Ik had al een beetje een vermoeden, maar nu het wat kouder wordt is het evident. Mijn motor wordt niet goed warm. Ik vond het altijd al wat lang duren voordat hij op temperatuur kwam.
Tijdens ritjes op tachtigkilometerwegen komt de temperatuur nog aardig tot het midden (waar hij ongeveer hoort denk ik), maar binnen de bebouwde kom met veel stationair draaien komt hij nu niet verder dan tot het kwart. Ook na een rit op een 80kmweg daalt hij vrij snel weer.
De kachel wordt ook niet goed warm.
Wat kan de oorzaak zijn?
Groet,
Bert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou beginnen met het vervangen van de thermostaat.
groetjes jan.
Vervolgens testje: stationair laten draaien thuis voor de deur, kachel vol aan. Het interieur moet dan lekker warm worden, en na verloop van tijd moet ook de automatische fan aanslaan. Dit kan -zeker met koud weer- enige tijd duren, maar na verloop van tijd moet de fan echt aanslaan. De temperatuurmeter moet dan eerst richting 100 graden gaan. Overigens is voldoende koelvloeistof noodzakelijk, ik ga er vanuit dat je dat gecheckt hebt maar stel er zit geen/onvoldoende koelvloeistof in: temperatuur meten in een luchtbel gaat niet ! Dus geeft de meter dan altijd een verkeerde waarde aan. Checken dus.
13 jaar
De laatste tijd ouderwets met een stuk karton voor de radiator gereden. De warmte van de motor bleef hierdoor acceptabel.
Thermostaat heb ik vanmiddag eindelijk vervangen. Ik heb er nu alleen rode 'Comma' Xtreme Longlife (XSM5L) bij gedaan. Er zat een blauw-groene vloeistof in. Mengen is nooit aan te raden heb ik wel begrepen, maar kan het kwaad als ik hier een tijdje mee blijf rijden? (ik heb niet veel tijd momenteel)
Ik weet trouwens nog niet of het probleem hiermee verholpen is.
13 jaar
nou dat rode mag wel gemengt worden met groen dus zal ook met blauw wel zo zijn dus laar maar zitten zou ikm zeggen.
groetjes jan.
Nieuwe thermostaat en ontlucht: het heeft niet geholpen.
Tijdens stadsritten (en die maak ik juist veel) komt de temperatuurmeter niet verder dan een kwart. (tenzij ik de kachelmotor uitschakel, dan kruipt hij iets verder omhoog) Op buitenwegen komt de meter wel tot (bijna) de helft.
Weer een stuk karton voor de radiator gaat wel weer helpen, maar dat zal voor een moderne diesel toch niet de oplossing zijn?!
Of is het normaal/kan het geen kwaad, dat de meter niet hoger komt?
[url=http://img257.imageshack.us/i/temperatuu...][img]http://img257.imageshack.us/img257/6592/...[/img][/url]
13 jaar
Moi,
Hier ben ik weer. Ik heb er maar weer een stuk karton voor gefrummeld. 't Is veel te koud voor mijn busje.
Er heeft ook nog een monteur naar gekeken: geen problemen in het koelcircuit lijkt het.
Ik vroeg me nu af: kan het zijn dat er (te) koude lucht ingelaten wordt. Kan dit eventueel de oorzaak zijn? En hoe controleer ik dat het beste?
Groet,
Bert
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar