close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Mis vermogen na vervangen koppeling

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI 16V 66kW

Na het vervangen van de koppeling mis ik vermogen?? Nu is mijn vraag komt dit omdat de accu er af is geweest of heb ik een ander probleem?
Hij trekt normaal tot zo'n 2000 toeren en dan lijkt het net of ik geen turbo heb. De wagen is gechipt naar 115 Pk dus hij gaat normaal als de brandweer.
Klopt het dat het motormanagement nieuw moet inleren als de accu er langere tijd af is geweest? Of moet eerder denken aan een turbodrukregelventiel?

Ik heb er nu een kleine 100 km opzitten met de nieuwe koppeling.

Wel heb ik geconstateerd dat de waste klep veel speling heeft. Er zitten ook roetsporen op....

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Geplaatst door

Boxer G3 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze DV6 (1.6 HDI) heeft een variabele turbo, dus de klep/membraanpotje t.h.v. de turbo is geen waste-gate. Roetsporen in de buurt van, of op de turbo duiden meestal op een lekkende aansluiting tussen turbo en 1ste uitlaatdeel. Vermoedelijk is deze verbinding los geweest om bij die ene handige versnellingsbak-bout te komen en verzuimt een nieuwe klem te monteren of de afdichting niet goed gecentreerd op elkaar.
Er zal best iets zijn wat zich even weer moet 'zetten' na langere tijd losliggen van accu-klem, maar kan nooit zoveel vermogen in moeten leveren, dus kijk alle vacuum-aansluitingen en turbo-slangen e.d. nog een goed na.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hallo Hans,

Bedankt voor je snelle reaktie! Inderdaad is deze klem eraf geweest,dit is te zien aan het gebruikte koper vet.
Wat betreft de waste gate ik had even geen andere naam voor de variabele turbo.. Het asje wat gestuurd wordt door het membraampotje heeft erg veel speling en daar zie ik het roet.
Ik zal zo snel mogelijk de aansluitingen en vacuumslangetjes controleren.

Boxer G3 0

13 jaar

Zo,de slangen en aansluitingen zijn gecontroleerd.. Het membraampotje werkt goed als ik deze induw en dan mijn vinger voor het gaatje houdt blijft hij ingedrukt..
Nu heb ik een stukje gereden met het vacuüm slangetje eraf en zie daar geen verschil. Oftewel de turbodruk wordt niet geregeld of heb ik het mis??

Boxer G3 0

13 jaar

als de motor stationair loopt, moet ie het stangetje voor de bediening van de turbo volledig intrekken, het is dus niet zo dat je met de vacuumslang eraf volledige turbodruk hebt.

harry4203 2495
badge vip badge

13 jaar

Okey,dit doet hij dus niet.. Met of zonder slangetje,er gebeurd niks. Stationair heb ik ook geen vacuum op het slangetje.
Ook is me opgevallen dat het turbine wiel niet echt makkelijk draait en er speling radiaal zit op de as..

Maar als ik je goed begrijp zou ik nu dus volle turbo druk moeten hebben??

Is dit op een of andere manier te meten??

Wederom bedankt voor je antwoord.

Boxer G3 0

13 jaar

de electoklep voor de bediening van de turbo zit achterop de motor in de buurt van de starter. hiet kom je heel dicht bij als je de bak moet verwijderen. weet je echt zeker dat alles daar goed gemonteerd is? dit is op de grond zonder hefbrug niet te controleren.
nee, zonder vacuum geen turbodruk.

harry4203 2495
badge vip badge

13 jaar

Hallo Harry,

Zojuist even onder de auto gelegen om de electro klep te bekijken. Alles zit vast. ( stekker en 3 slangetjes)
Stekkertje even losgehad maar heeft niet geholpen.

Ik denk nu dat het vervangen van de koppeling en mijn vermogens probleem niet echt samenhangen maar dat het op toeval berust..

Is het een idee om een nieuwe electro klep te monteren?

Bedankt..

Boxer G3 0

13 jaar

tja, ze gaan wel eens kapot, maar ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om zomaar iets te vernieuwen. ik zou zeker eerst met een vacuummeter vaststellen of het vacuumcircuit echt in orde is, en met rijden de turbodruk eens meten/uitlezen.

harry4203 2495
badge vip badge

13 jaar

Hallo Harry,

Jouw werkwijze was beter geweest.. Vandaag een nieuwe klep gehaald en eens gevraagd waar dat vacuum vandaan komt. Ik was in de veronderstelling dat deze magneet klep voor het vacuum zorgde... Maargoed,klep erop slangetje naar turbo vernieuwd en zie daar GEEN resultaat... Pot jan dorie.. Nog de moed niet opgegeven en toch maar eens de accu en accubak verwijderd en zie daar slangetje op de hoofdremcilinder los.
Deze accubak is voor het vernieuwen van de koppeling ook verwijderd geweest daar alle schroeven ingesmeerd waren met kopervet.

Maargoed, Ik heb weer de beschikking over de vollen 115 PK en heb weer een boel geleerd.

Hartstikke bedankt voor de geboden hulp en het meedenken!!

Boxer G3 0

13 jaar

slangetje op de hoofdrem cilinder, dat begrijp ik niet

jan5047 0
badge

13 jaar

Zoals ik nu dus heb geleerd krijgt de elektro klep het vacuum van de remcilinder en geeft deze naa gelang door aan het vacuumpotje op de turbo.
Dus ik had gewoon helemaal geen vacuum.

Boxer G3 0

13 jaar

ik denk dat je de rembekrachtiger bedoelt want in de remcilinder zit geen vacuum ,maar goed probleem opgelost en daar gaat het hier om
gr jan

jan5047 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.