Peugeot 106: Motor loopt onregelmatig en hoog benzineverbruik

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Nog maar net gekocht deze auto en ik merk dat de motor onregelmatig loopt. Een enkele keer stokt de motor tijdens het rijden, had hiervoor een peugeot 106 die gemakkelijk 1 op 15 a 16 liep, echter deze auto verbruikt 1 op 11 a 12 dat is echt veel voor zo;n auto. Wie kan mij helpen?

JohnH1

Geplaatst door JohnH1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Mogelijk ergens valse lucht. Is de uitlaat volledig dicht? Geen scheurtje in het uitlaatspruitstuk?
Of de lambdasonde werkt niet goed.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Brand er ook een motorstoringslampje onder het rijden ?

Elke auto is anders en dus ook het verbruik, vind het nog niet eens schrikbarend hoog, heb je ook al eens gedacht aan deze kou, de rijstijl van jezelf, korte stukken rijden, km stand motor en de conditie van het blok ??

En de vraag is dan hoe je het verbruik hebt vast gesteld ??

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Heb het idee, dat de motor inderdaad wat veel lawaai maakt en het kan dus inderdaad de uitlaat zijn, maar zon groot verschil?

Er brand geen motorstoringslampje.
Ik rij af en toe vanuit het noorden naar Arnhem, dat is 330 km. Met mijn vorig peugeot kon ik bijna met een halve tank die afstand afleggen, in deze auto rijd ik een tank leeg, moet zeggen dat het verbruik lijkt toe te nemen. Vind het voor zo;n auto dus echt wel ongehoord veel.
Dus ja tank volgooien km. stand noteren, en rijden tot de tank leeg is.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat je hem toch even door de dealer controleren. Heb je gauw geneog weer terug verdiend met de huidige benzine prijzen.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Ga ik ook zeker doen, maar als iemand hier weet wat het is kan ik het misschien meteen oplossen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=JohnH1]Heb het idee, dat de motor inderdaad wat veel lawaai maakt en het kan dus inderdaad de uitlaat zijn, maar zon groot verschil?[/quote]
Je geeft zelf al zo'n beetje het antwoord.
Zo'n groot verschil? Ligt er aan waar de uitlaat lek is, maar als dat dicht bij de motor (lees lambda-sonde) is dan is dit maar een heel klein verschilletje. Als ie 1 op 6 gaat lopen, dan hebben we het over een groot verschil.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

oldford; als a technicus had ik helemaal geen verband gezien tussen de uitlaat en brandstofverbruik, jij hebt me dus hier op gewezen. is een lambda sonde makkelijk te vervangen en heeft dat misschien ook te maken met het lekken van de uitlaat, ik bedoel dat deze mogelijk kapot is?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als (groot woord ALS) de uitlaat vooraan lek is, hoef je de lambda-sonde niet te vervangen, zonde van het geld.
Laat een dealer naar de auto kijken en de diagnose stellen. Kan je een hoop ergernis en geld besparen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wat we ermee willen zeggen is dat de uitlaat vanaf de motor tot en met na de kat, gasdicht moet zijn, als hij wat bij de einddemper lekt is dat niet zo'n ramp, maar lekt hij ergens bij de motor, kan dat het hogere verbruik verklaren.

Gr Stefan

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Hoi, heb zelf ook even info ingewonnen, en wat betreft de lamba sonde is mij geadviseerd een CO meting te laten doen en hiermee zou ik weten of deze lambda sonde nog goed is of niet. Is dit correct?

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

En hoe kom ik er achter of de uitlaat vooraan lek is? Gewoon kijken? en als die id. daar lek is kan die gemaakt worden?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als de uitlaat lekt, hoef je dat nog niet eens te doen, dan zal het mengsel zowiso te rijk zijn.

Verhelp eerst de lekkage en laat de CO meting erna doen..

Ook een slecht werkende temp sensor koelvloeistof kan een verhoogt brandstofverbruik opleveren ( te hoge weerstand van de sensor bij een warme motor = meer brandstof inspuiten = een hoger verbruik = hoger CO

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat dacht je van een bezoekje aan de dealer om die het te laten uitzoeken?
Kosten heb je er zo weer uit met de huidige benzineprijzen.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Ok, in ieder geval bedankt voor de moeite en ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Hallo, zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden, motor loopt nu heel slecht en waarschijnlijk op drie cilinders, tenminste dit is wat mij werd verteld...
Het beste lijkt mij om eerst de bougies te vervangen en de kabels te controleren? Wat betreft het hoge brandstofverbruik, vacuumslang naar de rembekrachtiger had een lekkage bij aansluiting en kreeg dus valse lucht, verholpen maar nog niet gecontroleerd of dit het hoge brandstofverbruik veroorzaakt. Zou heel goed kunnen volgens mij.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

John

Wat dacht de garage er zelf van ?

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Wilde eigenlijk laten controleren of de temperatuursensor nog wel goed was. De garageman zelf vertelde mij dat hij nog nooit een auto zo slecht had horen lopen.... Laat eerst zoals gezegd de bougies vervangen. Heb de auto nog maar net en onlangs de startmotor vervangen. Gevoelsmatig zou ik zeggen zo snel mogelijk weg met dit ding maar aan de andere kant kan het met een kleinigheidje verholpen zijn en dat de auto dan weer jaren lang zonder problemen kan rijden; tja wat is wijsheid?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het kan inderdaad vanalles zijn, misschien heeft de vorige eigenaar daarom de auto weg gedaan, maar zei de garage niks van een lekkende uitlaat ?

Het kan inderdaad vanalles zijn, maar dat is lastig te beoordelen achter de pc, je zou het moeten mee maken of kunnen horen.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Vermoed dat de vorige eigenaar de auto weg heeft gedaan vanwege startproblemen, de motor had warm geen startproblemen en heb hem bij de koop warm gestart, hoe dan ook, bij de garage zei de man dat afgezien van de uitlaat volgens hem alles zo;n beetje niet goed liep aan de motor. Het geluid kan ik je zo omschrijven: het is een benzine maar je zou denken dat het een diesel is... volgende week hoop ik meer te weten te komen. Maar goed het is ook een auto van 1993. Ben wel benieuwd wat de mensen op deze site vinden van de peugeot 106.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Geratel in de motor kan meerdere oorzaken hebben, als dat is wat je bedoelt, ook hoeft het niks ernstigs te zijn.

Als de garage een idee had van wat ze nu hoorden, kon je dat wel aannemen of laten controleren, maar met een antwoord als dat wat je gekregen hebt, kan iedereen zeggen, daar schiet je dus niks mee op, of ze wisten het zelf niet.

Het beste is om het geluid ergens te laten beoordelen, maak er anders eens een opname van en plaats die op youtube, dan kunnen we wellicht wat horen.

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Ja, had ook een idee van een geluidsopname maar dan als grap hoor! Waarschijnlijk loopt de motor op drie cilinders. Vertel je volgende week meer!

JohnH1 (0), 14 jaar geleden

Ok, het volgende was er aan de hand: motor liep op drie cilinders, gelukkig geen problemen met koppakking of kleppen maar gewoon een bougie, dus bougies vervangen, ook diverse vacuumslangen bleken gaar te zijn en zijn vervangen. Startmotor was al vervangen maar bij montage was er ook nog een vacuumslang losgeraakt. Motor loopt perfect nu. Nu nog brandstofverbruik even testen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.