De motor begon een beetje te stotteren in (bijna) stationair, en 15 min later ging deze in noodloop bij optrekken bij een stoplicht. Motorsysteemlampje ging branden, en we hebben de auto naar een garage laten afslepen. Daar ontdekt dat ook de koelvin lang bleef lopen. Helaas waren we in Hongarije.
Na 3 dagen wachten was de diagnose en reparatie: softwareupdate, bougies vervangen, nieuwe thermostaat. Vond het een apart verhaal, maar de auto reed weer prima.
In de voorafgaande dagen merkte ik wat kleine elektrische issues (afstandsbediening sleutel werkte niet, 12V dashboardoplader haperde, airco koelde minder goed), die werden hiermee ook opgelost.
1000km later echter hetzelfde verhaal en alle symptomen weer terug (incl koelvin), ditmaal in Duitsland. Met ADAC de chip uitgelezen: P1337, fout in cilinder 1. We vonden het beide logisch om naar de bobines te gaan kijken, en verder neig ik naar sensors/lambdasonde. Auto is weggesleept naar garage, en omdat dit op zaterdag gebeurde zat ik al thuis voor de dealergarage er maandag naar ging kijken - heb al deze informatie natuurlijk wel doorgegeven.
Volgens de Duitse dealer is het blok kapot en kost reparatie 8000 euro, zonder verdere specificaties. Gebaseerd op diagnose a 600 euro waarbij het systeem is uitgelezen, compressietest is uitgevoerd en endoscopie in de cilinder is gedaan.
Ik betwijfel deze 'diagnose'. Bij een P1337 zou je toch gewoon eerst de bobine aanpakken voor je een camera in de cilinder hangt? Of is het mogelijk dat je vervolgens een P0301 oid erbij krijgt? Ik laat de auto in ieder geval op transport stellen naar Nederland.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
p1337 is bobine en evt bougies wisselen, als dan de storing mee verhuist naar andere cilinder is dat het. Blijft de storing aanwezig kan het nog een gare injector zijn, maar meestal kom je dan in de duurdere reparaties uit.
Ik had zelf een P1339, paar keer bougie en bobine gewisseld en even later had ik P1337 erbij. Die hebben ze volledig moeten reviseren, geen compressie meer op cilinder 1.
Ja, kan ook einde van het blok zijn maar vind het nu nog wat voorbarig. Ik ga thuus maar eens de bobines wisselen.
2 jaar
Komt idd vaker voor dat de p1337 veroorzaakt wordt door een in principe versleten motor. (lees zuigerveren en eventueel beschadigde cilinderwand)
Wat heeft de auto gelopen als ik vragen mag?
Ongeveer 155000km, lijkt me dat dit wel wat vroeg is voor dusdanige slijtage. Onderhoud is ook altijd wel goed en tijdig geweest.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar