Hallo,
Ik ben een leek, dus waarschijnlijk gebruik ik allemaal verkeerde termen, maar hopelijk kan ik duidelijk maken wat mijn probleem is:
De auto heeft 145000 km gereden, distributieriem is ruim op tijd vervangen, koppeling is nieuw, uitlaat is nieuw. Om te beginnen start de auto altijd zonder problemen, ook als het koud weer is. De motor draait dan naar mijn idee normaal stationair. Zodra ik echter het gaspedaal indruk zakt het toerental in. Dit doet hij zowel als hij in zijn vrij staat, als wanneer ik daadwerkelijk probeer weg te rijden. Als ik probeer weg te rijden, en dus de koppeling op laat komen, voelt het alsof hij eenvoudig geen koppel heeft. Het gaspedaal dieper indrukken heeft dan geen effect. Als ik het gaspedaal in een constante stand houdt schiet de motor na 5-10 seconden ineens over het dooie punt heen naar 3000-4000 toeren. Ik kan dan het toerental wat laten zakken, en de koppeling op laten komen om weg te rijden. Als ik het toerental echter onder de pakweg 2500 laat komen zakt hij weer helemaal in op het moment dat ik de koppeling op laat komen.
Het maffe is dat ik het makkelijkst weg kan rijden door het gas helemaal niet in te drukken. Als ik bij stationair toerental de koppeling rustig op laat komen rijdt de auto zo weg. Door voorzichtig gas bij te geven kan ik dan accelereren en kan ik verder redelijk rijden. Het probleem treedt echter ook in hogere versnellingen op, en blijft bestaan als de motor warm is.
Wegrijden is dus een delicate operatie geworden: Stationair een beetje snelheid maken, en dan op het juiste moment een juiste hoeveelheid gas geven, en dan kom ik wel weg. Als ik op het verkeerde moment of te veel gas bij geef zakt het toerental meteen weer in.
De merkdealer waar ik de auto heb gekocht claimt (telefonisch, is nogal ver weg) dat het de kleppenstoters zijn, en dat reparatie 1500 euro kost. De vakgarage die de auto altijd onderhoudt kan dat echter niet rijmen met wat ze de auto zien doen, maar komt er ook niet uit wat het dan wel is. Zij willen een expert laten komen met specialistische apparatuur om te proberen het probleem te diagnosticeren.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Mocht het nuttig zijn, dan kan ik wel een filmpje maken om te laten zien wat het probleem is.
Bij voorbaat dank,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jeroen, Je zal met wel niet leuk vinden, van me. Maar ik vind het een interessant probleem. Ik heb geen oplossing voor je, Ik weet niet eens of de auto nog een gaskabel heeft. (ik rij er zelf een sinds 2005)
Het verhaal van de merkdealer verwijs ik naar geklets......
Stel het gaspedaal bedient de computer (ECU) dan zal de ECU de gasklep moeten bedienen...
Stel het gaspedaal bedient de gasklep (via de kabel) Ook dan moet de ECU werk gaan verrichten...
Wat je eerst kunt controleren, is of het gas wel correct reageert als de auto vrij staat......
Ik ga er van uit dat ,eenmaal rijdend er niet zo veel mis is???
Toch zou ik als eerste de ecu uit laten lezen... Of, als dat al gedaan is??? moeten we wel weten of er fouten in het geheugen zitten en welke....
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat de gasklep te zwaar gaat, daardoor traag is, en dat daardoor de ecu die situatie (natuurlijk) verkeerd inschat.
laat hem eens uitlezen bij de garage
dan zien ze wat er aan de hand is
11 jaar
Zit de juiste olie erin?.
Hier moet 5w 30/40 in,zit er wat anders in dan vullen de klepstoters zich niet goed bij koude motor.
Dan blijven de kleppen open staan of sluiten ze niet goed met als gevolg slecht opppakken of stotteren.
Er zijn er ook genoeg waar idd de klepstoters van vervangen zijn met deze klacht,klepstelen die kleefden in de kleprubbers.
Begin eerst eens met het checken van de olie,zit de juiste olie erin.
Mocht dit niet zo zijn,dat eerst gaan doen,motor flushen en juiste olie erin.
Die vak garage's gooien er vaak in wat ze op dat moment in het vat hebben zitten.
Heb je een brandend storingslampje op dat moment?.
11 jaar
Hallo,
Hartstikke bedankt voor de reacties! Om antwoord te geven op de vragen:
- Uitlezen hebben ze gedaan bij de vakgarage. Daar kwam naar ik mij herinner niks consequent uit. Maar misschien nog eens laten doen?
@Cor:
- Geen probleem dat je het interessant vindt. Vindt ik zelf ook wel. Ik maak me alleen zorgen over mijn portemonnee :).
- De 2001-2004 modellen hebben een gaskabel (volgens de Haynes Manual althans).
- Het probleem treedt ook op als de auto vrij staat (ik neem aan dat je daarmee bedoelt: niet in de versnelling, stilstaand, en dan het gas indrukken?)
- Eenmaal rijdend is er inderdaad niet zoveel mis, behalve als ik moet doortrekken vanuit een lager (<2000 a 2500 rpm) toerental. Aan de andere kant vind ik hem ook niet echt meer aanvoelen als een 2.0 liter. De pit is er ook bij hogere toerentallen wel een beetje uit.
- Hoe kan ik controleren of de gasklep te zwaar gaat? Kan ik dat zelf checken (Ik ben over het algemeen best handig), of is dat een specialisten werkje?
@Primera p11:
- Er zit 5w40 in. Die heb ik er zelf in gedaan. Type olie was op advies van de auto-materialen zaak waar ik het heb gehaald, dus ik ben blij dat zij blijkbaar wisten waar ze het over hadden.
- Ik heb geen brandend storingslampje.
Groeten,
Jeroen
11 jaar
Misschien toch even een filmpje plaatsen? Zowel rijdend als 1 van de motorruimte in z'n vrij.
Ik heb maar ff de motorkap open gehad.. (bouwjaar 2005) geen gaskabel... dus.. Als die van jou wel een gaskabel heeft??? zal bij het intrappen van het gaspedaal de gasklep wel openen, vermoed ik..
Om er zeker van te zijn hoef je alleen maar de slang tussen het luchtfilter en de gasklep ff weg te nemen.......
2 mogelijkheden, de kabel bedient rechtstreeks de gasklep of de kabel maakt het een veer mogelijk de gasklep te bedienen,,,,,
Dit moet je met stilstaande motor constateren.......En liefst het contact daarbij uitgeschakeld laten.
Je snapt precies wat ik wilde wat je doen moest om daardoor vast te stellen of de gasklep zelf de oorzaak is.
Maar, Daarnaast.. je tweede verhaal is (voor mij) heel anders dan het eerste...Het klinkt alsof de motor veel minder vermogen heeft dan eerst....
Dat is onder te verdelen in 2 hoofdoorzaken ervan.... En dat kun je zelf wel vaststellen...
De 2 liter motor van deze auto is een zg viercilinder... Als 1, of 2 cilinders (tijdelijk) niet meewerken? heb je zomaar 25 tot 50 % verlies van vermogen......
Ook als alle cilinders mindergoed functioneren heb je vermogen verlies. In het eerste geval zal de motor onregelmatig lopen. in hert 2e geval is de onregelmatigheid veel minder of zelfs afwezig..
Ik neem aan dat de Vak garagist gerden heeft met de auto??? zo ja, dan blijft logischerwijs alleen mogelijkheid 2 over.....
De zwaar gaande gasklep past in dat verhaal, maar ook een tekort aan brandstof door te lage druk, of een lek in het inlaatgedeelte, Maar dit alles gaat bijna altijd gepaard met foutmeldingen...
Uitlezen van de ECU kan (afhankelijk van de tester) op verschillende niveaus. Je mag raden wie de meest geavanceerde metingen kunnen doen???..
Ik heb al eens eerder geschreven, een foutmelding vertelt niet wat er mis is, maar in welke richting gezocht moet worden....
Ik heb maar even een filmpje gemaakt. Misschien dat het eea wat duidelijker maakt:
http://www.youtube.com/watch?v=NryoBUBDv...
Jeroen
10 jaar
Kun je ook nog een filmpje van de motor maken terwijl emand anders gas geeft?
Dat gaat wel lukken. Nog een speciaal stuk van de motor waar je in geïnteresseerd bent?
Jeroen
10 jaar
Gewoon het boven aanzicht. Goed geluid zou wel helpen.
Het lijkt erop dat tie niet genoeg verrijkt,het is geen misfire of te dikke olie wat je ziet op het filmpje.
Dat geeft een veel heftiger beeld.
Dan staat het toerental te dansen of te halen stationnair.
Staionnair is het in orde,maar bij gas geven gaat het fout.
10 jaar
Is het iets wat past bij kapotte klepstoters?
10 jaar
Nee,dat past hier niet bij.
Bij kapotte of niet volle klepstoters is de loop erg onregelmatig en krijg je de melding misfire.
Dat is hier niet aan de orde,het lijkt of de motor niet genoeg verrijkt met optrekken,kan ook de tempsensor zijn,maar lijkt ook onwaarschijnlijk.
Omdat als de motor warmer word de motor wel normaler gaat reageren.
Kapotte tempsenor geeft ook onregelmatige loop of slecht starten.
Vraag de garage eens met een datalogger te gaan rijden en kijken naar de waarde van de verschillende sensoren,dan moet je er achter kunnen komen.
10 jaar
hallo is het probleem inmiddels opgelost ik zou graag willen weten wat het was ik heb namelijk het zelfde probleem
10 jaar
Dit probleem lijkt op een probleem wat ik heb gehad,
slecht trekken,geen storingsmelding,
en bij bij was de onderdruksensor defect.
10 jaar
bij mij zat wel een storingscode in p0170 ik heb inmiddels de onderdruksensor gewisseld maar de storingscode komt terug iemand nog ideeen??
10 jaar
Ja. Richard, ik denk dat een eigen nieuwe topic beter is.
Daar kun je alle gegevens kwijt over de auto en voorgeschiedenis van het probleem.
ik heb dus een nieuwe topic geopend maar die is al weer verwijdert waarschijnlijk omdat het om het zelfde probleem gaat
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar