Peugeot 106: motorstoring,koelwater donkerbruin en lekkage

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 XR

Hoi,

In januari een peugeot 106 gekocht. Nu lopen we ineens tegen de volgende dingetjes aan.
- motorstoringslampje begint af en toe te branden en auto hapert.
* Ik vermoed injectiesysteem, even uit laten lezen denk ik?

- steeds een plasje "waterige" olie onder de auto.
* ik heb de vuldop van het koelreservoir nagekeken, boel is bruin (dacht zelf geen olie) en vies, maar geen mayo.

Is dat bruine koelwater normaal? koppakking is volgens oh-historie vorig jaar onder handen genomen.
Lijkt me sterk dat dat nu weer speelt.
Hoe kan ik evt. controleren of de waterpomp niet lekt?

Alvast bedankt.

Gr. Mike

mikedieselpower

Geplaatst door mikedieselpower (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stij (0) PRO, 15 jaar geleden

gewoon de beschermkappen van de distributie demonteren,is vlug gebeurd

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Waar onder de auto ligt dat plasje ongeveer?

Zit namelijk onderin het inlaatspruitstuk ook een koperen pijpje wat op den duur doorroest en gaat lekken.

Martin Akema (0), 15 jaar geleden

Zou 's kijken of je toch niet een lekke koppakking hebt. Als ze de kop "goedkoop" onderhanden hebben genomen en de boel niet gevlakt is kun je lekkage krijgen en verklaard het je bruine koelvloeistof, het haperige lopen door compressieverlies en je motorstoring. Door de overdruk in je koelsysteem kun je lekkage krijgen.

Succes

mikedieselpower (0), 15 jaar geleden

Beschermkap eraf en geen lekkage aan pomp ontdekt.
Daarna heb ik blokkie schoongespoten en olie lijkt te lekken, daar waar de versnellingsbak tegen het blok aanzit?
Ben nu even de draad kwijt.

En het vermoedden dat men goedkoop de kop heeft aangepakt had ik al een beetje, maar wil even het één en ander uitsluiten alvorens de kop opnieuw aan te laten pakken. Is toch een duur grapje , dus.

Iig bedankt voor jullie reacties. Als ik meer te weten ben gekomen, zal ik dit melden.

Gr. Mike

mikedieselpower (0), 15 jaar geleden

Hoi,

Na toevoeging van brandstofadditief, is er geen motorstoring meer geweest, een gokje dat goed lijkt uit te pakken. Injectors vuil? Maargoed dat probleem heeft zich niet meer voor gedaan.

Dan na lang zoeken lijkt het erop dat de krukaskeerring lekt. Een heel karwij en of het voor zo'n oud auto-je de kosten nog loont...tjaa. Wel ben ik "leacklock" van IPM tegengekomen, een toepassing tegen dit soort lekkages. Is dat wat? Iemand ervaring mee?

Gr. Mike

stefan84 (0), 15 jaar geleden

zeker dat het motorolie is ? kan ook de keerring van de bak zijn..

Dat bruine spul in je koelvloeistof reservoir is water !! ze hebben er geen koelvloeistof ingegooit maar water,en op den duur krijg je deze bruine zooi.

Indien er geen druk op het systeem staat,is er ook geen sprake van een kapotte koppakking!een beetje druk is overigens wel normaal! maar de slangen moeten niet keihard worden.

Indien de motor niet overhit is geworden of scheef is,is vlakken ook niet altijd nodig!afpersen om eventueel een lek op te sporen zou ik dan wel doen.

Gr Stefan

mikedieselpower (0), 15 jaar geleden

[quote=stefan84]zeker dat het motorolie is ? kan ook de keerring van de bak zijn..[/quote]
Ja, nagenoeg zeker. Bak-olie heeft een nogal specifieke geur en die ontbreekt.

[quote=stefan84]Dat bruine spul in je koelvloeistof reservoir is water !! ze hebben er geen koelvloeistof ingegooit maar water,en op den duur krijg je deze bruine zooi.

Indien er geen druk op het systeem staat,is er ook geen sprake van een kapotte koppakking!een beetje druk is overigens wel normaal! maar de slangen moeten niet keihard worden.

Indien de motor niet overhit is geworden of scheef is,is vlakken ook niet altijd nodig!afpersen om eventueel een lek op te sporen zou ik dan wel doen.

Gr Stefan[/quote]
Ok, dank je voor je reactie. De reparatie van de koppakking lijkt een vluggertje geweest te zijn.
Toch hebben we nu een tijdje geen storing meer gehad en auto rijdt op de lekkage na, naar behoren. Ik denk dan ook aan vuile injectors die na 2x behandeling met een bekend brandstof-additief nu schoon lijken te zijn.
Over leaklock toch het één en ander aan info gekregen en blijkt (zoals ik al wel vermoedde) echt een uiterste noodoplossing te zijn.
Het dicht namelijk meer dan alleen die lekkage en dan je lief is, dus...tja.
Het was ook wel te mooi om waar te zijn anders hadden garages wel de schappen vol staan met flesjes ipv met gereedschap....;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.