close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 405: Motor slaat af tijdens rijden

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

2 Maanden geleden stotterde mijn 405 1.6 bij het optrekken en rijden. Tevens sloeg de motor 1x af bij een gang van ongeveer 70 km/u. De garage heeft toen geconstateerd dat de bougiekabels niet goed meer waren en deze zijn vervangen. De auto reed inderdaad weer goed en ik dacht dat het afslaan ook met de kapotte bougiekabels te maken had, tot vorige week (200 km later).

Bij het doorschakelen naar de tweede versnelling na een stoplicht sloeg de motor af. Opnieuw starten lukte niet. De motor sloeg niet meer aan. Maar na 2 minuten wachten sloeg de motor direct weer aan. Gisteren gebeurde bijna hetzelfde: ik reed 80 km/u en remde af voor een stoplicht en toen ik bijna stilstond viel de motor weer uit. Ook hier lukte het niet om hem weer te starten maar 2 minuten laten sloeg ie direct weer aan. Nu denk ik dat er naast de kapotte bougiekabels nog iets anders aan de hand is. Iemand een idee?

Geplaatst door

Bert Pleizier (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit lijkt op een slechte verbinding ergens in het ontstekingscircuit. Of het dubbelrelais wat een slechte verbinding heeft. BDP sensor ?
en zo zijn er nog wel wat mogelijkheden op te noemen.
Als hij het niet doet en je start,beweegt dan de wijzer van de toerenteller wel ??

oldtimer 0
badge

16 jaar

Nee, de wijzer beweegt niet, want de motor slaat niet aan. De startmotor draait de krukas wel rond, maar meer gebeurd er niet. Pas als de motor draait leeft de toerenteller weer.

Bert Pleizier 0

16 jaar

Ik zie je denken , wat een stomme vraag. Maar door dit antwoord ben ik een heel stuk wijzer, nl dat het zeker een ontstekingskwestie is en dan nog in het eerste gedeelte van de ontsteking waar het eerste signaal wordt gemaakt want daar komt nl ook het signaal van de toerenteller vandaan.
Had nu de wijzer nog wel bewogen was de storing zeker uit de benzine toevoer gekomen.
Ik zou in U geval gaan voor de BDP sensor.
Bij komend probleem in U geval kan nog zijn dat er koelvloeistof lekt op de sensor doordat het mondje van het thermostaathuis krom is getrokken.
Succes, Oldtimer.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Haha, domme vragen bestaan niet toch?

Ik weet het bijna zeker dat de wijzer niet beweegt (al moet ik zeggen dat als je op een kruispunt stil staat je wel op andere dingen let bij het proberen te starten). Maar ik zal deze week nog een mooie rustige weg in de buurt opzoeken, waar ik kan testrijden. Daar hinder ik niemand als ik stilval. Dan zal ik, na het stilvallen, bij het starten letten op de wijzer van de toerenteller.

Heb je misschien ook een verklaring voor het feit dat na 2 minuten de motor weer aanslaat? Of zeg je van dat is nu nog zo, maar straks lukt ook dat niet meer.

Het viel me op, nu de auto alleen zaterdags nog maar gebruikt wordt, dat hij wat moeilijker wil starten de eerste keer. De krukas moet net even een paar keer meer draaien om aan te slaan. Als ik vervolgens de motor uitzet en weer wil starten, gaat ie meteen aan. Komt dat door het wat langer stilstaan of door de sensor die niet fris meer is?

Bert Pleizier 0

16 jaar

Kijk eerst "voor je gaat rijden"maar even naar de koelvloeistof lekkage, als die er zit weet je het bijna zeker.
mocht dit nog een type zijn met een verdeelkap ontsteking kijk dan ook daar even in, de centrale aansluiting wil wel eens wegbranden.En als het er één met een versterkersmoduul trek dan eens aan de draden (voorzichtig) van de aansluiting(stekker) of dat allemaal goed vast zit. succes,Oldtimer.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Hallo,

Waar moet ik in het motorruim preceis kijken naar de koelvloeistoflekkage, BDP-sensor en termostaathuis? Zit de BDP-sensor dan niet bij de nokkenas ergens? Of zit die ergens onderin het motorblok?

Bert Pleizier 0

16 jaar

als je kijkt naar de dikke slang die vanaf het motorblok naar de bovenkant van de radiateur loopt dan zit die aan de kant van de motor op een mondje en daarachter komt vaak de lekkage vandaan.
Daar onder zit dan ook de bdp sensor in het koppelingshuis , met een kabeltje van ongeveer 20 cm. en een bruine stekker.
Succes, Oldimer.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Ik zag inderdaad tot enkele weken geleden (toen stond de auto nog binnen in de garage) een druppel koelvloeistof op de vloer liggen elke week. Het was geen olie, want dat is niet groen / geel fluoricerend van kleur. Toch eens kijken vandaag of morgen!

Bert Pleizier 0

16 jaar

Eergisteren 120 km probleemloos gereden op de snelweg, maar vandaag weer afgeslagen.

Ik stond gelukkig op een rustig plekje dus ik kon goed luisteren: als ik normaal de sleutel in stand 2 zet, hoor je 2-3 sec. een zoemend geluidje. Wanneer de motor niet aan wil slaan, dan blijf je dat geluidje horen. Dit viel me op.

Na een menuutje ongeveer draaide ik de sleutel weer in stand 2, en het geluidje stopte zoals altijd na 2-3 sec. De motor sloeg direct weer aan bij het starten. Ik denk dus dat het hier wel wat mee te maken heeft.

Is het zoemende geluidje van een pompje / relaitje?

Bert Pleizier 0

16 jaar

't Is denk ik inderdaad het benzinepompje, wat je hoort.Kijk eens in de bak waar de injectie computer in zit , staat die misschien vol met water of heeft hij vol met water gestaan ?? Als je de computer omhoog trekt kun je dat misschien zien aan witte aanslag op het huis van de computer.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Beetje laat, maar dan toch nog de oplossing: de garage heeft in januari de veiligheidssensor / crashsensor vervangen en hierna heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

De monteur heeft er een paar keer mee gereden en het toen zelf ook meegemaakt. Snel even een paar standaard weerstanden en voltages gemeten en er zo achter gekomen dat het gehele brandstofsysteem zonder voeding kwam te zitten. Dit werd dus veroorzaakt door een versleten veiligheidssensor. Waarschijnlijk was het probleem temperatuur-gerelateerd. Vandaar dat het vaker voorkwam bij wame motor en stilstaan bij een stoplicht (veel wamrte onder de motorkap) en juist niet op de 120 km snelweg (veel rijwind).

Bert Pleizier 0

15 jaar

Top, dat je toch nog even de moeite neemt om je ervaring met ons te delen.

oldtimer 0
badge

15 jaar

Ja, nogmaals excuses voor de wel heel late reactie. Het plastic dingetje kostte 75 euro, dus dat viel wel mee. Ik hoop dat ik hiermee anderen misschien ook geholpen heb die eenzelfde probleem tegenkomen.

Bert Pleizier 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.