close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Motor schokt op snelweg

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 AUT (D8)

Hallo,

Sinds vorige week eigenaar van een Peugeot 406 coupe, 2.0L Automaat op LPG.

Op de weg naar huis, na aankoop, rond de 80km/u op LPG een schokkende motor.
Dit schokken bleef aanhouden, tot de snelheid zakte naar ongeveer 60km/u.
Voor het stoplicht viel de motor uit terwijl deze op LPG liep en vervolgens overgeschakeld op benzine.

Dezelfde avond van Bergentheim naar Enschede gereden (100km/u wegen en snelwegen) op benzine.
Bij 130km/u (3400rpm) precies dezelfde klachten, de motor schokte flink en lijkt zich in te houden.
Wanneer ik gas bij geef wordt het schokken heviger en besluit ik te zakken in snelheid.
Bij 120km/u (3100rpm) is het probleem weg en schokt de auto licht als ik het gaspedaal iets loslaat.

Optrekken, zelfs hard, is geen probleem, maar steevast op benzine klachten bij 130km/u.
Op LPG houd de motor in en treden deze problemen op rond 60km/u, ook klinkt het geluid van de motor anders (alsof er een cilinder niet meedoet) en is er vermogensverlies.

Donderdag:
-Motor is uitgelezen; geen foutmeldingen, garagehouder denkt aan mechanisch (motor) probleem en een probleem in het LPG systeem.
-Automaat gespoeld; verder geen bijzonderheden aangaande de automaat.

A.s. Zaterdag:
-Bougies vervangen
-Luchtfilter vervangen
-Gasklephuis reinigen

Vraag:
-Heeft iemand hier ervaring mee?
-Heeft iemand een idee waar ik het probleem zou moeten zoeken?

Geplaatst door

AssassinActual (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is die opmerking mechanisch probleem ergens op gebaseerd, of wordt er zomaar iets geroepen omdat er geen storing in staat? zou eerst eens compressie meten bv. loopt ie stationair wel goed? netjes op 4 cil? de mapsensor wil bij deze motoren nog wel eens problemen geven, zou de meetwaarden onder het rijden eens bekijken. draai ook de bougies er eens uit, er zijn er wel die agv olieverbruik af en toe wel een bougietje lusten. verder zijn het eigenlijk toch wel een soort degelijke motoren.

harry4203 2495
badge vip badge

11 jaar

Terug naar de verkoper zou ik zeggen. Als je wil gokken dan zou ik denken aan de bobine(s). Maar gokken is vaak dokken.

pieterp9094 0
badge

11 jaar

[quote=harry4203]is die opmerking mechanisch probleem ergens op gebaseerd, of wordt er zomaar iets geroepen omdat er geen storing in staat? zou eerst eens compressie meten bv. loopt ie stationair wel goed? netjes op 4 cil? de mapsensor wil bij deze motoren nog wel eens problemen geven, zou de meetwaarden onder het rijden eens bekijken. draai ook de bougies er eens uit, er zijn er wel die agv olieverbruik af en toe wel een bougietje lusten. verder zijn het eigenlijk toch wel een soort degelijke motoren.[/quote]
Hallo,

Bedankt voor de reactie!

De monteur zei dit omdat hij geen storingsmelding kon vinden.
De volgende stap is inderdaad de bougies vervangen, het gasklephuis reinigen en de luchtfilter verwisselen.

Stationair loopt hij op benzine goed, op LPG niet.

Waar bevind de Mapsensor zich?

Voor wat betreft terug naar de verkoper;

De handelaar waar ik de auto heb gekocht, heeft in het contract opgenomen dat de auto gekocht wordt zoals deze gezien is en getest (tijdens de testrit, hier was overigens geen storing dan wel onregelmatigheid te bekennen).
Ik ga er dan ook van uit dat ik niet hoef aan te kloppen bij de handelaar, omdat hij zich dan waarschijnlijk zal beroepen op die aantekening.

Wat betreft de bobines;
-Mijn vader (automonteur van origine), stelt voor dat als voorgenoemde interventies niet werken, dat we dan een bobine vervangen voor een bobine van de sloop, mocht dit verschil maken dan schaf ik een nieuwe bobine aan en vervang deze.

ik ga er vanuit dat er een zgn xu10j4 motor in zit. dit moet je eigenlijk even hier vermelden

harry4203 2495
badge vip badge

11 jaar

[quote=harry4203]ik ga er vanuit dat er een zgn xu10j4 motor in zit. dit moet je eigenlijk even hier vermelden[/quote]
Hallo,

Mijn excuses, ben hier nieuw.
De motor is inderdaad van het type: XU10J4R

Als de motor goed op benzine loopt
Waarom kijk je niet eerst dan naar de gas installatie , of er iets aan mankeerd

Hamke 0

11 jaar

[quote=Hamke]Als de motor goed op benzine loopt
Waarom kijk je niet eerst dan naar de gas installatie , of er iets aan mankeerd[/quote]
Zoals in de probleemomschrijving al staat waren de problemen zowel op LPG als op Benzine.
Het enige verschil was dat de problemen op verschillende momenten ontstonden.

OPLOSSING GEVONDEN VOOR BENZINE PROBLEEM

Na het vervangen van de:
-Bougies (platinum)
-Luchtfilter (Bosch)

Werd het gasklephuis schoongemaakt (waarbij de gaskabel nog maar aan 1 draad was bevestigd).

Hierna werd gedurende de proefrit ondervonden dat:
-De automaat vloeiender schakelde
-Het schokken voorbij is en iedere snelheid moeiteloos gereden kon worden.

Stationair loopt de Peug koud nog niet altijd even lekker, daarom een Nullastregelklep besteld, deze wordt volgende week vervangen (de klep zag er ook niet fris meer uit).

Dan rest mij nog de vraag:

-Wat veroorzaakt mogelijk het probleem bij de LPG (het schokken vanaf bepaalde snelheden?)

Hier zit een Ag/teleflex installatie in,vermoed ik.
Wil je dat even vermelden,het type en het merk.

primera p11 0

11 jaar

[quote=primera p11]Hier zit een Ag/teleflex installatie in,vermoed ik.
Wil je dat even vermelden,het type en het merk.[/quote]
Hallo,

De boekjes zijn niet meer aanwezig, en ik heb op de tank en het knopje nog geen naam weten te vinden.

Door de vorm van de knop vermoed ik inderdaad AG.
Is de naam van het systeem ergens te vinden op een van de onderdelen?

Zit er geen sticker op de tank?.

primera p11 0

11 jaar

[quote=primera p11]Zit er geen sticker op de tank?.[/quote]
Nee, heb even gezocht, wel een aantal nummers, zou dat helpen?

Iik vermoed een AG,is ook het meest ingebouwd.
Is dit al een installatie met injectoren of een centrale injector?.
Maak eens een foto onder de motorkap

primera p11 0

11 jaar

Is als het goed is een AG DGI. (op de LPG computer kan je het type van de installatie vinden)
Deze heeft een centrale injector.
Ik denk dat deze niet goed meer werkt, laat deze controleren en indien nodig reviseren of vervangen.
Laat eerst de LPG installatie uitlezen.

richard9712 0

11 jaar

[quote=richard9712]Is als het goed is een AG DGI. (op de LPG computer kan je het type van de installatie vinden)
Deze heeft een centrale injector.
Ik denk dat deze niet goed meer werkt, laat deze controleren en indien nodig reviseren of vervangen.
Laat eerst de LPG installatie uitlezen.[/quote]
Hallo,

Even onder de motorkap gekeken, daar staat 'easyjet' op de onderdelen.
Foto's volgen vandaag nog.

De Bobine is nu vervangen, dit maakt op LPG enig verschil; koud trekt de auto redelijk goed door naar 100km/u, zodra de motor warm is begint de motor te stotteren zoals voorheen en blijft dit doen tot ik terugzak naar 70km/u.
Ook brand het motormanagement lampje zodra ik op LPG rijd en deze gaat uit zodra ik overschakel op benzine of het gas loslaat.

Op de snelweg op benzine schokt de motor telkens 1 malig bij 3100 toeren en bij 3400 toeren.

Ook heb ik het idee dat de motor op benzine tot 4000 toeren niet helemaal het normale vermogen tot diens beschikking heeft.

Iemand suggesties in welke richting gezocht moet worden?

Iemand suggesties voor controle aanzuigen valse lucht?

Heb je dat schokken op benzine ook nog als je langere tijd op benzine rijd?
Dat het motormanagement lampje gaat branden betekent dat er een foutcode opgeslagen is.
Laat die eens uitlezen.

Controleren op valse lucht kan je doen door middel van het spuiten van remmenreiniger bij het inlaatspruitstuk en het gasklephuis.
Als de motor daar op reageert is er een lek.

richard9712 0

11 jaar

[quote=richard9712]Heb je dat schokken op benzine ook nog als je langere tijd op benzine rijd?
Dat het motormanagement lampje gaat branden betekent dat er een foutcode opgeslagen is.
Laat die eens uitlezen.[/quote]
Inderdaad, dat schokken is juist voornamelijk bij warme motor op benzine.
Het uitlezen is vorige week donderdag gedaan, daaruit kwam niets naar voren.

Je zei net dat het motormanagement lampje brand bij het rijden op LPG.
Dan moet er een foutcode opgeslagen zijn.
Deze komt waarschijnlijk alleen naar voren bij het uitlezen met de orginele uitleesapparatuur van Peugeot.

richard9712 0

11 jaar

[quote=richard9712]Je zei net dat het motormanagement lampje brand bij het rijden op LPG.
Dan moet er een foutcode opgeslagen zijn.
Deze komt waarschijnlijk alleen naar voren bij het uitlezen met de orginele uitleesapparatuur van Peugeot.[/quote]
Prima, dat is dan misschien zo.

Maar, op benzine schokt de auto af en toe ook, maar dan brand er geen motormanagement lampje.
Dit terwijl er op benzine ook problemen zijn..
Dit zou mij doen vermoeden dat de melding die gegeven wordt gaat over de lambda sonde.
Maar dit verklaart het probleem m.i. nog niet..

Wat de melding precies is weet je pas na het uitlezen.
Deze kan ook je probleem op benzine verklaren aangezien de benzine computer (gedeeltelijk) blijft werken bij het rijden op LPG.

richard9712 0

11 jaar

Even een update:

De auto kwam retour nadat deze 2 weken bij de handelaar (waar de auto gekocht was) had gestaan, deze had op zijn beurt de auto naar een bevriende garage gebracht waar er gezocht zou worden naar oplossingen, met 2e hands onderdelen.

Hij zei dat hij het volgende had vervangen:
-Verdamper LPG
-Injector LPG
-De distributieriem was een tand versprongen waardoor de kleptiming niet goed zou zijn.
-MAP sensor

Tijdens de rit naar huis toe, snelheden van 100km/u gereden, eigenlijk zonder problemen. Echter ik draai de snelweg op en voorbij de 100km/u waren de klachten terug.
Ik moest zelfs de auto stil zetten op de vluchtstrook! Nogmaals geprobeerd om dan tot 80km/u te rijden op LPG, maar zonder succes, op LPG deed de auto niets meer..

Dus teruggebeld en kreeg de belofte van de handelaar dat hij mij terug zou bellen met een passende oplossing. (Tot op heden niet gebeurd)

Dus zijn ik en mijn vader verder gaan zoeken..
Momenteel rijd de auto zowel op benzine als op LPG.
Het lijkt er op dat een koelwatertemperatuursensor de boosdoener was.

Wel blijft de motor bij 3000-3500 toeren schokken en schommelen in toerental (zakt terug van 3200 naar 3100 of van 3500 naar 3200).
Dit is ongeacht de versnelling. Bij acellereren schommelt het toerental boven de 3000 zoals ik in de vorige zin beschreef. Zodra de motor de 4000 toeren bereikt is alle schroom weg en lijkt het ook alsof de auto meer kracht heeft (wordt dan echt in de stoel gedrukt). Zodra ik snelweg rijd, is de snelheid bij 3000 toeren ongeveer 110 en dan beginnen de problemen ook, dan schokt de motor ook, maar het helpt wel om het gas dan verder in te trappen. Boven de 130 (3500/3600 toeren) rijd de auto als een zonnetje.

Deze klachten zijn zowel op benzine als op LPG gelijk.

Acties:
-Uitlezen door Peugeot dealer (automaat specialist en algemene garage hebben al uit gelezen, maar de dealer kan vaak net iets verder kijken.
-Motorreiniger toevoegen
-Problemcar-enthousiastelingen vragen om suggesties.

Fijne feestdagen alvast!

Je moet er nu eerst voor zorgen dat de problemen op benzine opgelost worden en dan pas naar het LPG gedeelte gaan kijken.
Is alles wat betreft ontsteking gecontroleerd?

Op valse lucht controleren kan je doen door remmenreiniger te spuiten bij het inlaatspruitstuk en bij het gasklephuis. (als de motor dan anders gaat lopen is er een luchtlek)

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Je moet er nu eerst voor zorgen dat de problemen op benzine opgelost worden en dan pas naar het LPG gedeelte gaan kijken.
Is alles wat betreft ontsteking gecontroleerd?

Op valse lucht controleren kan je doen door remmenreiniger te spuiten bij het inlaatspruitstuk en bij het gasklephuis. (als de motor dan anders gaat lopen is er een luchtlek)[/quote]
Daarom gaat de auto ook naar de Peugeot dealer. Ik heb namelijk de indruk dat de LPG installatie redelijk goed werkt.

Valse lucht heb ik gecontroleerd middels remreiniger, daar is niets uit naar voren gekomen.
De ontsteking is helemaal na gekeken, een overzicht van de dingen die gedaan zijn:

Zelf is er het volgende al ondernomen:
-Controle automaat+Spoelen ATF olie (geen bijzonderheden, Ganzeboom Almelo)
-Bobines vervangen (oude weer terug gezet, nieuwe maakt geen verschil)
-Bougies vervangen voor platinum bougies
-Luchtfilter vervangen
-Gasklephuis gereinigd
-Gaskleppositiesensor vervangen (oude weer terug gezet, maakte geen verschil)
-Stappenmotor vervangen (nullastregelklep)
-Koelwater temperatuursensor vervangen (groene stekker)


Universele garage:
-MAP sensor vervangen
-LPG verdamper vervangen
-LPG injector vervangen
-Distributieriem op tijd gezet, was een tand versprongen?

Hallo,

De peugeotdealer bezocht deze week.

Bij het uitlezen werden twee storingen gevonden:
-Lambdasonde
-Automaat

Bij navraag kon de monteur niet duidelijk differentiëren over wat voor probleem er melding werd gemaakt wat betreft de automaat.
Hij zei dat hij de automaat niet uit kon lezen, maar was er wel van overtuigd dat hier een probleem in zat.

De lambda sonde is besteld, deze wordt a.s. zaterdag vervangen, dan dus meer.
Ben dan ook benieuwd hoe de automaat dan reageert op de motor als deze wel goed loopt.

Na overleg met de LPG specialist wordt ook het LPG systeem vervangen voor een G3 systeem.
Het LPG systeem was lek en lekte LPG terwijl het uitgeschakeld stond. Het merk was van slechte kwaliteit en de specialist opperde om te vervangen met een nieuw G3 systeem, met bijbehorend belastingvoordeel.

Het vervangen van de Lambdasonde heeft enig effect, de motor loopt nu stationair rustiger en schokt niet meer bij de snelheden op de snelweg.

Wat nog rest is het schakelen van de automaat, dat volgt na de inbouw van het G3 systeem.

Weet je zeker dat het LPG systeem die je nu hebt niet al G3 is?
In auto's met bouwjaar 1997 of jonger zijn deze systemen namelijk toegepast.
Vul je kenteken eens in op deze site https://ovi.rdw.nl/
Daar kan je zien of de LPG installatie die je hebt G3 gecertificeerd is.

Een nieuw LPG systeem lijkt me gezien het bouwjaar van de auto niet zo vanzelfsprekend, dat de specialist dit adviseert is niet zo gek.
Hij verdiend hier immers aan, maar je huidige LPG systeem is vast nog wel te repareren.

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Weet je zeker dat het LPG systeem die je nu hebt niet al G3 is?
In auto's met bouwjaar 1997 of jonger zijn deze systemen namelijk toegepast.
Vul je kenteken eens in op deze site https://ovi.rdw.nl/
Daar kan je zien of de LPG installatie die je hebt G3 gecertificeerd is.

Een nieuw LPG systeem lijkt me gezien het bouwjaar van de auto niet zo vanzelfsprekend, dat de specialist dit adviseert is niet zo gek.
Hij verdiend hier immers aan, maar je huidige LPG systeem is vast nog wel te repareren.[/quote]
Ik begrijp je sceptische houding.
Ik wist meteen dat het om een LPG ging en niet om een G3 omdat ik voordat ik de auto had gekocht al een kentekencheck had uitgevoerd.

Het probleem is, dat onderdelen erg lastig te krijgen zijn en dat reparatie zeker mogelijk is, maar dat dit veel tijd zal kosten (om de onderdelen te vinden) en dat de kwaliteit dusdanig te wensen over laat van deze onderdelen dat de kans groot is dat ik binnen de kortste keren weer met problemen sta.

De specialist gaf een aanbeveling, heeft mij niets gerekend voor het uitlezen en het nakijken van het LPG systeem dus ik denk niet dat zijn beweegredenen louter financieel zijn.
Ook ben ik momenteel aan het kijken of ik het systeem dichtbij mijn werk in kan laten bouwen, de offertes die ik terugkrijg geven allemaal dezelfde prijs weer (950 euro).

Wat betreft de leeftijd van de auto; ja de auto is oud, ja het is een dure verbouwing. Echter, binnen 2 jaar heb ik alleen al door het belastingverschil de ombouw van LPG installatie terug verdient (28000km/jaar).
Daarnaast zit ik met het probleem dat er al veel in de auto geinvesteerd is, de auto niet op LPG loopt dus bij inruil, dan wel verkoop, waardeloos is en ik dan alsnog een auto moet zien te kopen voor een gering budget die hetzelfde aantal KM per jaar kan rijden, waarvan ik niet zeker weet in hoeverre er correct onderhoud aan is gepleegd.

Ik weet nu wat er aan de auto gedaan is en wat er goed is aan de auto. Dat is voor mij ook iets waard.

Is die prijs inclusief de inbouw en is dat een g3 installatie?

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Is die prijs inclusief de inbouw?[/quote]
Correct, incl: Inbouw, RDW keuring, Excl tank (die heb ik al)

Tank mag bij inbouw niet ouder zijn als 10 jaar en er moet een R67-01 keurmerk opstaan.
Maar dat is wel een nette prijs.

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Tank mag bij inbouw niet ouder zijn als 10 jaar en er moet een R67-01 keurmerk opstaan.
Maar dat is wel een nette prijs.[/quote]
Dat wist ik niet!
Dat keurmerk heb ik, dat heb ik gezien.
De tank is al ingebouwd maar is van 2001..

Kan je niet toevallig ergens het merk van de LPG installatie vinden?
Misschien is het mogelijk om deze om laten keuren naar G3. (vaak mogelijk als de installatie computergestuurd is, is een administratieve handeling)
Bij de LPG tank moet ook een certificaat zitten.

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Kan je niet toevallig ergens het merk van de LPG installatie vinden?
Misschien is het mogelijk om deze om laten keuren naar G3. (vaak mogelijk als de installatie computergestuurd is, is een administratieve handeling)
Bij de LPG tank moet ook een certificaat zitten.[/quote]
Het gaat om een easyjet systeem, van Italiaanse makelij
Ik heb er geen certificaat bij gekregen.
Ik heb me laten vertellen door de LPG specialist dat het systeem door beunhazen er in is geknutselt...

Waarom is het systeem dan eigenlijk niet meteen als G3 gekeurd?

Dat weet ik niet, maar deze installatie is in feite wel een G3 installatie. (misschien is er iets gegaan bij de registratie of iets dergelijks)
Laat eens door Straver LPG naar het systeem kijken. (die leveren dit merk)

En zoals te zien is op de site van de fabrikant is de levering van onderdelen geen probleem.

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Dat weet ik niet, maar deze installatie is in feite wel een G3 installatie. (misschien is er iets gegaan bij de registratie of iets dergelijks)

En zoals te zien is op de site van de fabrikant is de levering van onderdelen geen probleem.[/quote]
Ik kan inderdaad eens informeren wat een nieuwe verdeler en injector kosten+installatie.

Maar de LPG specialist die ik geraadpleegd heb was er wel van overtuigd dat het een LPG systeem was, ik vertrouw dan ook wel op die expertise.

Bedankt!

Die lpg specialist vind dat een slechte LPG installatie omdat hij daar niks mee kan.
Als je huidige LPG installatie na het vervangen van die onderdelen weer goed is, is dat veel goedkoper als een hele nieuwe en hoef je ook geen nieuwe LPG tank.
Dat voordeel loopt nog op als je de G3 classificatie regelt.

richard9712 0

10 jaar

Goedenavond,

Vandaag is het LPG systeem vervangen voor een Landi G3 systeem.
Uitgebreid gesproken met de monteur, de samenvatting:

Het G3 syteem is succesvol ingebouwd en de monteur heeft vervolgens rijdend het G3 systeem afgesteld.
Hierbij viel op dat er schommelingen waren aangaande de injectie, deze waren volgens de monteur met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te wijten aan het op tijd zetten van de distributieriem. Dezelfde handeling die de handelaar (waar ik de auto had gekocht en waar ik mee terug ben geweest) mij verzekerde dat hij uitgevoerd zou hebben.
Daarnaast waren de injectors allemaal even oud en was er geen vervangen, dit was volgens de handelaar wel gebeurd.
Ook was de verdamper provisorisch dichtgemetseld nadat deze ooit open is geweest.

Nu rijd de auto vele malen beter op gas. Hij schakelt zelfs een stuk beter! (tot zo ver dus de automaat storing)
Het advies werd mij gegeven om:
1: Te rijden met de auto en dus de kans geven om opnieuw in te leren
2: Laten controleren of de distributieriem op tijd staat en evt. bij laten stellen.
3: Na het op tijd stellen van de distributieriem retour LPG monteur en dan wordt de auto met de nieuwe klepinstellingen definitief afgesteld op gas.

Al met al ben ik al een stuk gelukkiger met de auto zoals deze nu is, hij rijd een stuk beter, schakelt fijner en ik heb er weer vertrouwen in.

Nu moet ik alleen nog verzinnen hoe ik de handelaar aan kan spreken op de handelingen die hij niet verricht heeft, dan wel geen effect hebben gehad, en hoe ik daarvoor gecompenseerd kan worden.

Ik denk dat teruggaan naar die handelaar weinig zin heeft.
Neem je verlies en laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.
Is de tank ook vervangen of was dat niet nodig omdat er al LPG op het kenteken stond?

richard9712 0

10 jaar

Het is natuurlijk je eigen keuze,maar in een auto van 16 jaar oud nog een nieuwe installatie inbouwen is een behoorlijke investering.
Ook staan de automaten van dit type bekend om de storingen aan het kleppen blok met als gevolg met een klap schakelen.
Er zal ook al een aanzienlijke km stand op de teller staan gezien het feit dat tie al op lpg staat.
Voor hetzelfde geld zijn de klepzittingen ingezakt en geeft dit problemen met de performance,kun je ook de kop nog laten reviseren,zeker als tie boven de twee ton staat.
En als ik het goed begrijp,loopt tie nog steeds niet goed.
En wat valt er af te stellen als het een G3 installatie is,hooguit inleren,voor de rest is er niks aan te doen.
Een handelaar aanspreken heeft geen enkele zin ,garantie tot de deur.
Nu verkoopt tie auto's,als tie morgen 500 bankstellen heeft staan verkoopt tie bankstellen.

primera p11 0

10 jaar

Eigenlijk had de TS er eerst voor moeten zorgen dat de auto helemaal goed reed op benzine.
Om daarna met de LPG aan de slag te gaan, komt wel bij dat LPG gevoeliger is voor afwijkingen.
Als de klepzittingen gehard zijn is 3 ton of meer in principe geen probleem, ook bij het rijden op LPG.

Dat TS zijn auto die hij nog maar een paar maanden bezit niet zomaar weg doet kan ik wel begrijpen.
Toegeven dat je een miskoop hebt gedaan is niet altijd even makkelijk.

richard9712 0

10 jaar

Richard,dat begrijp ik volkomen.
Nou maar hopen dat het probleem opgelost word.
Idd eerst goed op benzine laten lopen,daarna pas de nieuwe installatie inleren.
Ik weet ook niet wat de km stand is van de auto,automaten zin in de regel aardig moe na 250.000 a 300.000km.

primera p11 0

10 jaar

Bedankt voor jullie reacties, ik geef zeker toe dat ik een miskoop heb begaan maar zal er niet in berusten dat ik genaaid ben.

De auto liep inderdaad niet goed op benzine toen ik naar de LPG specialist ging, echter vermoedde ik samen met mijn vader (automonteur van origine) dat er een probleem was met valse lucht die een aantal symptomen verklaarde.
Die symptomen zijn nu weg.
Ook schakelt de auto vele malen beter en is het schokken vele malen minder.
Het schokken is alleen niet weg, bij bepaalde snelheden (eigenlijk bepaalde toerentallen) schokt de auto nog (wel veel minder heftig als eerst) en ik heb het idee dat de auto niet beschikt over het volledige vermogen.
De LPG specialist bevestigd dit en zegt dit probleem te herkennen, waarbij de oplossing lag in het op tijd zetten van de distributieriem.

Echter, die distributieriem zou al op tijd zijn gezet volgens de handelaar waar ik de auto heb gekocht en heb dit voor waarheid aangenomen en besloten er niet naar te kijken.
Totdat de LPG specialist zei dat de distributieriem waarschijnlijk toch de oorzaak van het resterende probleem is.

Begrijp goed dat ik vermoed dat ik opgelicht ben door de handelaar voor wat betreft de reparaties die verricht zijn aan de auto. Zo is bijvoorbeeld gezegd dat er een injector vervangen is, terwijl dit niet het geval is geweest.
Daarom vertrouw ik de LPG specialist wat meer wanneer hij zegt dat er de handeling niet goed is uitgevoerd of nagelaten is.

Een handelaar doet niks met een auto,hij verkoopt ze alleen.
Het is geen garage bedrijf,hij repareert niks.
Als er gerepareerd moet worden maakt de handelaar een afspraak bij een garage of dealer.
Maar niet op zijn kosten of het moet afgesproken zijn of dat het geconstateerd is bij een proefrit en op papier gezet bij koop.
Zo gezien is zo gekocht,dat is het principe van een handelaar.
Daar is ook de prijs naar,veelal lager dan bij een gerenommeerd garage bedrijf.
Je kunt er voordeel mee hebben,maar je moet vaak goed verstand van de koopwaar hebben en weten wat de mankementen kunnen zijn bij het type auto en de km stand waarmee de auto aangeboden word.

Ook een lpg specialist is geen garage.
Zij bouwen de installatie in en hebben daar verstand van en de bijbehorende randzaken.
Ik denk dat je de auto eens uit moet laten lezen bij een dealer.
Dan kan je gericht gaan zoeken.
Die kan controleren of de distributieriem op tijd staat i.p.v. waarschijnlijk of misschien of ik denk dat...
Dat schokken kan net zo goed uit de automaat komen,maar zonder goede diagnose en gericht uitlezen kom je er niet.
Dan blijft het gissen.
Ook moet de auto eerst goed lopen op benzine,dus niet op gas rijden.
Brand het storingslampje overigens nu?.
Staan er nog storingen in nu?.
Schokken kan van vervuilde benznie injectoren zijn,maar kan ook van de bobine afkomen.
Kortom,het kan van alles zijn.

primera p11 0

10 jaar

[quote=primera p11]Een handelaar doet niks met een auto,hij verkoopt ze alleen.
Het is geen garage bedrijf,hij repareert niks.
Als er gerepareerd moet worden maakt de handelaar een afspraak bij een garage of dealer.
Maar niet op zijn kosten of het moet afgesproken zijn of dat het geconstateerd is bij een proefrit en op papier gezet bij koop.
Zo gezien is zo gekocht,dat is het principe van een handelaar.
Daar is ook de prijs naar,veelal lager dan bij een gerenommeerd garage bedrijf.
Je kunt er voordeel mee hebben,maar je moet vaak goed verstand van de koopwaar hebben en weten wat de mankementen kunnen zijn bij het type auto en de km stand waarmee de auto aangeboden word.

Ook een lpg specialist is geen garage.
Zij bouwen de installatie in en hebben daar verstand van en de bijbehorende randzaken.
Ik denk dat je de auto eens uit moet laten lezen bij een dealer.
Dan kan je gericht gaan zoeken.
Die kan controleren of de distributieriem op tijd staat i.p.v. waarschijnlijk of misschien of ik denk dat...
Dat schokken kan net zo goed uit de automaat komen,maar zonder goede diagnose en gericht uitlezen kom je er niet.
Dan blijft het gissen.
Ook moet de auto eerst goed lopen op benzine,dus niet op gas rijden.
Brand het storingslampje overigens nu?.
Staan er nog storingen in nu?.
Schokken kan van vervuilde benznie injectoren zijn,maar kan ook van de bobine afkomen.
Kortom,het kan van alles zijn.[/quote]
Ik waardeer dat je mee denkt, maar lees wel even de geschiedenis.
Dan zou je weten dat ik al bij de dealer ben geweest en veel zaken heb vervangen.
De auto is namelijk al uitgelezen door een peugeot dealer en hieruit kwam naar voren dat de lambda sonde vervangen diende te worden en dat de automaat een storing gaf welke zij niet uit konden lezen.
Ook ben ik terug geweest bij de handelaar en deze wilde samen met mij de auto laten repareren bij een garage waar hij mee samenwerkte.

De handelaar heeft naar eigen zeggen meebetaald aan de 'reparaties' maar het heeft er alle schijn van dat een deel van deze reparaties niet zijn uitgevoerd. Tevens zijn er vergelijkbare verhalen op enkele fora te vinden waarbij de handelaar vergelijkbaar heeft gehandeld, al dan niet in samenwerking met een garage.
Daarnaast weet ik ook wel dat ik niet veel mocht verwachten van de auto, maar ik mag toch wel verwachten voor de vraagprijs dat de auto gewoon kan rijden over de weg zonder dat deze afslaat, misfire heeft of dat de auto zwaar schokt?

Als er een storing in de automaat staat verklaart dat het schokken.
Mij is het een raadsel dat een peugeot dealer dit niet kan uitlezen,dat geloof ik gewoon niet.
Of degene die uitgelezen heeft kan niet over weg met het apparaat.
Een peugeot dealer kan zelftesten doen,kan in stuurapparaten komen en eventueel diagnose testen doen.
Als een dealer dat niet kan wie kan het dan wel?.
Maar dan moeten ze gaan zoeken en misschien ben jij afgehaakt na die conclusie en ben jezelf aan het knutselen gegaan.
Over een auto van 16 jaar oud kan ik kort wezen,je mag verwachten dat er een jaar apk op zit dat je hopelijk er een jaartje of wat mee rijd,meer niet.
Maar verwacht geen auto die zijdezacht schakelt,die zijn volle vermogen nog heeft of die zonder problemen nog jaren rond rijd.
Van die bouwjaren gaan ze weg omdat er van alles aan mankeert en het niet meer loont om het te repareren.
En als je gaat winkelen in die bouwjaren,laat automaten,lpg auto's en franse auto's staan.
Je gaat winkelen in die bouwjaren omdat je niet veel te besteden hebt of er niet veel aan uit wilt geven.
Dan kun je beter alle exoten laten staan en een auto zoeken die bewezen heeft betrouwbaar te zijn,althans in de reviews.
En ik kan je vertellen,daar valt deze peugeot helaas niet onder.
Dit soort auto's zijn goedkoop in aanschaf,maar duur in onderhoud.

primera p11 0

10 jaar

Hallo

De discussie duurt nu al lang.
In het begin zijn er een paar dingen geopperd.
Volgens mij is er daarna niet meer over gepraat.
Kan er natuurlijk overheen gelezen hebben.
Maar is de Compressie nu al getest ?
Is de Distributie nu al cecontroleerd of hij niet versprongen is ?

vr groet

Hamke 0

10 jaar

[quote=Hamke]Hallo

De discussie duurt nu al lang.
In het begin zijn er een paar dingen geopperd.
Volgens mij is er daarna niet meer over gepraat.
Kan er natuurlijk overheen gelezen hebben.
Maar is de Compressie nu al getest ?
Is de Distributie nu al cecontroleerd of hij niet versprongen is ?

vr groet[/quote]
Hallo, excuses voor de late reactie.
De compressie test was goed, geen afwijkingen.
De LPG specialist heeft rijdend de motor uitgelezen en vermoed dat de distributieriem op tijd gezet moet worden.
Over een week wordt er door de peugeot specialist gekeken naar de distributieriem en evt. op tijd gezet.

Je neemt er de tijd voor. ;)
Is de auto ook al rijdend op benzine uitgelezen?

richard9712 0

10 jaar

Is er eigenlijk al eens aan gedacht dat de klepspeling inmiddels te nauw is geworden? Als deze motor hard heeft moeten werken op LPG (km 250.000 of meer) is de kans groot dat de klepzetels zover ingeslagen zijn dat de hydraulische klepstoters uitgesteld zijn. Slechter starten en inhouden is dan vaak het gevolg.

heemskerk4251 0

10 jaar

[quote=heemskerk4251]Is er eigenlijk al eens aan gedacht dat de klepspeling inmiddels te nauw is geworden? Als deze motor hard heeft moeten werken op LPG (km 250.000 of meer) is de kans groot dat de klepzetels zover ingeslagen zijn dat de hydraulische klepstoters uitgesteld zijn. Slechter starten en inhouden is dan vaak het gevolg.[/quote]
De auto is zowel op benzine als LPG rijdend uitgelezen, op basis van die gegevens wordt er gedacht aan de distributieriem.
De klepstoters is ook aan gedacht, maar volgens mij waren die gecontroleerd of het was niet waarschijnlijk dat die het probleem waren, ik weet het niet exact meer, maar ze zijn wel meegenomen in de overweging.
Ik zal een update geven over de distributieriem, volgende week dinsdag. Hopelijk kan ik dit topic dan sluiten!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.