Bij een koude start (buitentemperatuur maakt niets uit) draaitde motor niet mooi.
Het is alsof er een cilinder niet goed meewerkt.
Even wat gas bijgeven verhelpt dit, na een 15 sec is het vanzelf meestal verdwenen.
Bij het wegrijden daarna schokt de auto iet wat bij rijden aan lage snelheid. (20 a 30km/u)
Iemand enig idee wat er mis is.
Binnenkort moet ik naar de garage voor het onderhoud op 60.000km.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
U heeft 2 jaar fabrieks garantie dus op naar de dealer zou ik zeggen. Maak een afspraak, vraag of je de auto de avond te voren kan brengen dan kunnen ze zelf even ervaren wat de klachten zijn.(de andere morgen)
PT nieker
Was ik ook van plan, maar is altijd leuk als je op voorhand wat meer info hebt.
16 jaar
Als je niet beter zou weten zou je zeggen,lucht.
Kan natuurlijk ook een afwijkende injector zijn.(is te meten)
Geen storingslampje ???
Oldtimer, nee geen storingslampje.
Wat wel opvalt is dat het verbruik al enkele maanden hoger is dan anders.
In vergelijking met vorige winter ligt het verbruik 0,5L/100km hoger.
Idem in de zomer, in 2006 haalde ik moeiteloos een verbruik van 4,8L/100km, afgelopen zomer onder dezelfde omstandigheden 5,3L/100km
Misschien is dit een aanwijzing. Ik heb reeds vermeld bij de garage (de 2e nu al) en zeggen dat dit normaal is, het is kouder, of de airco werkt, ...
In de zomer staat de airco bij 'altijd' op, in de winter is dit minder. Dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Tank altijd Q8 of Shell.
16 jaar
Mogelijk lig dit aan de klep speling Dit is gemakkelijk op te meten maar iets minder te verhelpen De nokkenas moet er namelijk af omdat de stel plaatjes in de stoter bus zitten.Als de klep te strak staan is de compr voor al bij koude start te laag en het is voor al de in laat klep.deze moet min 0.15 zijn.
16 jaar
goh, een hdi met stelplaatjes. is zeker weer nieuw???????? deze motoren hebben allemaal hydraulische klepstoters.
Maar het luchtfilter zit er ook al 60.000 km in en voor de verversing van deze motoren is een nieuwe methode gekomen (meer en beter)en er moet nu altijd vol syntheet in.
Schijnbaar gaat er iets niet goed als het oorspronkelijke verversingsregime wordt aangehouden.
En dat hij bij koud weer meer energie verbruikt is ook logisch.
[quote=oldtimer]Maar het luchtfilter zit er ook al 60.000 km in en voor de verversing van deze motoren is een nieuwe methode gekomen (meer en beter)en er moet nu altijd vol syntheet in.
Schijnbaar gaat er iets niet goed als het oorspronkelijke verversingsregime wordt aangehouden.
En dat hij bij koud weer meer energie verbruikt is ook logisch.[/quote]
Moi,
Geldt dit voor alle HDI motoren?
Groet,
Bert
16 jaar
Bert, dit is alleen voor de 1.6 hdi met of zonder roetfilter.
Er is altijd al 5W40 olie in gedaan.
Of moet er nu andere olie in?
16 jaar
Dirk, 5w40 volsyntheet is goed hoor. Dit is de voorgeschreven olie op dit moment. Dat was het eerst ook tot er op een gegeven moment ook 10w40 vrijgegeven werd. Maar dat is voor deze motoren weer terugedraait.
Oldtimer, kunnen gloeibougies ook nog een rol spelen in dit verhaal ? ik zie regelmatig storing bij uitlezen e.d. maar of deze klachten daar dan mee te maken hebben weet ik niet zeker.
Wat betrefd het brandstof gebruik, laat ook eens kijken of de remmen niet aanlopen.
Niek, vandaar die vraag over het storings lampje, als ik Dirk ondertussen een beetje ken heeft hij daar goed naar gekeken .'K weet alleen niet zeker of dat voor gloeibougie's ook zou hebben gebrand.
Oldtimer, Niek, de remmen zijn vrij.
Onlangs hebben deze wel aangelopen (handremkabel vast door vorst) maar dit is opgelost.
Het verbruik is algemeen 5 a 10% gestegen tov de eerste 25000km.
Persoonlijk stel ik mijn hoop op het vervangen van de luchtfilter, we zien wel.
Wat ook opvalt is dat vroeger bij constante snelheid (bv 120km/u) de BC een verbruik aangaf van 4,8 a 5L, nu is dit 5,2 a 5,4L.
Ook bij acceleren gaat hij nu vlot naar 20L, vroeger 15 a 16L.
Onlangs is mij opgevallen dat er in de inlaatcollector thv de aansluiting met de uitlaat (egr) een vet-roetlaag van een 2a3 mm aanwezig is.
Misschien dat dit er ook voor iets tussen zit.
Tevens valt het op dat bij een koudestart, je rustig vertrekt, de motor in 1e en 2e licht schokt bij zacht gas geven. Wanneer je sneller vertrek doet hij dit niet.
16 jaar
Ze moeten denk ik ook eens naar de staat van het roetfilter kijken. Als het wat vervuild is dan stijgt het verbruik ook denk ik.
Wat betrefd de gloeibougies, het lampje gaat daar niet van aan. Er zit dan ook geen geen P0xxx code in maar een peugeot code>> P1xxx. van dit soort codes gaat m.i. het lampje niet branden omdat het geen eobd code is maar een peugeot code.
Van de Dw10 RHR weet ik dat ze gaan inhouden e.d.met defekte gloeibougies. En ivm emmisie is de compressie lager dan vroeger,daardoor zijn de gloeibougies ook weer belangrijker geworden bij het verbrandingsproces.
PT nieker.
Oldtimer, ga je nog naar de technische trainingen binnenkort ?
Auto is vorige week binnen geweest voor grootonderhoud (60.000km)
Niets abnormaals gevonden. Alle filters + olie(10w40) vervangen, motor draait opnieuw als een zonnetje.
Verbruik is ook terug normaal (onder de 5l/100km bij constante snelheid 120km/u en 3° buitentemperatuur).
Denk dat ik in de toekomst de filters wat vroeger ga laten vervangen ipv de voorgeschreven interval van 60.000km.
16 jaar
10W40 OLIE ?? Dan heeft uw dealer het niet goed begrepen. 5W40 Olie is verplicht !!
[quote=peugeottechnieker]10W40 OLIE ?? Dan heeft uw dealer het niet goed begrepen. 5W40 Olie is verplicht !![/quote]
Ja inderdaad en bij meer dan 50.000km per jaar een 15.000km schema.
[quote=206gti][quote=peugeottechnieker]10W40 OLIE ?? Dan heeft uw dealer het niet goed begrepen. 5W40 Olie is verplicht !![/quote]
Ja inderdaad en bij meer dan 50.000km per jaar een 15.000km schema.[/quote]
Heb naar 3 dealers in de buurt gebeld (waasland) allen formeel:
Auto heeft geen roetfilter dus 10w40 of 5w40
Olie interval is toch 20.000km of om de 2 jaar.
Persoonlijk ga ik vanaf nu wel om de 15000km en een C beurt op 45000km ipv 60000km omdat ik dat vrij lang vind.
16 jaar
Bij het gebruik van niet voorgeschreven olie vervallen de garantie voorwaarden !!
Dirk, ik weet niet hoe dat in Belgie is maar bij ons (in Nederland dus) is het hele ABC gebeuren al weer afgeschaft en gaan we nu elke beurt en ,dat is afhankelijk van het type auto en motor, voor de Basisbeurt. en wat betreft dat onderhoud en olietype zal ik even kijken of ik in een p.b.tje dat kan mailen.
[quote=peugeottechnieker]Bij het gebruik van niet voorgeschreven olie vervallen de garantie voorwaarden !![/quote]
Turbo kapot bijvoorbeeld, pas weer paar gehad van deze motoren.
[quote=Dirk2301][quote=206gti][quote=peugeottechnieker]10W40 OLIE ?? Dan heeft uw dealer het niet goed begrepen. 5W40 Olie is verplicht !![/quote]
Ja inderdaad en bij meer dan 50.000km per jaar een 15.000km schema.[/quote]
Heb naar 3 dealers in de buurt gebeld (waasland) allen formeel:
Auto heeft geen roetfilter dus 10w40 of 5w40
Olie interval is toch 20.000km of om de 2 jaar.
Persoonlijk ga ik vanaf nu wel om de 15000km en een C beurt op 45000km ipv 60000km omdat ik dat vrij lang vind.[/quote]
Inderdaad normaal is het onderhoud elke 20.000km of 2 jr. Maar als je meer dan 50.000km per jaar rijd moet je het 15.000km schema aan houden. Als dit niet gebeurd en de turbo oid gaat kapot dan kan PN zeggen dat je geen garantie hebt. En helaas komt een kapotte turbo bij de 1.6HDI wel eens voor. Dus hou je vooral aan het onderhoud schema. Bij olie verversen ook eerst de motor warmrijden en dan eerst het oliefilter loshalen. Dan de motorolie eruit laten lopen. Doe je dit niet dan blijft er in het oliefilterhuis nog een hoeveelheid olie achter.
206gti, gebeurt ook op deze manier (zelf gezien).
Ik heb hiervan ook al de nota van PN over gekregen (via mail van Oldtimer)
Verder de raad gekregen om elke 10.000km olie +filter te verversen.
Lucht en brandstoffilter op 30a40.000km ipv 60.000km.
16 jaar
Die zelfde motor ligt ook in de Focus en Fiesta en dan moet er heel andere olie in, nl. 5W30 A1B1. 5w40 en 10w40 a3/b3 wordt bij Ford afgeraden
Ik vraag mij af of die fabrikanten wel goed weten wat ze doen.
Het zijn zowel bij Peugeot/Citroen als bij Ford/Volvo identiek dezelfde PSA motoren en toch zijn het afhankelijk van het merk totaal andere olievoorschriften. Wie hier een heldere uitleg voor heeft, laat maar komen.
5w30 is ook goed. Fabrikanten schrijven vaak meerdere type's olie voor een bepaalde motor.
Tegenwoordig hebben wij 5w30 en 10w40.
5w30 is namelijk weer noodzaak voor de nieuwe generatie benzine motoren.
Het is ook niet echt wat, om nog weer eens een extra oliepomp installatie te gaan aanschaffen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar