auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 308: Melding ," Niveau additief roetfilter (FAP) te laag

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 Hdi

Na een week eerder flink wat kosten te hebben gehad aan het vervangen van de EGR- klep van mijn Peugeot 308 1.6Hdi SW werd ik vandaag na te hebben getankt geconfronteerd met de volgende melding op mijn display

"Niveau additief roetfilter (FAP) te laag ....betekent dit opnieuw een kostenpost.....hangt dit samen met een eerder probleem met de EGR klep...

Ook nu graag jullie input...

Gr.

Virgil

Geplaatst door

ProTools68 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Additief voor de diesel wordt verbruikt en leeft niet oneindig.
Gewoon laten bijvullen, heeft verder niet met de EGR klep te maken.

Dealer heeft daar kits voor en kan ook deze systemen weer resetten.
Sommige universelen misschien ook, maar zeker niet iedereen heeft de juiste diagnose apparatuur.

oldford 0
badge

10 jaar

Pas op met universele garage.
Er zijn een aantal handelingen die verricht moeten worden,het is geen kwestie van effe bijvullen en resetten.
Als het niet goed gebeurt blijft de melding komen en raakt ook het systeem nogal eens van slag en kan je alsnog naar de dealer.

En idd zijn kits voor,kosten zijn 500 euro.

primera p11 0

10 jaar

@hierboven kits van 500euro??? dat snap ik ff niet

dat je deze melding nu krijg is waarschijnlijk omdat de storing van de egr-klep nu opgelost is. dan gaat het addatief systeem ook weer werken.
het is zo bij elke tank beurt. kijkt het systeem wat er bijgevuld is aan diesel. dan spuit hij een hoeveelheid addatief in de tank. dit om je roetfilter op lagere temperaturen te kunnen regenereren.
ivm hij bijna op is laat hij dit weten. dit doet hij totaal 3x daarna werkt het niet meer en geeft hij meer directe storing.

hiervoor moet addatief logisch bijgevuld worden. dacht dat het vloeistof,vullen en resetten van de tellers ergens rond de 180euro zat. (kan me vergissen weet het niet zeker)
de een is met flesje en de anderre is met een zakje, dat kan bij deze allebei zijn.

Had dezelfde melding met mijn 308 2.0 Hdif additief infuuszakje vervangen ben je rond 150 euro kwijt bij de P dealer. Dan is hij gereset en alles, binnen een half uur sta je weer buiten.

hajax60 0

10 jaar

Je zou bij het resetten wel even kunnen vragen hoever je roetfilter verzadiging is, dan weet je meteen of je ver van de dure roetfilter vervanging af zit.

hajax60 0

10 jaar

roetfilter interval vervangen is bij 240.000km

Bij mij wilde de P dealer al bij 180.000 km het roetfilter vervangen, nu bij 210.000 km is roetfilter voor 24% verzadigd.

hajax60 0

10 jaar

bij de nieuwe typ diesel is het inderdaad 180.000km geworden. ford met exact dezelfde motor heeft het op 120.000km staan naar mijn weten
hoeveel procent hij verzadigd is zegt me niet veel.
dit wordt meestal net voor de regeneratie vrij hoog. hierna wordt deze geregenereerd en is de roetfilter voor paar procent verzadigd.
wat je wel kan zien is hoeveel gram er totaal is afgezet in de roetfilter.

in de motor ebe zit een teller in die bij 240.000km automatisch storing aangeeft dat roetfilter aan vervanging toe is.
Je krijgt dan ook echt een soort van storing

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.