Afgelopen week heb ik de multiriem van mijn auto vervangen. Er is echter een nieuw probleem ontstaan en dat is dat deze piept bij een koude start. Dit piepen duurt slechts enkele seconden en dan is het over. Nu heb ik de multiriemen die ik heb eens bekeken, en elk is van een andere lengte. Kijk:
* Gates 6PK1049 = 1049 mm (deze zat er oorspronkelijk op)
* QH QBR61050 = 1050 mm (deze heeft de vorige vervangen, maar ging kapot omdat de krukaspoelie verkeerd was teruggezet)
* Gates 6PK1053 = 1053mm (deze zit er nu op en piept dus bij start koude motor)
Mijn vraag is: kunnen slechts enkele mm verschil hier de oorzaak van zijn. Mijn vermoeden is dat de riem slipt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja dat kan inderdaad het geval zijn.De eerste is de goeie.Succes
Je kan de riem toch spannen?
Nee, er zit een automatische spanner op.
13 jaar
tja...dan zet je de kortste erop...
Even langs de peugeotdealer, dan weet je zeker dat je de goeie krijgt.
13 jaar
een automatische spanner die die paar millimeter niet kan hebben?
13 jaar
Ja ik vraag me af die paar mm echt het probleem kunnen zijn. Ik ben bij de Brezan en Imbema langs geweest en beide winkels zeggen dat de Gates 6PK1053 voor mijn auto geschikt zou moeten zijn. Sterker nog, de Gates 6PK1049 kunnen ze niet eens leveren. Nu heb ik een 6PK1050 besteld. Deze kan ik dinsdag ophalen.
Gisteren heb ik trouwens de riem eraf gehaald en met remreiniger en een tandenborstel alle poelies schoongemaakt. Tegelijkertijd heb ik deze poelies (airco/compressor en dynamo) gecontroleerd op speling etc. Ziet er allemaal goed uit. Helaas vanmorgen tijdens de koude start weer het harde piepen van de riem. Als de riem die ik er dinsdag omheen ga gooien het probleem niet oplost, kan ik alleen nog bedenken dat de automatische spanner niet voldoende druk geeft. Wordt vervolgt...
13 jaar
[quote=205freak]een automatische spanner die die paar millimeter niet kan hebben?[/quote]
6MM is zon 70% van de afstand dat de spanner kan afleggen, dus de spanner zit al tegen zijn eind aan ....
op die manier, heb ik weer wat geleerd.
Bedankt renaultmonteurtje
13 jaar
Hmmm, mogelijk nog een oorzaak gevonden m.b.t. het kortstondige piepen bij een koude start: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De krukaspoelie bestaat klaarblijkelijk uit een metalen binnenzijde en buitenzijde met daartussen een rubberring. Deze kan ook slippen. Morgen ochtend even testen met een krijtje om te zien of dit bij mij ook het geval is.
13 jaar
Weet je zeker dat er niet een manuele spanrol opzit? Met deze manuele spanrol zet je de automatische spanner op de juiste waarde ( twee gaatjes tegen over elkaar waar een pennetje van 4mm door kan)
Hiermee compenseer je lengteverschil in de riem
Bij een 306 1.9D DW8 werkt het in ieder geval wel zo! Hier zit de keerrol op een excentrische as.
13 jaar
nee schol, wat jij beschrijft is een oud systeem wat niet meer gebruikt wordt
Okay, probleem zal nu opgelost zijn! Maar morgen weet ik het pas echt zeker, bij de koude start :-) In iedergeval was de krukaspoelie kapot. Zie hier onder een reconstructie.
1. Conditie van krukaspoelie controleren m.b.v. krijt streepjes. Daarna rondje rijden.
[img]http://photo.van-sluis.nl/problemcar/kru...[/img]
2. Krukaspoelie blijkt defect.
[img]http://photo.van-sluis.nl/problemcar/kru...[/img]
3. Nieuwe krukaspoelie besteld en inmiddels gemonteerd
[img]http://photo.van-sluis.nl/problemcar/kru...[/img]
Bedankt voor alle hulp. Dit is een zeer nuttig forum!
13 jaar
Nou wat een tegenvaller. Het piepende geluid is niet minder geworden na het vervangen van de kapotte krukaspoelie :-( Er zit nu dus een nieuwe krukaspoele op en een nieuwe multiriem (6PK1050ES) op, maar nog steeds een kortstondig piepend geluid bij koude start. Daarna loopt ie echter als een zonnetje.
Kan het trouwens kwaad als je de motor start en even laat draaien, terwijl de multiriem niet gemonteerd is?
13 jaar
[quote=drebin]Kan het trouwens kwaad als je de motor start en even laat draaien, terwijl de multiriem niet gemonteerd is?[/quote]
Kun je gerust even proberen.
Je kunt op deze manier even controleren of het piepje wellicht vanuit distributie komt.
Overigens wel vreemd, want de oude poelie was duidelijk defect, gezien het verschuiven van de krijtstreepjes.
Hans, bedankt voor je reactie. Vanochtend heb ik de auto koud gestart zonder multiriem en dat gaat goed. Geen rare geluiden. Daarna heb ik ook de spanrol van de multiriem losgehaald om te kijken hoe dat eruit zag. Maar aan de spanrol zelf kon ik geen bijzonderheden zien. Na het terugzetten van de spanrol en multiriem, wederom hard kortstondig piepend geluid. De spanning van op de riem lijkt in orde. Kan de riem een kwartslag draaien en ca 1cm speling op het langste stuk.
Na eenmaal 's ochtend gestart te hebben, is dit probleem niet meer te reproduceren. Pas 's ochtends weer bij een koude start. De airco/compressor kan het volgens mij niet zijn want die kan je uitzetten en geeft dan helemaal geen weerstand. Dus ik vermoed dat er mogelijk iets mis is met de dynamo. Ik zal 'm toch maar naar de garage brengen.
13 jaar
Zo, mijn auto is terug van de garage. Zowel de dynamo als de spanner zijn vervangen. Nu maakt ie geen rare geluiden meer :-)
[img]http://photo.van-sluis.nl/problemcar/dyn...[/img]
13 jaar
Nu maakt z'n baasje rare geluiden vanwege de kosten!?
Ja, het is wel een beetje zuur. Door de fout van een ander heb ik 500 euro extra moeten uitgeven. Maar ja, zo is het leven. Ik ben blij dat het opgelost is. Ik ben van plan nog een aantal jaartjes plezier te hebben van mijn 307 SW. En nu heb ik wel eventjes allemaal glimmende onderdelen onder de moterkap. En wat vind je van die groene multiriem? ;-)
13 jaar
Ja die riem is super in die kleur! Lijkt wel een eco-riem. Haha.
De riem heeft de kleur van de eigenaar aangenomen na de rekening betaald te hebben.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar