Hallo wie o wie heeft de gouden tip...
ik ben een hobby sleutelaar en heb een grijs verleden een monteursopleiding gedaan...
nu heb ik een 206 van 2001 en de motor liep kapot..andere opgezocht van een nieuwer bouwjaar (komt uit een berlingo)
Dit blok is van 2009 met 45duizend km.
alles is omgezet alle sensoren en bedrading is nagekeken en waar nodig vervangen.
nu loopt de auto koud iets onregelmatig maar wel op 4 cil naar mate hij warmer wordt gaat hij op 2 a3 cilinders lopen en
loopt te schudden .
heb nieuwe bdp sensor geplaatst ook de kvs temp is vervangen.
verder is de distrubutie vervangen met het orginele gereedschap en deze loopt verder precies goed met de merk tekens.
nu heb ik het vleigwiel laten zitten van de nieuwe motot (2009) maar eigen bak en bdp sensor enz geplaatst
wie kan me vertellen of dit verschil kan maken...(denk aan de merktekens voor inspuitmoment)
Verder geeft de motor de volgende storings codes
p0300
p0420
p0650
De auto loopt net zo belabert als gas als hij doet op benzine.
het oude blok was kapot op de cilinderkop en liep op 3 poten maar alles functioneerde goed verder
wie heeft info voor mij?
groet Obbe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0300 Misfire (meerdere cylinders of cylinder niet gespecificeerd)
P0420 Katalysator werking onvoldoende
P0650 Malfunction indicator light circuit.
Kennelijk werkt de foutlamp niet (goed) en is de katalysator overleden (mogelijk als gevolg van het op 3 cylinders lopen van de oude motor).
Die 2 fouten hebben waarschijnlijk niets met een eventueel verschil in de merktekens op het vliegwiel.
Had je voor de ombouw toevallig ook de foutcodes (laten) uitlezen?
Wat voor signalen geven de lambdasondes vanaf koud tot aan warm wanneer de motor slecht loopt?
Hey Old ford
Heb deze foutcodes niet uitgelezen voor de ombouw ,
Zal de lambdasonde vrijdag eens gaan uitlezen
en de katalysator eens nader onderzoeken.
De foutlamp is iets onduidelijk voor mij wat houd deze precies in?
Bedankt voor je reactie , als ik nieuws heb laat ik het weten!
9 jaar
Wij hebben eens een soortgelijk probleem gehad en toen bleek toch de signaalkrans van het vliegwiel anders te zijn. We hadden óók het vliegwiel van het "nieuwe" blok laten zitten. We kwamen er achter doordat bij het bekijken van de live data de vervroeging wel erg veel afwijking liet zien en de vervroegingswaarde vreselijk stond te schommelen.
Vliegwiel overgezet en probleem was opgelost. Ik weet niet meer welke foutcodes er destijds in zaten.
Als je van beide wagens de VIN nummers hebt (en even plaatst), dan zou dit uitgezocht kunnen worden.
Brandt de foutlamp als je het contact aan zet en blijft deze branden als de motor gestart is?
Zo nee, dan is dat de reden van de P0650.
N.B. Het gaat om het oranje lampje met een icoon van een motorblok.
Dit is de verplichte foutlamp onder EOBD en heet tegenwoordig MIL (omdat een eventuele automatische versnellingsbak deze ook kan aanzetten).
Net even globaal op servicebox gekeken. Het verschil zit em in ieder geval in het type versnellingsbak. Zit er een MA versnellingsbak onder, en dat heeft de 206 NFU, dan hoort hier een 0532 K4 (onderdeelnummer) vliegwiel op. Zit er een BE versnellingsbak onder, en dat zou onder een Berlingo/Partner goed kunnen, dan 0532 K6. Het verschil zal dus in ieder geval zitten in de plaats/stand van de BDP sensor = bepaling van het 0 punt/ontstekingstijdstip.
Misschien kun je achterhalen welke versnellingsbak er onder de Berlingo zat?
Aha het motormanegment lampje😉
Deze brand niet en heeft ook nog nooit gebrandt voor of na de ombouw
Nu je het zo stelt.
Waar moet ik dit in zoeken?
Massa en voltage naar ecu?
Heeft iemand een schema van de bedrading?
Bedankt!
@hans ik heb geen vin nr van de donorauto
Tenzij deze ook op het blok staat.
het is een 1.6 16v NFU TU5JP4
9 jaar
Hey Hans
Super bedankt ik ga gewoon mijn oude vliegwiel monteren en dan kijken wat hij doet.
Het viel me helaas telaat op dat de bdp sensoren anders waren toen ik nieuwe ging bestellen.
Gelukkig is de bak allen nig maar in de steun gemonteerd en moeten de assen er nog in!
Ik last weer van me horen
Ga vrijdag weer een sleutel ronde houden...
Iedereen nog de allerbeste wensen voor 2015 en vele fijne km😉
9 jaar
Hallo hans4074
bedankt voor je tip van het vliegwiel, vandaag omgezet en de auto start weer vlot en loopt stuk beter.
geen storingen meer, maar nog wel erg schommelend tussen de 700 en 900 toeren.
verder loopt hij op drie cilinders op gas..
maar ook op benzine loopt hij niet geheel rond stationeer. Op toeren loopt hij goed..
gecheckt de bdp sensor nieuwe op
vacuum slangen allemaal goed
nieuwe temp sensor
Zou het kunnen dat de gasklep opnieuw moet worden ingelezen?
is dit alleen te doen door de dealer?
we zijn een stap verder maar nog niet klaar.
9 jaar
Het opnieuw inleren van de gasklep is aan te raden, en dient wel door een garage/dealer gedaan te worden met de juiste apparatuur, maar ik geloof niet dat daar het op 3 cilinder lopen op LPG en onregelmatig stationair op benzine door ontstaat.
Doordat LPG een veel vluchtiger brandstof/mengsel is zal het probleem (op 3 cilinders lopen) zich op die brandstof sterker voordoen als op benzine m.a.w. het lijkt me te ontstaan door dezelfde oorzaak. Je geeft zelf al aan dat je de vacuumslangen hebt gecontroleerd. Geen idee welk LPG systeem er op zit, maar als dit een systeem is waar vacuum voor afgetapt is, controleer dan nogmaals of er toch echt nergens iets lekt waardoor de vacuumopbouw onvoldoende is. Dop anders in ieder geval de vacuum aftakking eens af (maak het tijdelijk origineel)
Hey
Heb vandaag alles nagechekt
En de katalysator nog vervangen met lambda's
Het maakt koud erg veel verschil en dan loopt de motor netjes.
Maar warm is het een drama.
Ik ga de auto verder afbouwen en dan naar dw dealer brengen voor de gasklep en zal vragen of ze hem een viergas meting kunnen geven.
hou jullie op de hoogte
9 jaar
Hallo iedereen
Door alle drukte is het even op een lager pitje gekomen maar ik ben er nog steeds niet.
de motor start gelijk en loopt dan koud redelijk, schommelt iets tussen de 700 en 900 toeren
als hij warm wordt loopt hij slechter en schommelt erger in toeren, op toeren loopt hij prima.
inmiddels vervangen de katalysator, map sensor , bdp sensor, bobine (sagem) bougies, dist riem vervangen,
mil lampje doet het weer,alle massa contacten en zekeringen schoongemaakt en gecontroleerd.
inmiddels zijn alle storingen eruit en de ecu geeft geen codes meer aan, en toch loopt de motor niet zoals het hoort!
iemand nog ideeen als hij het verhaal zo leest, mijn ideeen zijn op.
als iemand nog sugesstie heeft hoor ik het graag!
groet Obbe
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar