auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Motosolieniveaumeter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik ben nu een week in het bezit van een 206SW 1.6 16v.
Afgelopen dinsdag de olie en filter laten verwisselen bij een (snel) garagebedrijf maar daarna is de motorolieniveaumeter met streepjes gaan knipperen i.p.v. met blokjes het oliepeil aan te geven.
Het bedrijf heeft woensdag de olie er uit laten lopen (er zat teveel in) en nieuwe olie erin gedaan waarna de meter weer blokjes aangaf.
Vandaag div. ritjes gemaakt maar de meter geeft de ene keer knipperende streepjes en de andere keer weer blokjes?
Tijdens de eerste oliewissel ging het filter er moeilijk uit en bleef ergens achter hangen(wat ik niet goed kon zien vanaf de plaats waar ik stond te wachten).
Bij de tweede keer heeft de monteur volgens zijn zeggen alles vastgedrukt.
Ik heb vandaag (donderdag) het oliepeil gecontroleerd en deze staat +/- 3m/m boven het max.peil op de stok daarna de auto andersom gezet (vlak?) maar het euvel blijft.
Morgen (vrijdag) ga ik weer terug naar de garage maar ik vraag me af wat het kan zijn omdat de meter voor de oliewissel wel steeds het oliepeil met blokjes aangaf.
Het is nu erg laat maar ik hoop dat iemand mij nog wat kan vertellen.
Theo

Geplaatst door

Th.W (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is een erg gevoelig en onbetrouwbaar systeem. Uiteraard dient de olie niet (te veel) boven max. te staan. Bij te hoog olie niveau gaan volgens mij de balletjes en MAX. knipperen. Bij slechte werking krijg je meestal knipperende streepjes of balletjes en tegelijk knipperende MIN en MAX. Je hebt best kans dat het zichzelf na een aantal dagen/starts weer hersteld en de niveau-indicator weer goed gaat werken met af en toe een (gebruikelijke) misser tussendoor. De gele stekker net boven het thermostaathuis is van de olieniveau-voeler. Het wil wel eens helpen om de stekkerverbinding even los en weer vast te zetten. Blijft het sukkelen, dan kunnen er nog wat controles uitgevoerd worden met dealer-diagnose apparatuur of het draait dan uit op een nwe voeler.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hans,
bedankt voor de reactie.
Ik ben zaterdag div. keren met de auto weggeweest en ong. 100km gereden bij het starten geeft de meter de ene keer aan dat het oliepeil goed is(vol blokjes),dan weer knipperen er zes streepjes, dan weer twee of drie blokjes terwijl het oliepeil op de stok nog steeds net even boven het max. staat.
Ben zondag niet weggeweest maar zojuist nog even het contact aangezet en de streepjes knipperen weer.
Ik zal morgen de stekker nakijken en hopen dat het daarin zit.

Th.W 0

13 jaar

k'Heb zelf ook de 1.6 16V met olieniveau indicator die na de oliewissel ook van slag was. Geen zin om me er aan te ergeren ( ik deed het natuurlijk stiekum wél) Bijna de moed opgegeven dat het ooit nog goed zou komen zonder reparatie, maar......een week of 4 na de oliewissel werkt de niveau-indicator weer normaal tot op heden.

hans4074 0
badge

13 jaar

Ik ben weer een tijd verder en de ervaring is dat de meter meestal (de goede) blokjes weergeeft i.p.v. knipperende streepjes.
Ook geprobeerd nadat de auto een dag stil heeft gestaan en de meter goed aangeeft (motor niet gestart) en na 2 uur weer proberen (de motor heeft in de tussentijd niet gelopen) geeft de meter weer de knipperende streepjes. ra ra ra.
Voorlopig maar door blijven rijden met op de peilstok het goede oliepeil en misschien dat het dan bij mij ook vanzelf weer goed gaat.

Th.W 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.