close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: monteren bajonet radiatoraansluiting

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: XUD9

type met stuurbekrachtiging en airco. radiator vd motor aan het vervangen, montage van de onderste bajonet aanlsuiting aan de radiator lukt niet (ook al omdat die plaats allesbehalve toegankelijk is vanwege airco leidingen .

hoe kan ik met de rad op zijn plaats de pijp voldoende diep ingestoken krijgen in de rad: het lijkt alsof de rubber ring net iets te dik is, ik krijg hem er gewoon niet in, de uitsparing van de pijp zit precies voor de nok in de rad, kan ook vanuit de wielkast niet echt veel kracht zetten. vaseline is eropgesmeerd etc.....
honestjohn forum geeft aan om de slang buiten de auto aan te sluiten en dan de rad met slang erin te wurmen, door dat gat in de kokerbalk...wat een constructie, dat moet makkelijker kunnen .

graag hints! tnx
(dit alles in het kader van mijn andere draadje over het vervangen van de trillingsdemper van de multiribriem .

Geplaatst door

flupke (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is best even martelen, maar het is me tot nu toe altijd gelukt. Heb je de originele onderdelen incl. O-ring?

hans4074 0
badge

15 jaar

tnx!......zojuist gelukt, na inderdaad een lange worstelpartij.
Met een nieuwe originele o-ring van de dealer, met wat vaseline en nadat ik een zoekend kantje had gemaakt aan de ingang van de radiator-bajonet (enkele mm diep om de kontaktvlakken voor de o-ring niet te beschadigen).........schoot ie er ineens in. Wat een konstruktie.....Een haakje zie ik achter de kraag vastgehaakt, de ander kan ik niet zien vanwege de airco leidingen maar ik neem aan dat die ook goed zit. Las nog wat horrorverhalen op een engels forum, dus wellicht dat ik nog een tie-wrap om de haakjes doe om zeker te zijn dat die er nooit afschieten....

flupke 0

15 jaar

Mooi zo! De aanhouder wint. En die tie-wrap kan nooit geen kwaad.

hans4074 0
badge

15 jaar

tie wrap idee lijkt niet echt handig: die schuift namelijk terug richting slang en zou zelfs de twee armpjes wat open kunnen drukken....niet doen dus.
auto rijdt weer prima, maar ik ben al met al toch niet echt gerust op die bajonetkoppeling.

heeft iemand andere suggesties om te voorkomen dat die eraf kan schieten? de armpjes wijken al iets van de vergrendeling.....
ik denk zelf aan een plaatje naast het ruitenwisservloeistofreservoir, geschroefd aan de kokerbalk, dat voorkomt dat de slang kan terugschieten,
of iets met een slangklem die om een metalen plaatje zit rondom de bajonetkoppeling..

suggesties?

flupke 0

15 jaar

heb met wat tie-wraps geborgd dat de slang er niet zomaar vanaf kan schieten.

na wat ritten valt op dat er na afkoelen enkele druppels koelvloeistof onder de auo liggen, onder de plek waar de bajonet de rad ingaat.
is er ervaring met dit verschijnsel, bij hergebruik van die bajonet (nieuwe o-ring, origineel peugeot!)? het zal toch niet.....

ik denk er steeds meer aan om die bajonet toestand te vervangen door een kort stuk slang (moet dan wel over de kraag schuiven) aan de radiator te maken, met gewone slangklem, en een koppelstuk met slangeklemmen te voorzien kort bij de bocht van de slang achter het ruitenwisservloeistofvat. makkelijke montage in voorkomende gevallen. iemand ervaring mee?

heeft iemand toevallig een rad voor zich of in de buurt liggen om even de buitendiameter op te meten van de bajonet kraag? (= dan de binnen diameter van de aan te bouwen slang).

tnx again!

flupke 0

15 jaar

na hermontage (weer een originele ring van Peu!) bleef er een klein lek, steeds een kleine natte vlek op de voorbalk en op straat.

Uiteindelijk besloten om er een busje radiatorleak in te gooien (merk even vergeten, busje weggegooid, normaal in automaterialenhandel gekocht) en na een aantal dagen: geen lek meer (en wat bruine blubber aan de radiatordop, die moeilijk los was te krijgen, maar ja zo werkt dat spul...).
In de afgelopen weken duizenden kilometers in o.a. erg heet frankrijk gereden, en het koelvloeistofpeil is niet meer gezakt.

Opgelost...al blijft die bajonet wat mij betreft een verfoeilijke konstruktie...
Dank voor de hints!

flupke 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.