auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Motor heeft geen power na wisselen koppakking

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4hdi DV4td 8hx

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Na terugkeer van vakantie gaf de auto het stopteken in combinatie met het koelvloeistof logo.

Oorzaak gevonden: lekke vriesplug! Hoe...? Geen idee.
Deze is vervangen. Daar ik ook schuim in mijn expantievat heb gezien de kop los gegooid om de koppakking te bekijken.
Deze zag er goed uit, nergens lekkage. kop laten nalopen, vlakken, afpersen, vriesplug vervangen. Stevige rekening, maar de kop was 100%.

Alles weer terug gemonteerd waarbij gebruik makend van nieuw materiaal en goede werkinstructies.
Tijdens deze procedure hebben we de distributieriem los gehad. Deze hebben we volgens de instructies met de paspennen weer terug gezet.

Nu komt het probleem.

De auto loopt als een traktor en heeft geen vermogen. Geeft slechte turbo druk en rookt als een bezetene.
De instructies nogmaals nagelopen maar we hebben deze goed opgevolgd. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij zet is het volgende: de krukas dient volgens de instructies op 11 uur met een paspen vastgezet te worden. Mijn krukas heeft daar geen passende gaten zitten, deze zit op 12u. Kan dit kloppen?

Ik heb de turbo nogmaals bekeken en het hele in en uitlaat traject dat ziet er allemaal goed uit.

Wij zijn inmiddels ten einde raad en de auto rijd verschrikkelijk.

Is er iemand met een idee wat dit kan zijn? Hoe de timing van de nok krukas en brandstofpomp wel goed staat? Want via de paspennen lukt het dus niet.
Of heb ik iets anders over het hoofd gezien?


De problemen met de EGR klep en katalysator heb ik voor deze auto al opgelost, die had de auto namelijk vlak na aanschaf (zul je altijd zien).

Met vriendelijke groet,
W de Peuter

Geplaatst door

WPeuter (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kijk even in je mailbox heb ik uitgebreide info voor je.

dieselpomp is een opvoer pomp
deze heb ik nog nooit geborgd bij de grotere broer van deze motor de dv6

de paspennen van nokkenas en krukas zitten goed
11uur snap ik niet veel van
maar paspen van krukas zit op 12 uur bovenin

als je de poelie vast of loshaald met gewone sleutel kun je deze echter niet gebruiken (ivm schijf gaat kapot of bout breekt af door de kracht)
daarvoor is een speciaal gat in het vliegwiel waarmee je dan wel de poelie kan monteren en verwijderen

verder zijn de verstuivers op de juiste positie terug gezet dit ivm anders slecht lopen mogelijk verklaart
slecht turbodruk komt denk ik ook door slecht verbranding waardoor uitlaatgas wienig vaart heeft om turbo op te spoelen

zijn de kleppen wel goed en niet 1 gebroken
staat de riem wel op tijd

het ergste wat je zou kunnen doen is bij lopende motor stekker van de verstuivers lostrekken
dit ivm dan 99 van 100 gevallen de verstuiver kapot is (komt door constructie van de verstuiver zelf)
dan zal dit ook tevens kunnen verklaren van slecht lopen en zal dus 4 niewue verstuivers in moeten

roken als bezetende is dat zwart
dan te weinig lucht of teveel diesel wordt er dan ingespoten
als tracktor lopen wil zeggen dat hij niet op alle cilinder het doet ??
geen vermogen is logische gevolg na bovenstaande ook te hebben

iets waar ik op dit moment aandenk is om retour te meten van elke verstuiver
verstuiverlektest zou namelijk meer info kunnen geven
4 potjes aan retour uitgang van de verstuiver en retour verder afdoppen
stationaair moet hij dan 10minuten draaien
dit mist rest allemaal goed is

als er 1 lekt dan zal hij het potje van 150ml binnen 15seconden gevult hebben

mee rijden is bij deze al uitgesloten ivm anders de hele motor kunt vernielen

wat ook weleens een probleem is bij deze auto's dat de krukaspoulie kapot is dan verdraait de buitenring ten opzichte van de onderring en klopt je timing niet meer,deze poulie is een krukasdemper en die die 2 delen kunnen door slijtage verdraaien,huummmm weet niet zeker of dit ook bij jou auto het geval is zie de link hieronder

ik denk dat je distribuite niet goed staat aangezien voorheen geen problemen waren

ben het eens dat het kan dat riem 1 tand verkeerd staat
maar dat de boosdoener de krukaspoelie niet, ivm demper in de krukaspoelie zit van de multieriem en niet van de distributieriem
dit omdat de poelie van de distriebutieriem vast zit met een spie aan de krukas hierdoor zal dus de spie kwijt moeten zijn en de tandwiel zou dan pas kunnen verdraaien

andere topic gelezen maar ik begrijp nu wat je denk ik bedoelt
omdat de krukas niet geblokkeerd is op het vliegwiel en ze de krukasbout los hebben gehaald dat de timing ring iets is verschoven
waardoor de kans is dat de uitlijning niet klopt

als je de krukas blokkeert staat hij niet op tijd, is alleen voor de poelie te kunnen monteren en verwijderen
het plaatje met het blokkeergat op de andere poelie staat dan op 3uur ongeveer zo uit mijn hoofd
bout eruit dan poelie eraf daarna bout weer terug
blokkering eruit halen en dan de motor op tijd zetten
dus dan pas blokkering gebruiken van/voor de krukas via het klien gaatje en de nokkenastandwiel

tevens waar ik aan denk is het volgende
als de zuiger boven in heeft gestaan en je zet dan de kop erop, is niet goed
ivm bij het monteren van de nokkenas duw je de kleppen in en deze komen direct tegen de zuiger
dus bij motor laten lopen heb je hier problemen mee
zuiger moet namelijk alle 4 de zelfde hoogte hebben (alleen draaien als je alle zuigerbussen vast hebt gezet met een bout anders mogelijk dat deze omhoog komt)
dan kun je de kop zonder probleem monteren
als de blokkering van de krukas in zit staat volgens mij zuiger 1 en 4 boven in
doe je de krukas blokkeren bij de vliegwiel staan ze allemaal goed
als je dan de kop eraf haald zou het na montage ook geen probleem zijn om riem te monteren, als de krukas goed staat

inlaatnokkenas wordt via een ketting in de kop aangedreven
als deze niet goed afgesteld staat en gecontroleerd (40x draaien) of hij dan nog goed afgesteld staat kan ook nog

De krukas dient OP TIJD te worden gezet door het gaatje in de magneet-ring (voor signaal van de krukas-sensor) met een dunne pen (5mm?) te laten corresponderen met het gaatje in het motorblok. Dit gaatje zit geschat op zo'n beetje 12.00 uur.
Het dient dus ALLEEN voor het op tijd zetten van de krukas! Ga je dit gebruiken als borg om bijv. een bout o.i.d. los te draaien, dan gaat het niet goed. Simpelweg omdat dit hier niet voor bedoeld is en de kans bestaat dat de magneet-ring verdraait. Had een poos terug een gevalletje niet lopen/aanslaan van DV4 van andere garage. Daar was er een andere motor van de sloop ingezet. Oorzaak was vrij snel boven water......bij deze motor was de magneetring verdwenen m.a.w. hij kan eraf en zal dus waarschijnlijk ook kunnen verdraaien bij gebruik van geweld.

hans4074 0
badge

13 jaar

[quote=trucker0werner]inlaatnokkenas wordt via een ketting in de kop aangedreven
als deze niet goed afgesteld staat en gecontroleerd (40x draaien) of hij dan nog goed afgesteld staat kan ook nog[/quote]
Bij een DV4 Werner???

hans4074 0
badge

13 jaar

Heren bedankt voor de reacties. Ik ga straks naar de auto terug en ga direct de krukaspoulie bekijken.
Klinkt als een logische verklaring. Ik laat het weten! bedankt.

Groet,
W de Peuter

WPeuter 0

13 jaar

De krukas-poelie moet er wél af om bij die magneet-ring met gaatje te komen. Sukses!

hans4074 0
badge

13 jaar

ik denk dat jij niks ziet aan de krukaspoulie,als de buitenring wat verdraait is zie je niet,dat kun je alleen kontroleren als je er een goeie langslegt,of misschien heb je wat aan de foto op de link die ik erbij heb gezet.maar ik heb ook zo'n idee zoals hans zegt,dat de krukaspoulie met dat gaatje geborgt is en toen de bout is los of vast gezet,waardoor hij kapot gaat.

[quote=hans4074][quote=trucker0werner]inlaatnokkenas wordt via een ketting in de kop aangedreven
als deze niet goed afgesteld staat en gecontroleerd (40x draaien) of hij dan nog goed afgesteld staat kan ook nog[/quote]
Bij een DV4 Werner???[/quote]
ff gekeken op servicebox
en whoop een 8klepper met enkele nokkenas
dv4 blokken zie ik gelukkig niet vaak maar dv6 kan ik bijna dromen

maar je hebt gelijk

@ robby10030
denk niet dat ze dat hebben gedaan, altans hoop ik van niet
als blokkering in zit kun je de poelie er ook niet meer opzetten
dit omdat blokeerpen dan tegen de poelie komt voordat je maar tegen de krukas hebt zitten

maar hoor zo wel wat de topic starter heeft gevonden

werner schreef, dieselpomp is een opvoerpomp deze heb ik nog nooit geblokkeerd bij een dv6. als je ze kunt dromen, hoor je ook te weten dat er types zijn waar je (om de belasting op de d-riem te verminderen) wel degelijk de pomp op tijd behoord te zetten.

harry4203 3145
badge vip badge

13 jaar

[quote=harry4203]hoor je ook te weten dat er types zijn waar je (om de belasting op de d-riem te verminderen) wel degelijk de pomp op tijd behoord te zetten.[/quote]
En dat is ons onlangs weer bijgebracht op diesel-training toch?

hans4074 0
badge

13 jaar

moet nog komen
ik zei alleen dat ik die niet blokkeer maar wel op de zelfde positie hou
alleen makkelijk om de nieuwe riem erop te leggen

tevens dv6 staat eigenlijk 240.000km voor de riem maar omdat er water bij de riem komt
heb ik al een paar gehad dat ik bij 80.000 nieuwe riem op moet leggen ivm knarsend geluid

verder diesel-training hebben ze daar niet overgehd
logisch klopt, op moment van schrijven daar alleen niet aan gedacht
zat alleen te denken dat het niet uitmaakt als deze niet goed staat
en dan bedoel ik alleen voor het lopen na het starten

Heren,

Viel achteraf best mee... de werkinstructie is niet geheel duidelijk over de timing van de brandstofpomp. die lijn je of op 12u uit of in het pasgat.
Hij stond uitgelijnd op het pasgat. Na het uitlijnen op 12u (daar zag ik via een spiegeltje een soort van verdikking zitten) hebben we weer power!

WPeuter 0

13 jaar

Foute timing van de brandstofpomp bij een HDI en daardoor geen power? Hmmmm.
Zoals al aangegeven hierboven kan het voorkomen dat de pomp op een bepaalde stand moet staan, maar dit heeft dan te maken met de belasting van de distributieriem en niet met power of geen power.

hans4074 0
badge

13 jaar

denk eerder krukas, nokkenas lijkt me logischer
maar dan zit je weer met synchronisatie probleem
weet niet of hij bij 1 stand verschil problemen geeft of zijn eigen dan ook aanpast
lopen gaat altijd op 1 tand nauwkeurig
1 tand verkeerd en hij loopt al niet lekker

als dit zo was dan heb je geluk dat de kleppen niks hebben geleden

ik denk ook dat ie per ongeluk iets heeft geraakt wat het probleem heeft opgelost. de stand van de hd-pomp heeft mi ook geen invloed op het lopen van de motor.

harry4203 3145
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.