Hallo,
heb dit probleem ook bij particulieren geplaatst, kreeg daar de tip om 'm ook op dit deel te zetten.
heb een 406 2.0 16V benzine uit 2001, 128.000km
auto liep bij koop perfect, na grote beurt was het mis.
eerst alleen bij stationair pendelen toerental, daarna onregelmatig rijden, vooral bij gas loslaten/terugnemen. nu onregelmatig rijden, schokjes vooral bij constante toerentallen (2000-2500 en 3000-3500 tpm) en ook bij stationair draaien.
auto is uitgelezen, enkele storingen zijn verholpen (o.a. bobine vervangen), geeft nu geen storingen. bougies laten vervangen, originele van peugeot, maakt geen verschil. injectie reiniger is toegevoegd, lijkt eerder erger te worden.
heb het idee dat de motor ander -rauwer- geluid is gaan maken , ook meer.
auto start probleemloos, trekt goed.
iemand dit eerder gezien?? (bij Peu Nederland zijn specifieke problemen met dit type motor niet bekend)
Norbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de grote beurt per ongeluk een vacuumslangetje losgetrokken? Ik zou anders even teruggaan naar de garage die de grote beurt gedaan heeft.
Deze motoren kunnen nog wel eens heftig reageren op een verkeerde oliesoort(kwaliteit).
Wat ik wel eens doe is goed warmrijden met een half litertje ATF bijgevoegd,om te reinigen,daarna aftappen en vullen met een fullsyntheetolie.De hydraulische klepstoters werken dan niet lekker.
Wat is er precies gedaan tijdens de beurt?
19 jaar
bedankt voor jullie meedenken
ben met de auto terug gegaan naar de autoverkoper. via hem gaat de auto binnenkort naar een peugeot specialist. toevallig trouwens, hij had onlangs ook het verhaal over de olie gehoord bij een 2.0 motor. zou dus best eens een plausibele verklaring kunnen zijn. hou jullie op de hoogte.
bij de grote beurt is er 10W40 shell helix plus in gedaan.
verder: bougies; luchtfilter; viergastest; oliefilter; interieurfilter; distibutieriem + nog een aantal ander zaken die niet van invloed zijn op de motor. dit was bij een universele garage.
auto is daarna bij een erkende dealer geweest voor uitlezen en storingen verhelpen.
19 jaar
Norbert,
Ik heb precies dezelfde auto als jij, en gebruik altijd Kroon Oil, vol synthetisch en dat geeft geen problemen.
Erwin
19 jaar
Erwin,
bedankt voor de tip!
maakt het bij die Kroon Oil nog uit wat er voor en achter de W staat (..W..) ?
Norbert
19 jaar
hallo,
5 voor de w en 40 na de w.
ron,
Hallo,ik lees dat de distr.riem vernieuwd is,misschien verkeerde distr.timing?
Precies, 5W40
19 jaar
Nu denk ik dat marcel zijn opmerking ook zou kunnen, ik kan me gewoon niet voorstellen dat de auto zo hevig gaat schokken bij verkeerde olie, en ook een rauwer geluid gaat maken.
19 jaar
Maar als de riem niet meer goed ligt zou de auto ook niet meer goed trekken verwacht ik. Norbert geeft aan dat hiermee geen probleem is, volgens mij is de olie nog steeds verdacht.
bedankt voor jullie meedenken.
de dist. riem heb ik al een aantal keren voorgelegd aan garage, maar wordt naar het rijk der fabelen verwezen. misschien is het toch goed ook hier nog eens naar te laten kijken.
verder, het zijn geen hevige schokken, maar schokjes zoals ik eerder aangaf (zijn duidelijk voelbaar). het is na die beurt in een half jaar tijd wel erger geworden. in eerste instantie had ik tijdens rijden geen last, stond ie alleen bij stationair draaien te pendelen. onder het rijden is later gekomen.
(wellicht dat de smering inmiddels wat is afgenomen en hij heeft natuurlijk ook wat olie verbruikt!)
19 jaar
okee, dus geen dist. riem probleem. anders was het constant aanwezig geweest. Probeer de olie eens.
19 jaar
Hallo,
Nog een wat verlate reactie, maar ik heb dezelfde 406 en hetzelfde probleem. Op advies heb ik de bougies vervangen door NGK bougies.
Heb ze exact afgesteld op 0,85 mm en het probleem is verholpen.
Er zaten bougies in van peugeot. Ook mij werd verteld dat dit onzin
zou zijn. Succes.
18 jaar
Dag I Walda en anderen,
bedankt voor de reactie, is een oplossing die altijd te proberen is een vraag aan jou: bij mijn auto wordt het erger als ie goed warm is, was dat bij jou ook het geval?
verder de huidige stand van zaken:
probleem is nog steeds niet opgelost. vervangen is de smoorkleppotentiometer oid. en URG klep oid is gedeeltelijk afgedicht. (dit in overleg met peugeot nederland)probleem bleel hetzelfde.
tenslotte nog een andere vol synth. olie erin. ik merk dat de auto daar beter op rijd, maar het probleem van het rijden op schokjes blijft.
bedankt voor jullie tips, ga nu overwegen wat ik verder met deze auto ga doen
18 jaar
Ik weet het niet. Zou mij zeker op zijn gevallen als het wel zo zou zijn. Ik had er minder last van als de auto onze caravan moest trekken. Je vernam het goed wanneer je op de c.c. reed dus bij een constante snelheid. Ze waren meer heel licht, maar toch. Ik heb mij ook eens laten vertellen dat probleem bekend is en nagenoeg niet te verhelpen. De reden hiervan zou zijn de milieu-eisen.
18 jaar
Norbert,
Heb je nu alles gehad wat met de beurt gedaan is? Het lijkt me dat je het toch daar moet zoeken omdat het daar begonnen is. Wanneer je andere zaken gaat doen nu raak je het spoor kwijt. Het lijkt me wel heel toevallig dat er precies tijdens die beurt iets anders kapot is gegaan...
18 jaar
Ohja, ik heb dezelfde auto en loopt op benzine altijd perfect. Dus geen problemen met goede loop. Bovendien heeft jouw auto goed gelopen dus moet ook weer goed kunnen komen!!
18 jaar
Erwin,
dat dacht ik ook, maar na de 11de en 12 keer naar de garage ben ik het ook gewoon een keer beu. de laatste garage die ik had is overigens prima, hen heb ik vooraf ook het hele 'dossier' gegeven.
wat wellicht nog resteert na die grote beurt is: oliefilter, luchtfilter, viergasttest en distributieriem. blijkbaar is het niet aannemelijk dat het daar in zit. disitributieriem (vervangen is de hele set) heeft iemand mij meteen in het begin al op gewezen, maar er is nog geen monteur geweest die ernaar gekeken heeft.
die afstelling van de bougies lijkt mij ook sterk, want bij mij zijn de klachten laangzaam steeds erger geworden.
verder heb ik op deze site gemaild met LUc van den Branden (zie zijn melding van 4 mei 2005). hij heeft exact hetzelfde probleem en auto, zij het na een grote beurt na 4 jaar bij 42.000 km. naar mijn weten is het bij hem - na vele vervangingen- ook nog steeds niet opgelost!
als jij nog tips hebt hoor ik het graag
18 jaar
Hallo, wij hebben ook een 406 2.0 16v (uit '99) en die schokt ook licht bij constante snelheid van 50 of 80 (op de snelweg niet).. het is een lastig probleempje volgens mij, ook vervelend, maar het wordt niet erger en is eigenlijk altijd al een beetje aan de orde geweest bij onze auto. Voorlopig laten we het maar even zo..
Gr. Daan
18 jaar
Tijdje terug bij een EW7 1.8 16V ook problemen gehad met schokjes en inhouden. Met Vialle LPi installatie. 40.000 km. Nadat de oliedruk gemeten was bleek deze aan de hoge kant te zijn. Hierdoor werden de klepstoters iets opgepompt waardoor de kleppen niet goed sloten en hierdoor liep de auto niet goed. Volgens mij opgelost door oliepomp te vervangen dus voor deze EW10 motoren ook een tip om te controleren !
Norbert, was hier het probleem ook hoogspanningslekkage?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar