Peugeot 206: motortemperatuur tot in het rood op dashboard met stop melding

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4HDi

ten einde raad stel ik mijn probleem hier voor.

ik heb in mei 2010 deze auto gekocht (ex lease auto) met kms 124000. In juni ben ik van r'dam naar beverwijk gereden en kwam in file.. temp liep op...
kachel aangezet ramen open en na de file geen probleem meer.

begin juli naar Noord Duitsland, in de file, ineens liep de meter tot in het rood, en een stop signaal. Gestopt, motor aflaten koelen en verder gereden.

in aug wilden wij op vakantie naar Italie maar omdat de meter altijd hoger stond dan 90 hebben we voor de zekerheid het hele thermostaathuis vervangen icl. sensor.

in Italie was het nog steeds niet beter, bij een Italiaanse peugeotgarage is toen het relais van de ventilator vervangen...
de ventilator deed het maar hielp niet met de hoge temperaturen en de bergen waar we in verbleven.

eenmaal thuis in de winter geen problemen meer gehad.

van het voorjaar een trekhaak gemonteerd en een klein caravannetje gekocht (525kg leeg) deze opgehaald 's avonds vanuit Hoorn naar Rotterdam, temp bleef onder de 100 graden. Ik blij en trots op autootje.

In juni met caravan naar groningen.. na 30 km begon de ellende al, al rijdend op de snelweg met toerental van ongeveer 2300 tot 2500 niet byzonder hoog dus steeg de temp tot in het rood. We zijn aangekomen in Groningen met ieder 30 a 40 km even langs een pomp rijden want als het motorvermogen afnam, nam ook temp weer snel af.

In groningen weer naar peugeot dealer geweest, gaf alleen storing in ventilator aan. draadjes gesoldeerd en advies gekregen dit te vernieuwen als we thuis kwamen. Op de terugweg met caravan nog steeds dezelfde problemen..

Ik heb de auto naar een particulier garage gebracht gespecialiseerd in franse auto's... hoopvol als ik was. Monteur zou zich in het probleem bijten.
Zijn conclusie was ook de Ventilator. Nieuw relais en nieuwe bedrading (deze was gesmolten want had klem gezeten, de auto zou een klein schade hebben gehad, dit dacht ik ook al dus ja je vertrouwt op een specialist). Kosten: wederom 250 euro voor dit grapje maar wij weer blij.
Test ritje met caravan.... nogsteeds hetzelfde probleem.

Thuis hebben we de radiateur gespoeld... nog steeds niet opgelost.

Op vakantie geweest met andere auto.. maar nu zijn we terug en staat de peug nog steeds voor de deur met probleem.

Wat kan het zijn? waterpomp? radiateur? koppakking? ik heb zo'n beetje al mijn vertrouwen verloren in de garagist...

De auto lekt geen vloeistof. De koelvloeistof is niet vervuild. De slangen worden warm, de radiateur gelijkmatig warm, de kachel wordt warm, de airco doet het matig, de ene keer wel ijskoud, de andere keer minder koud.

km staat inmiddels op 146800

kyra-s1

Geplaatst door kyra-s1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

harry4203 (500) PRO, 12 jaar geleden

ik denk toch dat je bij het begin moet beginnen, werkt de koelvin op alle snelheden? (contr dmv testkast ) draaid de vin de goede kant op, klinkt lullig maar heb het meegemaakt.

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

de vin werkt op 2 snelheden, slaat wellicht wat laat aan naar mijn mening (98 graden en bij ong 105), maar dat schijnt normaal te zijn bij Peugeot. Hij stopt weer bij 93 graden...
volgens de garage meneer was de vin nu helemaal oke

hoort de vin nu de warmte van de moter weg te blazen of juist de koele wind naar de motor toe te blazen?.

master (0), 12 jaar geleden

zit de waaier van je waterpomp nog wel vast?

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

waterpomp is nog niet los

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

kan erg slecht bij de waterpomp dus er moet meer gedemonteerd worden dan gehoopt, en wij vragen ons af of de pomp het probleem wel is.
daarom voordat hij het halve motor blok gaat demonteren... vond ik het de moeite waard om eerst nog meer info te krijgen

ik denk dat eerder de ventilator het probleem was, ivm hoge temp in file.
maar de laatste keren hadden we juist het probleem tijdens gewoon rijden op de snelweg.
dan zou de auto toch al voldoende koeling moeten hebben van de rijwind toch? zo warm was het niet tijdens het rijden (rond de 18 graden)
en juist in de file en veel langzamer rijden zakte de temperatuur.

ik heb t afgelopen jaar al heel wat topics op diverse forums gelezen over koelings problemen met peugeots en ook andere auto's...
dus we hebben al heel wat dingen nagekeken en voor ons gevoel ook uitgesloten. ook de draairichting van de vin.
en als de peug aan de pc ligt in de garage neem ik aan dat ook de ventilator de juiste richting op draait als deze verder geen storing meer geeft...

iedere garage begint bij de ventilator.... (3x garage, 3x ventilator...) de vin zou nu toch uitgesloten moeten zijn omdat hij bij de garage knoot en waardenburg in oud beijerland) is gemaakt met originele onderdelen en vakkennis neem ik aan. en de temp zakt wel iets als de vin aanslaat maar het lijkt of de ventilator niet voldoende capaciteit heeft om de hitte te verdrijven omdat de temp al veel te hoog is.

om te checken wil ik nu ook nog vragen, moet de ventilator juist koude lucht naar de motor toe blazen of de warme lucht naar buiten blazen. hierover heb ik verschillende antwoorden gehad namelijk...... (mij lijkt koude wind naar de motor toe heel logisch.. )

hoe nu verder

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Kun je de laatste 8 cijfers/posities van het chassisnummer eens plaatsen? Geeft wat meer duidelijkheid over uitrusting enz. Met deze cijfers van het chassisnummer kunnen we (peugeotmensen) exacter zoeken/kijken.

master (0), 12 jaar geleden

ik vrees toch voor je waterpomp...

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

hans: laatste 8 cijfers 44925608 plaats op R. schroefveerkoker onder motorkap

@master, hoe kun je checken of de waterpomp defect is?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

De ventilator zit in het front voor de condensor (airco) en radiateur en zal in dat geval koel-lucht richting de motor moeten blazen. Zoals Harry al aangeeft toch weer de aansturing en werking van de fan laten controleren incl draairichting. Een dealer kan m.b.v. hun diagnose-apparaat de fan aansturen op de 2 snelheden. Verder kan uit laten lezen ook een storing in de werking/aansturing van de fan opleveren en dus iets meer duidelijkheid.
Is er ook daadwerkelijk geconstateerd dat de koelwatertemperatuur inderdaad te hoog wordt bijv. m.b.v. meten met een losse meter?

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

@Hans, de auto heeft 16 en 17 juni bij de garage gestaan, daar hebben ze de ventilator gerepareerd en de auto heeft ook de computer test gehad. Ik mag toch aannemen dat als de monteur dan zegt dat de ventilator prima werkt dat dit dan ook zo is. Als jij mij nu vertelt dat ik de auto weer terug moet brengen en wederom de werking van de ventilator moet gaan laten testen.... moet ik dan terug gaan naar de zelfde garage?

de monteur heeft toen uiteraard ook nog met de auto gereden en temp bleef netjes. maar ja hij had er geen caravan achter hangen.

(het rare is dat ik 2 dagen voor de reparatie naar alkmaar (alleen auto en mezelf erin) ben gereden vanuit rotterdam en op de heenweg heb ik de auto flink op de staart getrapt maar temp kwam niet
boven de 90 graden, op de terugweg echter schoot ie bij den haag ineens weer omhoog... toen ik ivm drukte iets langzamer moest gaan rijden, maar toen was de fan nog niet gerepareerd)

toen we de dag erna met caravan gingen testen (savond en in de stortregen dus niet echt warm buiten) liep de temp binnen 10km weer op tot in het rood. De ventilator sloeg ook aan. Op zo'n moment is het lastig te controleren hoe heet de temp van het koelwater is met blote handen ;-)
De motor wordt wel degelijk heel warm zo warm dat je het gaat ruiken.. de roosters van de verwarming in het dashboard werden bloedheet tijdens ons ritje naar groningen.

ik snap dat het een lastig probleem is, maar het moet toch ergens vandaan komen.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ha Brenda, ja het is inderdaad een lastig probleem, en das ook een beetje de reden dat elke monteur twijfelt aan iets wat een andere monteur heeft uitgevoerd en dit probleem nog steeds niet goed is. Niets ten nadele van die andere monteur....hij zal z'n best zeker hebben gedaan! Het kan gewoon op een toevals-treffer uitdraaien, zeker omdat het probleem zich niet permanent voordoet. Waar te beginnen? Toch weer helemaal opnieuw lijkt me.
Aan de hand van je opgegeven chassisnummer nog even gekeken of er wellicht iets van een (peugeot)info was, maar dit is helaas niet zo. Het mooiste zou zijn om te gaan proefrijden MET diagnose-apparaat van de dealer om onder het rijden bepaalde info te kunnen zien, en hopen dat de storing erin komt, maar dit zal zeker een karweitje gaan worden voor de dealer, want ondanks je mooie voornaam, denk ik niet dat je de diagnose-apparatuur van de dealer meekrijgt naar bijv. Groningen

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik denk aan de waterpomp,dat deze af en toe vast zit.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Waterpomp wordt door distributie-riem aangedreven, dus af en toe vastzitten kan ik me moeilijk iets bij voorstellen?? Schoepjes eraf zou kunnen, maar dan zou het warm lopen steeds aanwezig moeten zijn en niet af en toe? Een mogelijkheid: een oude pomp is in het verleden al eens schoepjes verloren, er is toen een nwe pomp gemonteerd en er "zweven" nog afgebroken schoepjes in het koelsysteem van de oude pomp die af en toe voor een kanaal(tje) blijven hangen.

wkhoek (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou eerst de motortemperatuur meten met een externe meter op het moment dat het euvel zich voordoet. Tegenwoordig kun je voor een paar tientjes al zo'n laser-temperatuurmeter kopen en daarmee kun je heel eenvoudig zien wat dan daadwerkelijk de temperatuur is. Het lijkt me namelijk raar dat de temperatuur van deze motor zo snel tot in het rood kan oplopen. En aangezien de instrumentenpanelen van de 206 nou ook niet altijd even betrouwbaar zijn...

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

oke dat zijn veel reacties.. ff update, vriend heeft de waterpomp er toch uit gehaald... ziet er nog geheel in takt uit... helemaal niets mis mee...
nu is hij wel de nieuwe aan t terug monteren. bijna klaar. vullen met water en daarna maar eens zien wat er gebeurt.
zou dus kunnen dat er eerder een pomp kapot is gegaan en deze vernieuwd is en er nog stukjes in het systeem zitten/zaten. morgen weer een update.

kyra-s1 (0), 12 jaar geleden

de auto is inmiddels verkocht dus het topic mag gesloten worden. we hebben een andere auto gekocht om de caravan mee te trekken.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.