auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406 1997: lucht in brandstofsysteem406

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.1turbodiesel

Ik zit met een aanslepend probleem bij mijn zoon zijn 406:injectiepomp zuigt lucht op in het brandstoffilter element.
Ik geef alle feiten/handelingen op een rijtje.
-zowel de toevoerleiding vanuit het brandstof reservoir via het handpompje, als de leiding van het filterreservoir naar de injectiepomp zijn doorschijnend. Ik zie GEEN luchtbellen in de toevoerleiding naar het filterreservoir m.a.w. ik sluit uit dat er lucht meekomt vanuit de tank
-Aan het rubber toevoerdarmpje naar het filterreservoir toe,waar twee spanringetjes opzitten heb ik een elastische vullijm aangebracht.
-Op het rubber darmpje vertrekkende van het filterreservoir naar de pomp heb ik 2 extra spanringen aangebracht naast de oorspronkelijke. Verderop is het dus doorschijnende plastiek en zie ik continu een waas van luchtbelletjes.
-een extra ongebruikte tab (Dikke bout M10) met rubber O-ring: dichtmiddel aangebracht aan de schroefdraad.
-onderaan het filterreservoir zit een soort afdichtstop dat ik niet nader kan omschrijven,maar ook die holte waar die stop inzit heb ik volledig afgestopt met vulpasta.
-Het ontluchtings-kraantje voor aflaten van water heb ik zorgvuldig dichtgeschroefd.
-Het afsluitdeksel van het filterreservoir-met O ring- is splinternieuw sinds een jaar of 2 wegens breuk na ongelukje bij sluiten van de motorkap.
-Al wat ik gedaan heb heeft tot nu toe nog (bijna) niets opgeleverd. De motor draait nog vrij goed maar regelmatig toch dreigt hij stil te vallen.
Graag iemand met ervaring dus die mij nog raad kan geven??
Uiteraard dank bij voorbaat.
Werner

Graag wou ik nog één keertje proberen of er soms een peugeot-specialist is die op dit probleem reageren kan. De toestand is tamelijk stabiel nu dank zij al de werkzaamheden die ik hierboven vermeldde. Echter heb ik nu nog een bijkomend vraagje:wat als ik het complete mazoetfilter-huis zou demonteren? Moet dan koelwater worden afgelaten?of is die warmtewisselaar waarop het mazoutfilterhuis staat, gescheiden van het koelwater?
Heel dat geval lijkt me nogal delicaat. Uit de public servicebax van peugeot heb ik een tekening gevonden en toegevoegd als afbeelding.

Met dank bij voorbaat. Als er geen reactie meer komt beschouw ik mijn probleem als geklasseerd.

Geplaatst door

peugeotfan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Werner,

Het huis van de brandstoffilter heeft dit een zwarte knop om de diesel op te pompen?
Als dit het geval is dan kan het zijn dat er een scheur in het membraam is waardoor er hier lucht wordt aangezogen.

Groeten Rudi

Rudiger1 0

10 jaar

Bedankt beste rudi,
Maar nee het is niet dit type filterhuis,het oppompen van de diesel gebeurt met zo'n rubber peertje helemaal buiten het filterelement. Het is een cilindervormige pot waar verschillende mogelijkheden tot lekkage zijn zoals ik beschreef maar ik heb er zoveel aan gewerkt dat ik niet meer begrijp van waar die lucht-aanzuiging nu nog kan komen.
Groeten.
Werner

peugeotfan 0

10 jaar

Hallo Werner , als het mogelijk is zet dan eens wat luchtdruk op de aanvoerleiding vanaf de pomp richting de tank , ( niet teveel)
Waar het dan lekt zit het euvel. Succes.

Rene Roolvink 0
badge

10 jaar

Hallo beste René, bedankt voor de reactie. Met wat moeite zou ik dat kunnen maar ik dacht juist dat het niet kan zitten in de leiding naar de tank toe (vermits ik daar geen luchtbellen zie!) maar in het gedeelte verderop (er passeren alleen luchtbellen in de doorschijnende darm tussen mazoutfilter en de injectiepomp) Wat druk zetten op dit gedeelte is een goed idee maar dat kan ik dan doen door gewoon het rubberen handpompje op druk te knijpen. Dit laatste heb ik geprobeerd maar misschien wat te voorzichtig geweest....Ik zal dat morgen eens beter doen. Anderzijds vraag ik me af hoe moeilijk het zou zijn dat ganse filterhuis te demonteren (desnoods nieuw gaan kopen) maar dat staat op een AL. warmtewisselaar in het koelvloeistof citcuit. Is dat filterhuis gescheiden van het koelwater?
Mocht U daarop een antwoord weten dan zou ik meer durf hebben om gans die boel te vernieuwen.

peugeotfan 0

10 jaar

Oplossing gevonden. Het brandstoffilterhuis heeft een ingebouwd terugslagklepje dat zijdelings is ingeperst. Hier zat duidelijk nog steeds een lek. Heb ik dan toch gevonden door uitdrukkelijk met het rubber toevoerpompje druk op het systeem te zetten,waardoor er brandstof uitlekte.De echte oplossing noodzaakt dus compleet vernieuwen van dat filterhuis. Dat impliceert ook eerst wat aftappen van koelwater en dgl.
Eind goed al goed!

peugeotfan 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.