Bij mijn 306 uit 1995 gaat het motormanagement lampje regelmatig branden op de snelweg. Ik heb de computer uit laten lezen en er stonden verschillende meldingen in van de Lambda sensor en over de mengselverhouding. De lambda sensor is vervangen en die storing is nu verdwenen uit de computer. De melding over de mengselverhouding (storing nummer 30/31) bleef echter terugkomen. Vanochtend bij een stukje snelweg rijden ging het lampje weer branden.
Ik heb wel een overzichtje met wat er allemaal te controleren valt bij deze melding (zo'n beetje elke sensor aan de motor), maar mischien zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben en weten welk probleem meer voorkomt dan andere?
Het probleem treedt vooral op bij constante snelheden op de snelweg. Voordat mijn lambda sensor was vervangen, was het verbruik ook 30% hoger dan normaal. Hoe het verbruik nu is, kan ik nog niet zeggen, omdat ik daarvoor nog niet genoeg kilometers heb gereden.
De motor draait verder prima, houdt niet in en trekt normaal op.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probeer eens een andere klep actieve-koolstoffilter.
Als die klep kapot is kan het voorkomen dat je de storing lambda-sensor krijgt maar dat die sensor eigenlijk niet kapot is (heb al eens meegemaakt, je zoek je een ongeluk).
Het is een bruin of zwart klepje waaraan 2 slangen zitten en een stekker je zou hem kunnen vinden bij de kant van de distributie bij de veerpoot.
Jeroen
hij gaat buiten de normale waarden
inlaatspruitstuk controle
zijn de juiste bougies gemonteerd
koolstoffilter klepje is zeker een mogelijkheid maar met een viergasmeting zijn op toeren de waarden allemaal normaal
Ik heb er vandaag nog weer een heel stuk mee gereden (2x 100km). Het verbruik is nog steeds te hoog en ook het storingslampje gaat branden.
Hij brandt hoofdzakelijk op 2 momenten: Wanneer ik op de snelweg een constante snelheid rijd (en hij gaat uit wanneer ik dan gas bijgeef). En ook wanneer ik stil sta voor een verkeerslicht.
Ik ben morgen bij huis en zal dan de door jullie aangegeven punten nalopen. Voor uitgebreidere testen moet ik eerst weer even een afspraak maken met de jongens die mijn auto in onderhoud hebben.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat we om het te repareren net zo lang (dure...) sensoren gaan lopen vervangen totdat we de goeie te pakken hebben. Vandaar dat ik hier informeer om te vragen of er manieren zijn om gerichter naar een oplossing voor het probleem te zoeken :)
17 jaar
Ik zou toch eens beginnen met dat klepje bij mijn probleem heeft het toen geholpen, desnoods ga je zo'n klepje op de sloop halen.
Zit de juiste lambda-sensor er in?
Zijn alle massa-punten ook goed schoongemaakt, op de versnellingsbak en de carrosserie?
Hoe loopt de motor stationair loopt hij hoger dan normaal of valt hij te ver in toeren terug?
Jeroen
17 jaar
Ik heb de auto vandaag weer teruggekregen. Het lijkt erop dat de lambda sonde die ik had meegebracht ook niet goed was. Met een nieuwe lamda sonde is nu de melding uit de computer over het mengsel verdwenen.
Dinsdag ga ik er weer een lang stuk mee rijden, dus dan kan ik zien of het inderdaad het probleem heeft opgelost.
Een verbruik van krap 1:10 is best vervelend als je gewend bent dat de auto 1:14 rijdt. Het heeft me zo 50 euro aan brandstof gekost!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar