auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Motorstoringslampje brandt en loopt op 3 cylinders

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100cc

Goedendag,

Al een aantal weken ben ik bezig met het verhelpen van een storing maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Eigenlijk ben ik een beetje ten einde raad. Wellicht heeft één van jullie de oplossing.

De klacht is dat het motorstoringslampje gaat knipperen en de motor op 3 cylinders gaat lopen.

Ik heb een obd uitleesapparaat, die geeft aan misfire willekeurige cylinder. Als ik de storing wis gaat het een aantal dagen goed, maar komt altijd weer terug. Het moment waarop de storing erin komt tijdens het rijden is niet te definieëren, soms tijdens het optrekken vanuit de tweede versnelling bij een rotonde, maar laatst ook gelijk al 's ochtends bij een koude start. Als ik veel snelwegritten maak blijft het meestal het langste goed gaan.

Nadat het contact uitgezet wordt en de motor opnieuw gestart wordt loopt de motor gelijk weer op 4 cylinders. Het motorlampje blijft echter wel branden, maar knippert niet meer. Het lijkt er dus op dat de computer in een soort van noodloop gaat. Ik heb één keer kunnen luisteren met een stethescoop toen de storing er was. Op dat moment hoorde ik de injector van de 4de cilinder(geteld vanaf distributiezijde) niet meetikken. Hier een nieuwe voor ingezet maar zonder resultaat.

Tot nu toe heb ik al geprobeerd/vervangen:

Bobinerail vervangen
één nieuwe injector, welke ik inmiddels in elke cylinder geprobeerd heb.
Olie ververst voor 0w30 (ivm mogelijke problemen met hydraulische klepstoters)
Weerstand gemeten op injectors, is allemaal gelijk, zo'n 14 ohm
Lambda sensors gemeten bij draaiende motor, staan keurig af te regelen.
Extra massakabeltje gemaakt van accu naar motorblok bij bobinerail

Het vervelende is dat de storing ongeveer begonnen is na het geven van een grote beurt, waarbij ik ook de distributieriem heb vervangen. Of zou dat gewoon stom toeval zijn? Wie o wie kan mij helpen?

Grt Sander

Geplaatst door

Sandercan (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je hebt geluk dat hij dan op 3 cilinders loopt.
mijn advies wat ik je tot hede zo kan geven. is het volgende.

als hij weer op 3cil. loopt trek een voor een de stekker van injector los. (eventueel veertje van elk er af halen zodat je er makkelijk bij kunt)
als je een stekker los haalt en loopt nog erger dan weet je dat die zuiger meedoet.
kun je een los trekken zonder effect. dan weet je dat die zuiger niet mee doet.

dan haal je van de betreffende cil. injector wisselen met andere cil.
tevens doe je de bougie wisselen met een andere cil. (en niet op dezelfde plek als waar de injector mee hebt vervangen)
dus als voorbeeld, probleem op cil1, bougie wisselen met cil2 en injector wisselen met cil3
daarna weer testen. komt het op de zelfde plek dan weet je dat injector en brandstof in orde zijn. (aansturing kan ook zijn dat dit niet goed is maar over het algemeen komt dat niet voor.
als het op de zelfde plek zit dan weet je dat ook de ontstekking in orde is. (of de aansturing klopt niet)

bobine is het ook niet, want als dat wel is dan loopt hij meestal op 2cil. niet dit ivm bougie 1 en 4 tegelijk vonken en 2 en 3 tegelijk vonken

dit zou ik eerst doen daarna verder kijken.


Gekke is dat je motor 1100 invult
en in je verhaal over hydraulische klepstoters hebt. 1.1, 1.4 en 1.6 hebben alle kleppen die afgesteld moeten worden.
1.8 en 2.0 die hebben wel hydraulische klepstoters.
als je deze motor hebt (1.8 of 2.0) dan kan het ook de klepstoters zelf zijn, die kapot zijn.
maar dan zou bougie en injector wisselen ook niks uit moeten maken
vandaar eerst dat doen dan weet je zeker waar je moet kijken.

goede tips van Werner,kleine aanvulling;

Stekker van de injector niet geoxideerd?

maarten4874 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de tips. Het is een 1.1 motor. Ik had ergens iets gelezen over hydraulische klepstoters die niet goed vullen waardoor een klep open kan blijven staan. En omdat ik het ook toevallig vond dat de storing na de beurt is gekomen vond ik het wel de moeite waard om even olie te verversen voor een andere soort. Maar begrijp nu dus dat de 1100 geen hydraulische stoters heeft. Om de hoeveel km moeten deze gesteld worden? Zou dit er mogelijk iets mee te maken kunnen hebben?

De stekkers van de injectoren zijn niet geoxideerd, ook de centrale stekker van de injectors onder het inlaatspruitstuk ziet er nog goed uit, met de ohmmeter de hele kabel doorgemeten en nergens een onderbreking.

Toen hij op drie cilinders liep deed de 4e injector niet mee nadat ik deze had gewisseld voor een nieuwe injector bleef het probleem. Het is denk ik dus iets met de aansturing. Zou dit ook het gevolg kunnen zijn van een ander probleem? Bijvoorbeeld een verkeerde meetwaarde van een andere sensor, waardoor bijv. uit veiligheid voor katalysatorbeschadiging de injector van de betreffende cylinder wordt uitgeschakeld? Of is deze peugeot nog niet zo geavanceerd?

Sandercan 0

11 jaar

wissel de bougie van de vierde cilinder.
je zegt zelf dat het is begonnen na de grote beurt
en lees nergens dat de bougie al is vervangen van positie of is vervangen/gecontroleerd.

kleppen zouden inderdaad gesteld kunnen worden echter dan zou hij daarvoor ook last van moeten hebben gehad en niet zomaar eens na een beurt het probleem komen
durf niet zo exact te zeggen wat de interval is om de klepspelling te controleren of af te stellen.
maar als je bij elke keer vv van de distributie de klep stelt is er niks mis mee.

enige dat ik uit mijn hoofd ken is van een 1.9diesel van peugeot (120.000km distributie vv en bij 150.000km stellen (echter om te stellen moet de distributie wederom los.))

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.