Ik heb deze auto nog maar pas. Opeens hoorde ik hem. Uit de onderhoudshistorie blijkt dat een wiellager (voor) al twee keer eerder vervangen is.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? En veel belangrijker: is dit in de toekomst te voorkomen? (ik zit nu nog in de garantieperiode)
Geschiedenis:
Bouwjaar: 04-2005
Wiellager vervangen: 08-2008 (76.700 km)
Wiellager vervangen: 07-2009 (109.700 km)
Nu weer wiellager defect (129.000 km)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb nog even verder zitten neuzen: De eerste keer is vervangen: het wiellager: 332662, de borgring: 334623, en de naafmoer: 331817.
Ik las in topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... dat de naafmoer aangetrokken moet worden met het juiste koppel. Hoeveel is dit aantrekkoppel?
Maar ook dat de [b]naaf[/b] moet worden meevervangen, die zie ik op de rekening niet terug. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Is 330784 het juiste onderdeelnummer voor deze naaf, en kloppen de overige onderdeelnummers? Oldtimer heeft er in dat topic over dat mogelijk verkeerde lagers op oude naven zijn geplaatst. Ik heb eigenlijk niet veel zin ieder jaar de boel te vervangen.
Eventueel koop ik zelf de onderdelen bij de dealer en laat ik de verkoper de boel repareren.
Van de tweede reparatie heb ik geen specificaties.
Kan de dealer je vast ook antwoord geven op je vragen toch?
Wat lager zit er in ,nr?Bij Febi kosten ze nog geen 4O EU.Bij het merk kosten die boven de 100 EU.
14 jaar
@ de student: de onderdeelnummers staan hierboven. (wiellager :332662, borgring: 334623, naafmoer: 331817 en de naaf: 330784) Normaalgesproken gaat een wiellager erg lang mee. Ik probeer de oorzaak van de voortijdige slijtage te achterhalen. Als dat niet lukt zal ik misschien een goedkoper lager plaatsen.
14 jaar
Bert,
Is dat wiellager er misschien een keer scheef ingeperst? Dan zou er schade ontstaan kunnen zijn en blijft het iedere keer hetzelfde.
'k Weet het niet en het is maar een suggestie maar het is beter dan niks...
suc6
Peter
14 jaar
Scheef erin geperst, wie weet. Is dit te controleren? En mocht het zo zijn hoe dit te herstellen?
Het gaan om de volgende onderdelen 3(!?), 4 ,5 en 9.
De nummers staan hierboven. vin is 17616896 (citroën) of 17622986 (peugeot)
[url=http://img560.imageshack.us/i/00010384.j...][img]http://img560.imageshack.us/img560/250/0...[/img][/url]
14 jaar
Bij een omega waren de lagers ook nogal vlug kapot.Slechte remmen doen het vet eruit lopen.Remt hij achteraan genoeg zodat de voorrem niet alles moet doen.
14 jaar
De remmen zijn goed.
14 jaar
Er zit een nieuw lager op. Nu maar hopen dattie het houdt.
Groet,
Bert
13 jaar
Heb je soms andere grote brede velgen erop liggen die niet de juiste offset (ET waarde) hebben, vaak in combinatie met veel te platte banden dat vreet ook lagers.
13 jaar
Orginele velgen. Of de bandspanning in het verleden goed is bijgehouden weet ik niet. Ik heb ondertussen wel begrepen dat het allemaal wat licht is uitgevoerd voor deze bus.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar