auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 208 2013: Motor reageert wisselend op gasgeven.

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Motorcode: HM01, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 60

Hallo,

Al geruime tijd reageert mijn peugeot 208 wisselend op gasgeven. Het ene moment trekt hij goed op, het andere moment is hij niet vooruit te branden. (Het lijkt op wat je vroeger merkte bij een koude start van een brommer als je niet chokete(is dit nederlands?)). Dit is ook bij een warme motor. Om het enigzins tegen te gaan leg ik mijn voet lichtjes op het gaspedaal om te acceleren. verder intrappen kan betekenen dat hij niet meer trekt. Ook bij het gas loslaten remt de auto het ene moment sterk af op de motor, het andere moment blijft hij door rollen en vertraagt langzaam. Dit alles gebeurt continu tijdens de rit. Geen pijl op te trekken. Al 4 garage bedrijven hebben naar dit probleem gekeken maar niet opgelost. Laatst hield ik de luchtinlaat met mijn hand dicht maar de auto bleef doorlopen. Hoorde een sissend geluid, vermoedelijk vanuit het filterhuis. Nu wil ik het filterhuis eraf halen en direct de luchtinlaat van het gasklephuis dicht houden. Nu is mijn vraag, Indien er geen lek in het inlaatspruitstuk zit, kan dan het inlaatspruitstuk imploderen door het vacuum?

Geplaatst door

joyrider +55

al 19 jaar lid

Reacties

Nee, het inlaatspruitstuk kan niet imploderen door het vacuum,
Als je de luchtlinlaat (gasklephuis) dicht houdt slaat de motor af,
Hoe loopt de motor stationair, ook slecht of normaal ?
Een vervuild gasklephuis zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn,
Als je accelereert gaat het toerental dan omhoog zonder dat de
auto meer snelheid maakt ? dan denk ik aan een slippende koppeling.
Ik ga er van uit dat 1 van de 4 garage`s de auto al eens uitgelezen hebben,
Live Data en zo ?

limbra +3280
vip badge

4 weken

Inlaatspruitstuk is luchtdicht want auto slaat af na dichthouden van luchtinlaat. Hier ligt het dus niet aan.
De Motor loopt goed stationair en gelijkmatig. Bij stationair draaien en plots snel vol intrappen van gaspedaal hoor je een kort sis geluid. Motor lijkt hierna eerst na te moeten denken voordat het toerental oploopt. Ook komt het voor dat, bij intrappen van het gas en uit de versnelling, de motor enorm snel op toert en naar 5000 - 6000 toeren schiet, erg ruwe loop heeft en geen kracht heeft. Vergelijkbaar met een brommer die te arm staat afgesteld. Koppeling slipt niet, de garage bedrijven hebben hem uitgelezen en ook live data verzamelt. Geen problemen gezien.

joyrider +55

3 weken

Dat de motor afslaat als je de lucht toevoer afsluit (wat normaal is),
is geen garantie dat het inlaat spruitstuk ook werkelijk lek vrij is,
Spuit met draaiende motor eens wat remmen reiniger op de vacuum slangen en
aansluitingen, rondom het inlaat spruitstuk en rondom het gasklephuis...,
gaat de motor dan anders lopen dan is er een vacuum / lucht lek,
Hoor je ook een sissend geluid als de motor stationair loopt ?
Dat de motor bij volgas geven (onbelast) snel in de toeren klimt is niet zorgelijk,
Rookt de auto tijdens gas geven uit de uitlaat ? (wit, blauw of zwart),
Hoe is de staat en de kleur van de bougies ? en de staat van het lucht filter ?
Reinig bij voorkeur het gasklephuis eens (inwendig) met carburateur reiniger,
als dit sterk vervuild is kan de motor ook anders reageren.

limbra +3280
vip badge

3 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.