Peugeot 206: MAP sensor stekker

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Hallo allemaal,

Peugeot 206, 1.1 benzine 1998

Uitlezen bij de peugeot dealer gaf een storing van de map sensor aan.

Mijn vraag: Op de map sensor zit een stekker. Als ik die beweeg slaat de motor af. Dat gebeurt soms ook onder het rijden, horten en stoten (niet constant).

Ligt dit nou aan de stekker verbinding of kan het ook IN de map sensor zitten?
IS er een alternatief voor de stekker. (Is niet los te krijgen vlgs peugeot, maakt deel uit van een kabelboom)

Ja vervangen van de senor kan natuurlijk, (81 euro ex) maar misschien is deze niet stuk.
Iemand een idee?




Alvast bedankt

chipper

Geplaatst door chipper (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Ik zou eerst wat contactspray over de contactpunten van de stekker spuiten en waar mogelijk schoonmaken. Wellicht dat er een beetje corrosie op zit. Ja kan ook de draden natuurlijk solderen.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Pennen iets te verbuigen of kijken dat je de draden of de stekker wat op kan spannen waardoor het goed blijft zitten.

harry4203 (680) PRO, 17 jaar geleden

eerst optie van pieter proberen, maar als dat niet lukt, de meeste stekkers zijn gewoon los te koop, alleen is het een rotklusje om ze uit te zoeken.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

GEBRUIK NOOIT CONTACTSPRAY!

Dat spul is bedoeld om iets nog een dag te laten werken en het vervolgens weg te gooien. Contactspray staat stijf van de zuren die metaal wegvreten en dus uiteindelijk de sensor ook aantasten. Nieuwe steker of de draden permanent vastsolderen zijn de enige opties.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Nico8119]GEBRUIK NOOIT CONTACTSPRAY!

Dat spul is bedoeld om iets nog een dag te laten werken en het vervolgens weg te gooien. Contactspray staat stijf van de zuren die metaal wegvreten en dus uiteindelijk de sensor ook aantasten. Nieuwe steker of de draden permanent vastsolderen zijn de enige opties.[/quote]
Wat vertel jij een onzin over die contactspray ! Het spul is niet heilig en je moet het wel goed gebruiken. Als iets geoxideerd is en je spuit het in met contactspray zal het voor een tijdje wel goed zijn maar het probleem komt terug. Dat heeft niets met contactspray te maken maar gewoon met de contacten zelf. Eigelijk is het gewoon schoonmaakspul, dat staat ook bijna altijd op de bus, contact cleaner. Voor contacten die nog in goede staat zijn is het prima te gebruiken, en contactspray vreet echt niets weg !

Draden solderen zal wel goed zijn maar heeft twee nadelen, 1 je moet het wel goed solderen (geloof me ik ben echt al veel braswerk tegen gekomen) en goed afschermen daarna. 2. als de sensor ooit los moet of je spruitstuk moet eraf zit je daar weer mee. Beste is natuurlijk de stekker vervangen maar die zijn vaak slechter te krijgen.

Even weer terug naar het topic, wat je aan de stekker ook nog kunt controleren is of de veertjes van het vrouwelijke deel niet uitgeleuterd zijn, dan is je contact ook slecht. Je moet dan wel exact weten waar je moet zijn.

chipper (0), 17 jaar geleden

Prachtige discussie hier! Allemaal alvast bedankt voor jullie antwoorden.

De contacten van de sensor zijn schoon, ik heb ze heel licht opgeschuurd met stukje waterproof.
de contacten (veertjes) van de stekker heb ik voorzichting iets dichter gebogen, dat ging goed.

Dus de opties zijn dan nog: 1: nieuwe stekker vinden en eraan solderen (kan ik goed hoor)
2: draden direkt op sensor solderen (pieterp9094) met de door hem genoemde nadelen.

Hoe groot is de kans dat de mapsensor defect is of raakt?
Is dat te meten? Ik heb alleen de voedingspanning gemeten op pen 3 + massa. 5V is ok.(stekker los)

de spanningen op pen 1 en 2 stationair= 1.3V en bij verhoogd toerental kortstondig 4.7V heb ik

niet kunnen meten omdat de stekker er dan opzit

Zoals ik al aangaf bij de minste beweging slaat de motor al af. Als dat onder het rijden

gebeurt dan gaat ie horten en stoten.

IK heb nog geinformeerd of er een OEM versie is van de mapsensor, die wellicht goedkoper zal
zijn, maar nog geen succes. (Brezan, Techoparts)

Koop ik een sensor bij de dealer a 81,- excl. en blijkt het niet de sensor te zijn maar toch de
verbinding, dan zit ik met 2 sensors in m'n maag.

Ik Lees geregeld op dit forum "Map sensor vervangen, geen resultaat"

Dit is dus het dillema.


Allemaal bedankt!

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Opschuren is juist wat je niet moet doen. De beschermende coating van de contacten is weg, koper oxideert en je probleem komt terug.

Meetgegevens kan ik zo niet beoordelen.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Pieter, spuit maar eens een willekeurige steker in met contactspray en kijk een paar maanden later nog eens: allemaal groene prut: weggevreten koper. Ik heb al zo vaak gezien dat de ellende met contactspray alleen maar nog groter wordt, dat ik waarschuw het spul niet te gebruiken.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik gebruik zeer regelmatig contactcleaner maar zoiets heb ik nog nooit gezien. Er zal in jouw gevallen toch wel iets anders aan de hand zijn geweest, koelvloeistof of accuvloeistof die er ook terecht is gekomen.

Zoals al eerder aangegeven moet je natuurlijk contactspray wel op de juiste manier gebruiken..

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Ik heb het over niet-auto apparatuur.

PSAturbo (0), 17 jaar geleden

Een mapsensor moet je goedkoper kunnen krijgen hoor... Zijn genoeg universele oplossingen voor. Ik weet alleen niet of hij in jou geval ook in de printplaat van de ECU gesoldeerd zit?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.