452 bezoekers online

Peugeot 5008: Motor vervangen, welk type is geschikt?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ep6cdt 5fv, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 156

Ik heb sinds kort een Peugeot 5008. Mooie auto maar bij de 1e lange rit bleek de motor slecht. Ik had nog nooit van de THP motor gehoord..... Nu wil ik het blok vervangen. Volgens de online gegevens zit er een type ep6cdt 5fv motor in. In hoeverre wijkt deze af van bijvoorbeeld een ep6cdt 502? of andere types?

Andere vraag: als ik de motor wil uitwisselen wat is dan globaal de beste sleutelvolgorde? Moet het subframe los en de motor er onder uit of kan ik alles vanaf boven doen? Motor en bak er tegelijk uit of eerst de bak? zoiets zeg maar.

Groet,
Cor

rittenburg

Geplaatst door rittenburg , lid sinds 12 jaar geleden

8 Reacties

oldford PRO, 1 jaar geleden

Heb je de auto bij een bedrijf gekocht of van een particulier?
In het 1e geval heb je garantie (wettelijk verplicht) en recht op een andere/gerepareerde motor.

rittenburg, 1 jaar geleden

Helaas particulier. Na een ingebrekestelling en opgestarte juridische procedure een deel van mijn aanschafprijs teruggekregen om de kosten van andere motor deels te dekken. Een deel slechts dus ik ga mijn overall uit de mottenballen halen en kijken of ik het nog zelf kan. Ooit, in een ander millennium, was ik techneut bij de Koninklijke Landmacht.

Xantia12362, 1 jaar geleden

Beste Cor.

Welkom in de wondere THP motoren wereld. Helaas zelf ook dezelfde ervaring gehad. Gelukkig bij de Peugeot dealer gekocht die een "ruilmotor" heeft geplaatst, welke na een jaar toch niet zo "ruil" was als me beweerd had.
Een ander modelmotor plaatsten stuit op een legio aan problemen, nog los of het allemaal gaat passen. Maar ook de APK kan zomaar een puntje worden, daar jouw auto een typegoedkeuring heeft voor o.a. de bijpassende motor. Formeel zou je auto dan ter keuring aangeboden moeten worden bij de RDW.
Ik weet niet wat de problemen zijn, maar ik gok olieverbruik, rekken van de distributieketting en inwendige vervuiling. Ga even naar de site van BJG Diagnostics en je bent meteen helemaal bij. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is een gelijk blok op de kop getikt en deze late reviseren en modificeren. Daarbij zijn de cilinders gehoond, bijpassende Mahle zuigers met goede olieveren geplaatst. Tevens een Tritaan gecoate ketting van Febi gemonteerd en nieuwe cups om de kleppen geplaatst. De inlaat nokkenas is zodanig afgesteld, zodat de inwendige EGR niet meer functioneert (ook in het programma aangepast). Tevens is de carter ontluchting afgekoppeld. Dit laatste is een officiële Peugeot aanpassing. Daarna de motor samen met een bevriende monteur gewisseld. Ondanks dat de oliewissel op 30.000 km staat, is het erg raadzaam om de oliewissel om de 10.000 te doen. Hierdoor blijft de motor inwendig schoner en wordt vervuiling een heel stuk minder.
Succes.

j@n-willem PRO, 1 jaar geleden

Als je goed handig bent en een takel hebt is het te d doen zó, bumper eraf voor front eraf koplampen etc. condensator en radiateur ervoor weg. Katalysator los weg en de versnelling bak zitten in de auto, dus ook je subf frame,check gelijk je turbo goed en vervang de olie toevoer leiding van de turbo, gaan vaak lekken dmv van spanningen oud en nieuw.
Als je alles 1 x eruit wil halen met motor en versnellingsbak aan elkaar vast. Moet het subframr los, studiehuis knoop je omhoog,
Succes ermee gr jw

j@n-willem PRO, 1 jaar geleden

Beste xtantia, een thp motor heeft GEEN egr hóór....
Gr jw

rittenburg, 1 jaar geleden

@ xantia: compressietest liet 2 cilinders zien met nauwelijks compressie. Ik il er een gereviseerd blok inzetten van Bols maar de motorcodes zijn net anders. De verdere specs zijn exact gelijk, ook zouden beide types in mijn Peugeot 5008 zitten.

rittenburg, 1 jaar geleden

@ Jan Willem: bedoel je dat de bak en het subframe kunnen blijven zitten als ik via het voorfront de motor benader?
Condensator is ws de aircokoeler? studiehuis is stuurhuis? autocorrectie sucks....

Turbo en inspuitpomp wil ik gelijk maar vervangen, evenals de koppeling.

Nog speciaal gereedschap nodig buiten de "apenpik"?

j@n-willem PRO, 1 jaar geleden

Condensator is de condensor.
Studiehuis is het stuurhuis.
Ja de de bak en subframe kunnen blijven zitten, als je het zo los haalt het via de voor kant. Airco compressor met een spin of sjor band op zij hangen, laat wel je airco leeg halen en dop de leidingen af voor vuil en vocht. Maar een takel is wel nodig kwa gereedschap, voor de rest een hoop tijd en geduld..... v.v. de water buis ook vanaf de waterpomp naar het thermostaat huis toe.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 5008 of stel zelf een nieuwe vraag.