Peugeot 407: Motor te heet Stop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Op 1de kestdag met sneeuw op de weg en na 10 km rustig rijden de melding, "Moter te heet, Stop." Water temperatuurmeter. Olie temperatuur is goed.
Ik ben gestopt langs de weg, moter uit. Na 2 minuten gestart en er was niet meer aan de hand. Na 2 km schiet in 10 seconden de watertemp van normaal naar max. Ook nu weer gestopt, minuutje gewacht en daarna niets meer aan de hand. Vevolgens zonder problemen de rit van ruim 100 km en terug afgemaakt.
Leek mij een bevroren sensor of zo.

Vandaag 31 dec een vergelijkprobleem. Wederom te hete motor, was al aan het zoeken naar een veilige stopplek, toen de temp vanzelf weer naar normaal ging.

Thuis toch maar even naar het koelvloeistoftank gekeken. Deze was nagenoeg leeg. Toem ik echter de dop los schroefde stroomde het reservoir vanzelf weer naar normaal niveau. Weet iemand wat dit kan zijn ?

Gelukkig Nieuwjaar

Jeroen

koffie53

Geplaatst door koffie53 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

lijkt op een koppakking
als er lucht in het systeem komt kan dit een lock geven op de doorstroming en de sensor zal dan in het niet circulerende water een hogere temp als normaal meten
heb je geen witte rook uit de auspuff

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je bedoeld waarschijnlijk een 1800 (EW7) ? Om te beginnen zou je eigenlijk het koelsysteem bij moeten vullen en moeten ontluchten. Als er veel koelvloeistof bij moet........is er ergens uitwendige lekkage, zoals bijv. waterpomp? Geen uitwendige lekkage.......wat doet de temperatuur nu na het bijvullen en ontluchten?
Mocht temp. nog te hoog oplopen, dan kan dit komen door opnieuw lucht in het systeem = koppakking, maar het kan ook een (gestuurde???) thermostaat zijn die niet opent door defect, of een temp. voeler/sensor die foute info doorgeeft.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als de motor letterlijk te warm is geworden kan hij ook daarom de koelvloeistof eruit drukken, dat het peil wat hoger word bij warme motor en je de dop eraf draait is wel normaal.Controleer en vul bij bij koude motor, en controleer het systeem eens op uitwendige lekkage, is er niks te vinden, laat hem eens onder druk zetten, dan kunnen ze meteen even met een CO snuffelaar boven het reservoir controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

koffie53 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor jullie snelle reactie. Er komt geen witte rook uit de uitlaat. Gelukkig maar, want dat lijkt me een dure

De storing van vandaag ging vanzelf over. De temperatuur meter zakte na een 10-tal seconden vanzelf.
En ik ben gewoon doorgereden. Thuis na opening van de dop van het reservoir, stroomde deze vanzelf weer vol met koelwater.

En inderdaad het is een 1800 en niet een 1600

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Brrr

Zou toch even voorzichtig zijn met dat doorrijden als het lampje brand of hij te warm is, er hoeft niks aan hand te zijn ( sensor kapot ), maar als dat nu wel het geval is, is de kans dat de koppakking het begeeft zeer groot.

koffie53 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Brrr

Zou toch even voorzichtig zijn met dat doorrijden als het lampje brand of hij te warm is, er hoeft niks aan hand te zijn ( sensor kapot ), maar als dat nu wel het geval is, is de kans dat de koppakking het begeeft zeer groot.[/quote]
Als de meter op max zou blijven staan en de melding constant zou zijn, dan zou ik er ook geen meter meer meerijden. Echter de meter gaat in een paar seconden naar max om vervolgens, al dan niet na het uitzetten van de motOr meteen op de normale stand te staan.
Volgende week ga ik meteen hulp zoeken bij de garage

koffie53 (0), 14 jaar geleden

Vandaag heeft de garage geconstateerd dat de temperatuursensor kapot was.
Deze is vervangen en ik hoop nu dat het probleem opgelost is.
Ik kijk het eventjes een week aan en dan zal ik laten weten of de klacht verholpen is.
Iedereen bedankt voor zijn inbreng en een GELUKKIG NIEUWJAAR

Jeroen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan valt het gelukkig weer mee Jeroen..

Gr Stefan

Sus11208 (0), 14 jaar geleden

Als de problemen niet opgelost zijn vervang dan ook de thermostaat, dat kost bijna niets €15 ongeveer, dat is het onderdeel dat de themperatuur regelt van het koelwater.
Als die thermostaat blijft hangen word de motor te heet als hij niet of niet genoeg opent of word de motor niet warm doordat hij open blijft staan. Veelal vervangen ze de censor terwijl de kans dat de thermostaat kapot is veel groter is dan dat een censor kapot is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Andersom Frans..

Als de thermostaat niet opent, kan de motor te warm worden, blijft hij open staan of opent te vroeg, dan komt hij niet op temperatuur tijdens het rijden, een sensor gaat net zo vaak kapot dan een thermostaat, misschien de een vaker dan de ander, ook afhankelijk van de auto.

Meten = Weten

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

met een thermostaat die openstaat voel je na een 1 minuut vanaf de koude start al temperatuurverschil op de bovenste radiateurslang. het systeem gaat dan gelijk circuleren terwijl dat nog niet nodig is.

Sus11208 (0), 14 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]met een thermostaat die openstaat voel je na een 1 minuut vanaf de koude start al temperatuurverschil op de bovenste radiateurslang. het systeem gaat dan gelijk circuleren terwijl dat nog niet nodig is.[/quote]
Juist maar daardoor duurt het natuurlijk veel te lang eer de motor warm is maar dat weet u ook wel he.
Wat ik spijtig vind is dat er geen rolgordijnen voor de radiatoren zitten zoals je dat vroeger wel eens tegen kwam bij vrachtwagens.
Het zou gemakkelijk zijn als je in de winter de natuurlijke koeling van het radiator wat kon afremmen maar ja dat zal bij motoren van nu wel opgevangen worden door de thermostaat zeker en ook zoals bij Mercedes door een korte koeling omloop.
Die motoren hebben ook een thermostaat die voorzien is van twee afsluitkleppen.
Wat je echter nooit mag doen bij die motoren is de thermostaat er uit halen want dan lopen ze warm doordat ze de omloop kiezen met de minste weerstand en dat is de korte.

koffie53 (0), 14 jaar geleden

Gisteren een rit van ruim 400 km onder winterse omstandigheden gemaakt en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Ik ga er dus vanuit dat het probleem is opgelost.

Nogmaals iedereen bedankt

koffie53 (0), 14 jaar geleden

Inmiddels nog heel wat gereden en geen meldingen meer

Probleem opgelost

407sw3.0v6 (0), 14 jaar geleden

hallo iedereen.

ik heb hetzelfde probleem als koffie 53
allen ik heb de sensor vervangen en het probleem blijft zich voordoen.
ik rij thuis weg en de koelven gaat op volle toeren draaien en dan gaat mijn temperatuurmeter van 70 naar 140 en 5 sec later weer terug.
nu ben ik er al achter dat mijn thermostaat ook kapot is.
weet iemand of die makkelijk te vervangen is bij een v6
en kan daar die foutmelding vandaan komen?

mvg Richard

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Richard,

Je zou beter even een nieuw topic kunnen openen om verwarring te voorkomen, maar zeker dat de thermostaat kapot is? Als hij ineens van 70 naar 140 springt lijkt het me eerder een sensor.

Gr Stefan

407sw3.0v6 (0), 14 jaar geleden

ja weet zeker dat de thermostaat kapot is.
is een nieuwe besteld. maar de sensor heb ik al vervangen en de bedrading gecontroleerd.
lijkt allemaal goed te zijn.
maar zit er in de thermostaat ook een sensor?
en is die makelijk te vervangen bij een v6?

mvg Richard en bedankt voor je reactie

koffie53 (0), 14 jaar geleden

Kijk eens op dit filmpje van Autoweek
Deze 407 heeft er 360.000 km opzitten en had hetzelfde probleem.
Oplossing wordt helaas niet echt duidelijk

http://www.autoweek.nl/video/897/Klokje-...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum