Hallo,
ik heb onlangs deze site ontdekt. Ben onder de indruk van de kennis onder jullie ;-), ik schrik van de veelheid aan problemen die je met zon leeuw kunt meemaken :-(.
Jullie raden het al: een probleem met mijn Peugeot.
Type: 406 2.0 ltr van medio 2001 op LPG (AG/G3).
Destijds gekozen als leasewagen, een jaar geleden bij 150.000 overgekocht.
Na een reeks klachten van diverse aard (remschijven (4x), stabilisatorstang, olielekkage, uitlaatresonanties: 20 keer bij garage in eerste jaar
) is er eigenlijk nog 1 serieuze klacht over: de motor gaat (bij lage toerentallen) steeds bokkiger lopen, zowel op benzine als op LPG. Filerijden en parkeren is een straf.
Dit is ongeveer begonnen bij 50.000. Rond 120.000 km (en 3 dealers verder) leek de oplossing gevonden: bobine vervangen en hij rijdt weer als nieuw!
Echter: na zon 5000 km begint de ellende weer. Inmiddels zit ik op de 205.000 km en met mn 5e bobine. De bobine is een aantal keren onder garantie vervangen maar dit kan toch zo niet door blijven gaan.
De ervaring leert dat het verloop na plaatsing van een nieuwe bobine als volgt is:
1. de motor loopt goed
2. incidenteel hikjes, afslaan bij gas los, hoog toerental bij stationaire loop (1500 2000 tpm), weinig trekkracht bij lage toeren
3. met enige regelmaat de klachten als omschreven bij 2, motorloop onwillig
4. met grote regelmaat de klachten als omschreven bij 3, motorloop bokkig
5. als voorgaand, verder nog incidentele anti-pollution faults: motormanagement lampje brandt en gaat na ca. 2 dagen weer uit
6. als voorgaand, lopen op 3 cilinders, een anti-pollution fault gaat niet vanzelf over.
In een laatste actie is na diverse metingen (kassa!)- een condensator bijgeplaatst (materiaalkosten: 6 euri) waardoor de motorloop verbetert (soepeler), maar de bobine gaat nog steeds merkbaar achteruit. Ik verwacht over een paar weken weer een nieuwe nodig te hebben.
In het forum lees ik diverse klachten die hier wel op lijken (alle relevante meldingen heb ik doorgelezen), maar de echte klik zit er nog niet bij.
Wie-o-wie weet raad?
Rob.
NB: zijn er goede Peugeot garages rond Nijmegen? Ueberhaupt in Nederland?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ook bougies vervangen?? Bij mij coupe 2.0 16v uit 1997 lpg g3 zijn originele peug bougies al diverse keren stuk gegaan in korte tijd. Heb er nu ngk in zitten. Afslaan bij gas los en hoge toerental is misschien een niet goed werkende stappenmotor.Maar ik ben een leek. Overigens valt op dat op dit forum enorm veel peugeot topics zijn!! Hoe komt dat??
het aantal topics zegt niet altij diets over de kwaliteit van de auto's. Kijk maar eens naar de km standen die de meeste (diesels) hebben die hier beschreven staan. Het zijn een aantal zeer kundige monteurs zoals "Oldtimer Janssen" en anderen die dit forum aantrekkelijker maken voor peugeotrijders dan voor andere rijders. Opel en volkswagen hebben ook een aantal zeer actieve "vaste leveranciers" van goede tips. Saab is bijvoorbeeld heel rustig. Maar als je op het saab forum kijkt (www.saabforum.nl) lijkt het wel of die dingen al stuk gaan in de folder :-)
19 jaar
Jos,
dank voor je reactie.
De bougies zijn enige tijd geleden vervangen.
Toch wel opvallend dat na het plaatsen van een nieuwe bobine de problemen opgelost zijn. Dan moet het toch wel aan de bobine liggen? Door slechte bougies kan de bobine toch niet kapot gaan?
Ik zal het in elk geval eens aan de garage voorleggen.
19 jaar
Inderdaat denk ik dat de wisselwerking tussen kennis en de wil om samen een probleem op te lossen de reden is dat het peugeotgedeelte van het forum zo succesvol is, als je b.v. naar het pro gedeelte kijkt valt het aantal echte problemen wel mee.Rob, wat betreft jou probleem moet ik het andwoord in eerst instantie een beetje schuldig blijven alhoewel ik hoop dat "Hakeem" misschien een antwoord heeft.
Peugeot Van de Weert in Wageningen (nee, geen aandelen ... woonde jarenlang in die regio en hebben mijn 306 Roland Garos altijd 'draaiende' gehouden. Goede service, en goede hoofdmoteur 'Jos', die altijd bereid is uit te leggen (en te laten zien) wat er waarom kapot was.
19 jaar
Hallo Rob,
Mag ik je vragen of jouw probleem inmiddels is verholpen en zoja hoe en waarmee.
Heb n.l ook een 2.0 lpi en met wel heelveel overeenkomstigheden.
Hikjes en soms stotteren en met een aanhanger cq vouwwagen, bij belasting dus, ontzettend beroerd lopen.Echt bijna niet aan de praat te houden.
In toeren wegzakken tijdens het gas los laten.etc
Heb onlangs zelf de bougies en bobine vervangen maar helaas zonder suc6.
In afwachting van je reactie.
18 jaar
Hallo Breus,
ik heb de auto eind vorig jaar verkocht met 230.000 km op de teller.
Ik ben bij 3 verschillende garages geweest en elke garage had een eigen diagnose: 1) alle sensoren doorgemeten 2) katalysator zou kapot zijn 3) software zou te oud zijn.
Ik heb nog de bobine vervangen maar dat hielp deze keer niet.
In de laatste week ontdekte ik nog een scheurtje in het carter-afzuigslangetje, vlak boven de bobine-stekker: een plakbandje erop scheelde al de helft maar nog niet alles.
Al met al ben ik zeer teleurgesteld in de Peugeot producten & de organisatie. Jammer, want ik vond de 406 een prettige en goedkope wagen (als alles goed werkte) en had er best nog langer in willen doorrijden. Door alle gedoe ben ik het plezier en vertrouwen kwijtgeraakt.
Ik rijd nu diesel (BMW 320d).
Kortom: ik kan je niet echt helpen, misschien toch maar eens naar de software-versie laten kijken.
Groet & sterkte,
Rob.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar