Peugeot 5008: olielekkage voedingsleiding Turbo

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: EP6, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

De voedingsleiding voor olie naar de turbo bij mijn Peugeot 5008 lekt (opnieuw). Ik weet het, het gaat om de beruchte THP motor. De auto is nogal duur in het onderhoud daardoor, maar als hij rijdt is het wel een geweldig comfortabele reisauto.
Dit is de 5e olielekkage in 8 jaar en de derde keer bij deze leiding. De auto is het niet meer waard om deze voedingsleiding door de dealer te laten vervangen. Dat gaat weer richting 500 euro en dit is het zoveelste probleem, het gaat maar door. Zie bijgevoegd filmpje voor het probleem: [yt]https://youtu.be/5eZiJq-yyAA[/yt]
(Op deze olieleiding zit normaal een hitteschildje, maar dat heb ik er voor het filmpje even af geklikt.)

Kan een universele garage deze leiding goedkoper vervangen? Of is vervangen helemaal niet nodig, want ik lees hier https://www.problemcar.nl/nl/particulier... dat dit schuiven van de leiding 'normaal' is.
Hij verliest niet veel olie, maar de olie lekt op hete motordelen en geeft een beetje stank en rook als je stopt met autorijden.

in Juni 2018 is er een compleet nieuwe turbo ingegaan en ik zou graag nog even doorrijden met deze auto.

mijn vragen zijn:
1. kan ik hier gewoon mee doorrijden?
2. Hoeveel kost het bij een universele garage om dit te laten vervangen
3. is er ook een Beunhaas oplossing die ik zelf zou kunnen toepassen? zodat deze auto iig tot het volgende grote probleem gewoon blijft rijden.

wlmpie

Geplaatst door wlmpie (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 5008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

harry4203 (435) PRO, 4 jaar geleden

weet je zeker dat ie niet lekt tussen de leiding en de turbo? (afdichtring) kan het niet goed zien op het filmpje. dat heen en weer schuiven hoort idd te kunnen. ik heb het hier al meer geschreven, maar ik ben nog steeds van mening als hier een nieuw type originele leiding op zit dat deze bij correcte montage niet meer gaan lekken.
voor een bedrag tussen de 250 en 300 moet t wel kunnen verwacht ik, hoewel we hier in principe niet aan prijsindicaties doen.

wlmpie (0), 4 jaar geleden

Ik hoopte ook dat het op te lossen zou zijn met een afdichtring, maar als ik de leiding verschuif terwijl de motor loopt komt de olie langs de leiding naar buiten. Maar ik heb hem nu even goed bewogen en misschien zat er wat vuil tussen. Dus ik hoop dat hij nu gewoon afdicht als hij onder druk komt.

wlmpie (0), 4 jaar geleden

Helaas hij lekt nog steeds af en toe, vooral bij korte ritjes lijkt het. Iemand nog suggesties voor een “beunhaas” oplossing dus zonder slang te vervangen?

metins (0), 2 jaar geleden

Over het algemeen lees je veel problemen met de 1.6 THP blok op het gebied van distributieproblemen en hoog olieverbruik. Op site van ANWB is te lezen dat dit probleem na 2013 'zo goed als' verholpen is. Deze 1.6 THP motoren worden toch ook bij Ford gebruikt als 1.6 EcoBoost? Zijn deze 1.6 Ecoboost blokken ook net zo kwetsbaar?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 5008 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum