostenposten in die tijd waren een paar keer een lekke airco en lekkende verstuivers.

Succes met de aankoop

sel (0), 16 jaar geleden

Hierop forum is veel geschreven over de Peugeot 406 hdi. Ik heb zelf een uit eind 2002, 90 pktje, rijdt goed. Nu 25.000 km mee gereden, verbruik nu 1:17, in de zomer maanden 1:18 - 1:19..
Nieuwe kaarten voor je navigatie systeem zou je bij de leverancier van navigatie systeem of bij peug dealer moeten aankloppen..

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Navigatie in deze auto heb je niet veel aan. Nieuwe kaarten voor navigatie kosten origineel 150 euro per stuk. Er zijn hoofdroute kaarten voor europa maar als je een land in detail wil moet je per land nog een extra CD kopen.

Op het moment dat je een eigen autoradio wil plaatsen die b.v. MP3/CD-RW of bluethooth ondersteunt en de origineele peugeot radio vervangt werkt je navigatie ook niet meer. De stem van navigatie werkt n.l. over deze radio.

Een 2003 auto die al 2e eigenaar is zou ik sowieso al wat bedenkingen bij hebben. Test hem goed, laat de auto een lekkere koude start maken als die buiten heeft gestaan. Ik denk wel dat dit inderdaad een van de betere 406 en is.

Mart76 (0), 16 jaar geleden

Hoi Klaas,
ik rij zelf een 406 break Hdi uit 1999 (de eerste van restyle dus.) en heb de teller nu op 310.000 km staan. Blijft een heerlijke auto om in te rijden en zelfs met 3 ton is het olieverbruik nihil.

Bij 2 ton is inderdaad de drukgroep vervangen ivm doorslippen. Dat is echt een dure ingreep! Voor de rest zal bij 2 ton de krukaspoulie wel gaan tikken en om de zoveel tijd mag je de reactiestangen vervangen van de wielophanging achter.
Zwakke plek is inderdaad de verdamper van de airco.
Verbruik schommelt een beetje tussen 1 op 15 en de 1 op 18 De eerste bij volle bepakking en 150 km/uur op de snelweg en die laatste volgens het nieuwe rijden over een lange afstand.
Het is geen race auto maar je kan prima meekomen. De 90 pk vond ik wat minder stil bij hoge snelheid en is duidelijk minder soepel/krachtig.

KRG (0), 16 jaar geleden

De auto die ik kan kopen is van mei 2003 tot 28 jan 2004 als company car in gebruik geweest bij Peugeot zelf. Daarna is hij aan een peugeot dealer in Beilen doorgesluisd, deze heeft hem aan de vorige eigenaars verkocht. Vervolgens hebben die mensen eind okt 2007 de auto ingeruild bij de garage waar ik hem nu kan kopen. Ik heb ook het bedrijf al aan de lijn gehad dat de auto altijd in onderhoud heeft gehad, deze hebben de werkorders nog wel liggen en die kan ik eventueel zelfs inzien.
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met de auto. Verder prima qua geluid en lopen en dergelijke. Is alleen een beetje te merken dat er volgens mij rustig rijdende mensen in hebben gereden.
Zit afneembare trekhaak op, verder de meest luxe uitvoering XT met volgens de verkoper zelfs zelf uitschakelende verlichting en een CD wisselaar achterin de kofferbak achter het linker klepje. 16 inch lichtmetalen velgen en voor 2 nieuwe banden Pirelli 9000 oid en achter 2 banden met 50 % profiel en een gloednieuwe nooit gebruikte reserve band. Alleen viel me op dat het dempingsscherm op de motor los lag en niet meer aan de 4 boutjes vast zat. Wat is er verder nog te checken ?

1/2 jaar bovag garantie en 1 jaar mobiliteitsgarantie

120.000 beurt bij aflevering en nieuwe APK (geen nieuwe distributieriem, dat hoeft pas bij 160.000 km en zit nu niet bij de prijs in ).

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

D riem is 160k of 5 jaar. Die 5 jaar zitten er bijna op dus vervangen die riem zou ik zeggen. Roetfilter en de sensoren hier rondomheen zijn wel zwakkere plekken, die zou ik expliciet in de garantie op laten nemen om discussie over b.v. "slijtageonderdelen" achteraf te voorkomen.

KRG (0), 16 jaar geleden

Er zit in deze uitvoering nog geen roetfilter. Dat van die D-riem , waar zou ik dat officieel kunnen vinden om de verkoper dit voor te leggen. Hij gaat volgens mij nu uit van 160.000 km en dus nog niet nodig. Maar voor ik de deal sluit wil ik dit wel beter afgedekt hebben. Wat kost het vervangen van D-riem en krukas-poelie en spanrollen en waterpomp ?
Misschien deal maken voor laag bedrag nu meteen meenemen met vervanging ?

harry4203 (650) PRO, 16 jaar geleden

volgens mij zit de pakketprijs van de distributie ong op 385 euro. een wp zal ong 70euro extra kosten. een krukaspoelie zit rond de 230euro. peugeot schrijft 160000km voor, en geen leeftijd, door veel garages wordt echter uit veiligheidsoverwegingen wel geadviseerd de riem tussen de 5,en 10jr te vervangen.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Sinds kort schrijft peugeot ook een termijn voor mbt de leeftijd. Dat is bij de meeste modellen 10 jaar. En bij de oudere modellen 5 jaar (bijv.306).

KRG (0), 16 jaar geleden

peugeotje,

Valt de 406 HDI van mei 2003 dan onder de nieuwe modellen (10 jr) of onder de oude (5jr) ?

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

10 jaar voor alle 406 hdi modellen. Voor verzwaard onderhoud geldt 120000 of 5 jaar. Verzwaard onderhoud moet je toepassen bij taxi,s huis aan huis bestellingen, couriiers die lange tijd met hoge snelheid over de snelweg jakkeren.

KRG (0), 16 jaar geleden

Je bent echt een specialist , merk ik. Wat vind je van het commentaar op mijn onderzoeksstappen zie de andere post ? Zie ik het goed of ?

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Je zit goed hoor. De rubber stokjes van het motor deksel breken naar verloop van tijd allemaal af. Dit is niets bijzonders. gewoon vervangen, kost 20 euro of zo. zal wel bij de aflevering zitten. Je kan proberen de waterpomp.distrbutie en krukas poulie voor kostprijs te laten monteren, ik weet niet of ze dat doen. Als ze de auto nog niet lang op voorraad hebben denk ik van niet maar je kan het proberen. het zijn denk ik pirellie p6000 ban den denk ik. Goede banden hoor maar slijten ietsje sneller dan bijv een michilin. Ze hebben welgoede grip. Bovendien kan je de dreserve ook nog een keertje inzetten tzt. Deze ligt wel op staal volgens mij.
wat betrefd de prestaties , deze auto voelt nou eenmaal niet sportief aan, het is een comfort diesel en sport diesel. Hij hangt dus niet lekker aan het gas. Gewoon vroeg opschakelen en gebruik maken van het koppel (250NM) wat al bij 1800 toeren vrijkomt. Het feit dat tie van peugeot geweest is verklaart waarom ie 2 eigenaars gehad heeft, daar is niets mis mee.

AntonenJolien (0), 16 jaar geleden

Het maakt voor de motor nogal uit hoe deze gebruikt is. Als ik hem een dagje mee de Duitse autobahn mee opnam reed hij 's ochtends 175 en terug uiteindelijk 190. 130 pk TDI Passats bleven dan achter.

Het ouderwetse af en toe "schoonrijden" lijkt dus nog steeds te helpen.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Als ze de auto nog niet lang op voorraad hebben denk ik van niet maar je kan het proberen.[/quote]
Als je wilt weten of men de auto al lang op voorraad heeft, even het kenteken checken bij de RDW ( https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuigg... ). Je kunt daar zien wanneer de auto voor het laatst op naam is gezet. En als het de auto is die ik denk dat het is, staat de auto sinds 31 oktober 2007 te koop.

KRG (0), 16 jaar geleden

Dat klopt helemaal !

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

In dat geval vind ik het een mooie auto. Ik heb zelf liever een sedan maar een break is ook mooi, zeker als je ruimte wilt. Op de foto lijkt er alleen wat verf van de voorbumper af te zijn, aan de bestuurderskant. Verder ziet de auto er goed uit. Mijn goedkeuring heb je.

KRG (0), 16 jaar geleden

Leuk dat iedereen op dit forum zo meedenkt !

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.