Hallo allemaal,
sinds de winter in het bezit van een 206 1.9d vierdeurs om de dagelijkse kilometers naar het werk te maken.
erg tevreden over de auto (na een aantal reparaties).
Alles werkt nu prima, maar 1 probleem blijft volharden sinds het aantreden van de hogere temperaturen, het warmlopen van de motor op de snelweg.
Temperaturen van 110 c bij 120/130 bij een buiten temperatuur van 25c.
Wat is er al gedaan :
-Thermostaat
-geflushed
-radiateur
-afgeperst, de kop is ok.
-dop expansievat vervangen.
-waterpomp
Zodra je van de snelweg af gaat zakt de temperatuur weer tot de normale 82 a 83 graden.
Zijn er problemen bekend met de koeling van dit type auto.
Zoals ik verder kan zien is de luchtstroom aardig beperkt in vergelijking met andere wagens.
Met vriendelijke Groet,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De koelvloeistof in het motorblok wordt opgewarmd door de verbranding in de cilinderkop. De koelvloeistof moet circuleren tussen het blok en de radiateur. Door de radiateur waait wind dat de vloeistof weer afkoelt.. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de radiateur en de buitenlucht, hoe meer koelend effect er is.. Hoe meer lucht er door de radiateur waait hoe meer af koeling van de vloeistof in de radiateur..
Bij snel rijden wordt er meer vermogen gevraagd, dus meer opwarming, maar bij sneller rijden waait het harder, dus meer koeling. zou je zeggen...
De thermostaat speelt in dit verhaal geen enkele rol... Dit is een temperatuurgevoelige klep welke er voor moet zorgen dat er geen circulatie van koelvloeistof(via de radiateur) is, zolang de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt.... Op de reeds vervangen thermostaat stond een temperatuur vermeld. (ook op de oude) Controleer eerst eens of de thermostaat open gaat bij ongeveer die temperatuur. (Misschien geeft de meter onjuist aan...
Wat doet de temperatuurmeter nadat je op de snelweg bij hoge snelheid en hoge temperatuur plotseling de kachel op heet zet, met de buitenluchtklep ervan op open??? Daalt de temperatuur en blijft deze behoorlijk lager dan voorheen? Dan kunnen we concluderen dat het probleem in de richting van de radiateur gezocht moet worden.
Klimt na het omlaag gaan de temperatuur weer langzaam omhoog??? probleem met de koelwatercirculatie.. (bv loszittende schoep op de waterpomp, door temperatuurverandering)
Ook als er niets verandert na het openen van de kachelkraa?? denk ik aan de pomp..
Omdat de waterpomp al is vervangen(door een nieuwe hoop ik) moet er ook gelet worden op de aandrijving van de pomp, slippende riem/ of waarschijnlijker een slippende aandrijfpoulie ergens op een as..
Stel er is onvoldoende wind wat door de radiateur waait??? dan moet ook de radiateur loeiheet worden en zal de zelfdenkende fan gaan draaien (met weinig succes) In dat geval moet het koelblok van de radiateur uitwendig gereinigd worden en / of er moet onderzocht worden waarom er geen wind door kan waaien.. De schakelaar (thermocontact) van de fan zit onder in de radiateur. Om te controleren of de fan en het thermocontact naar behoren werken, hoef je de warme motor gewoon lang genoeg stationair te laten draaien.
De over/onderdrukdop van het expantie vat zorgt er voor dat bij een (plaatselijke) temperatuur van meer dan 100 graden, de koelvloeistof niet gaat koken. In plaats daarvan wordt er overdruk opgebouwd. Zit er echter lucht in het koelsysteem?? dan kan op de plaatsen waar lucht zit geen warmtewisseling plaatsvinden. Dit heeft altijd een behoorlijke vermindering van de koel capaciteit tot gevolg...
Is het koelwater ook te warm,of loopt de temperatuurmeter uit de pas,maw is er geen signaal wat de temperatuurmeter verstoord?
Klinkt vreemd,maar ik heb het eerder gezien.
11 jaar
Dank voor de antwoorden,
de thermostaat is vervangen voor een nieuw exemplaar van gates, deze heb ik nog uit gewisseld voor een ander type zonder resultaat.
Je ziet duidelijk dat de thermostaat werkt, bij 83 graden opent deze en je ziet kort de temperatuur met enkele graden dalen.
Ook temperatuur meter klopt bij 95 graden komt de fan netjes in, zonder resultaat idd (op de snelweg dan.)
De waterpomp, distributie rollen etc zijn vervangen voor nieuwe, ook de condensor van de airco is vervangen deze was ernstig geoxideerd waardoor de flow door de radiator ernstig was geblokkeerd,alles wat dus enige blokkade op kan leveren is dus vervangen.
Kan er toch iets in de cylinderkop zitten ook lekt deze niet bij het afpersen?
De druk in het systeem doet zijn werk, na het stoppen op de snelweg en het verwijderen van de dop begon de vloeistof direct over te koken (niet heel slim ik weet het).
11 jaar
Slechte verstuivers , die een dusdanig verstuiverbeeld geven , dat er teveel brandstof richting de cilinderwand gaat en daardoor er een erg grote warmte belasting op de cilinderwand ontstaat.
Zoiets een keer gehad met een vw diesel, deze gaf precies hetzelfde storingsbeeld , vanalles vervangen , geen resultaat, totdat de verstuivers eruit gingen , laten testen , 2 totaal verrot.
Wil niet zeggen dat dit bij jou ook aan de hand is , maar het is een mogelijkheid.
[quote=kaleido 1]Slechte verstuivers , die een dusdanig verstuiverbeeld geven , dat er teveel brandstof richting de cilinderwand gaat en daardoor er een erg grote warmte belasting op de cilinderwand ontstaat.
Zoiets een keer gehad met een vw diesel, deze gaf precies hetzelfde storingsbeeld , vanalles vervangen , geen resultaat, totdat de verstuivers eruit gingen , laten testen , 2 totaal verrot.
Wil niet zeggen dat dit bij jou ook aan de hand is , maar het is een mogelijkheid.[/quote]
Nou dat kan best eens een oplossing zijn...
twee maal is er al een verstuiver gaan tikken, wat na stilstand weer weg ging.
het verbruik van 1:17 is ook net iets aan de hoge kant met alleen maar buitenwegen.
is het vervangen van de sproeikoppen zelf voldoende denk je ?
11 jaar
Even overleggen met revisie of garage bedrijf , is zo op een afstand niet te beoordelen.
De gewone radiateur is toch ook vervangen???? of niet??? Je omschrijving past ook bij een onder bemeten of gedeeltelijk verstopte radiateur
De radiateur is ook vervangen ook deze was defect, een aardig gat begon zich te vormen. de radiateur die gemonteerd is, is de juiste.
11 jaar
Misschien vindt je dit commentaar overbodig, maar, hoe groter het temperatuur verschil, hoe beter de koeling funcioneert.
Beperkingen zijn, dampvorming in de brandstofvoorziening, vooral daar waar er onderdruk heerst. Vapourlock kan het gevolg er van zijn. Ook kan het zijn dat bepaalde toegepaste materialen in de verschillende onderdelen niet bestand zijn tegen de combinatie van verhoogde temperatuur en druk. ook de slangen en de (kachel)radiateur moeten bestand zijn tegen de constant hogere druk in het koelsysteem.
Dit is meestal de reden dat fabrikanten in de tropen een ruimer bemeten radiateur toepassen..
Een lekke koppakking is meestal het gevolg van plaatselijk verschil in temperatuur, en daardoor verschil in spanning op plaatsen op de pakking. MAW op 1plek wordt er zoveel spanning extra uitgeoefend, dat op een of meerdere andere plaatsen totaal geen spanning meer op staat.
Conclusie: Zolang het water niet gaat (kan) koken blijft de koeling intact..
Cor dank je voor je antwoord, en ik vind het helemaal niet overbodig.
Het koelsysteem is intact en doet zijn werk,ook met de hogere druk.
Vandaag nog het 1 en ander getest, met accelereren en met dus meer belasting stijgt de temperatuur ook enkele graden om daarna weer af te zakken zodra het gas eraf gaat.
De Hypothese van de verstuivers is denk ik nog de enige logische verklaring.
ik ga dan ook nieuwe verstuivers bestellen (de koppen dan).
Het zal nog een paar weekjes duren maar of het gewerkt heeft zal ik zeker posten.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar