close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Nieuwe 1.6 16V motor (nieuw nieuw, 0 km erop) loopt slecht

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hoi Harry, ja dit heeft de monteur ook gedaan, uitlezen wat hij kon, maar ze hadden niet de apparatuur die GMTO wel ter beschikking heeft.
De motor zelf heb ik gekocht bij een ander bedrijf, maar bij het aannemen van de opdracht heeft de garage aangegeven dit naar behoren te kunnen in 8 tot 12 uur. Defecten aan de onderdelen zelf zijn er niet zogezegd, dat is het probleem niet. Maar dit is een gesprek wat ik beter met de garage kan voeren. Het is vooruitlopen op de zaak en de monteur heeft aangegeven dat hij zelf vindt dat de garagehouder de extra uren niet aan me zou moeten doorberekenen dus wellicht dat we eruit komen.

Geplaatst door

ReneSchalkwijk (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nieuwe 1.6 16V motor (nieuw nieuw, 0 km erop) loopt slecht"

Hallo allemaal :)

Graag zou ik wat willen vragen:

Ik heb als hobbyproject een Peugeot 206 1.6 16V die ik (bijna compleet) aan het opknappen ben. Zo heb ik bij mijn garage in mijn Peugeot 206 1.6 16V een nieuwe motor (1.6 16V NFU TU5JP4) laten inbouwen (met nieuw bedoel ik echt nieuw met 0 kilometer erop). Complete motor, inclusief nieuwe koppeling, distributieriem, nieuw inlaatspruitstuk, alles nieuw van fabriek af. De nieuwe motor heeft dezelfde injectoren als de oude motor (oranje injectoren 14,5 Ohm) De katalysator is ook vervangen.

Het probleem is dat de motor niet goed loopt. Stationair slaat hij af zodra het gas wordt losgelaten en hij heeft totaal geen kracht. De monteur zit met zijn handen in het haar zolangzamerhand. Hij heeft me gezegd dat de motor pas goed loopt boven de 4000 toeren en dat hij dan ineens vooruit schiet. Ook heeft hij de uitlaatgassen gemeten en hij zegt dat de motor een te arm uitlaatgas mengsel heeft. . De ECU geeft verder geen foutmeldingen. De laatste optie voor mijn monteur is dat hij denkt dat de distributie timing verkeerd staat, maar mijn leverancier van de nieuwe motor zegt dat deze motoren fabriek af al goed ingesteld staan. Ondertussen staat de auto nu bij de garage en heb ik slapeloze nachten ;)

Als iemand mij kan helpen, graag! Alvast bedankt :)

tja, dat wordt lastig vanachter een toetsenbord. ik neem aan dat alle aanbouwdelen van de oude motor af komen? (gasklep, sensoren, bobine enz?) liep deze motor goed? zou zeker ff timing contr, is 10min werk bij deze motor, en je moet toch zeker weten dat de basis goed is. daarna zou ik ook eens met een goede testkast de meetwaarden bekijken van de ontsteking, inspuiting ed.
simpele oplossing heb ik zo ff niet helaas.

Hoi bedankt voor je reactie! Nee, alle onderdelen zijn nieuw, inclusief sensoren. Van de oude motor is alleen de temperatuursensor "module" overgezet, omdat de nieuwe motor een drie punts verbinding heeft en de bekabeling van de auto twee. Verder is er niks overgezet :) De nieuwe motor heeft dezelfde injectoren gekregen als de oude motor, omdat de leverancier zei dat dit nodig was in combinatie met de ECU van mijn 206 en deze injectoren (oranje, 14.5 Ohm) functioneren goed. Maar ook als de andere injectoren die in de nieuwe motor zaten teruggeplaatst worden blijft het probleem. De monteur gaat maandag inderdaad de distributie bekijken. Maar als ik de auto hoor "voelt" het alsof een of andere sensor ervoor zorgt dat hij rot loopt, de motor klinkt goed boven de 4000 toeren zeg maar.

Je geeft zelf al aan dat het mengsel te arm is. Nergens een vacuum lek?

Garmick89 0

7 jaar

Hoi, bedankt voor t reageren Kain112 , ik heb geen idee, ik zal het maandag overleggen met de monteur. Kun je zeggen op welke plekken dit kan ontstaan? Inlaatspruitstuk?

Spruitstuk, gasklephuis, slangen enz.

succes

Garmick89 0

7 jaar

Hoi Kain, bedankt voor t reageren weer. Ik zal het aan de monteur vragen maandag, wordt vervolgd!

Hoe zit het met het vliegwiel? Er zijn dacht ik 2 types vliegwiel en er zit bij die 2 vliegwielen verschil in de pulsranden/nokken op de vliegwielrand in combi met de positie van de plaats van de sensor in/aan de versnellingsbak.....het juiste ontstekingstijdstip. k"Heb dit ook al eens gehad na overbouw van een 2e hands motorblok en lang naar gezocht. Motor slaat gewoon aan en loopt ook gewoon, maar geen vermogen. Met de juiste diagnose apparatuur kun je het zien aan de vervroegingswaarde. Die staat dan op maximale vervroeging.

k'Heb net even gekeken hoe en wat, want het is al een tijdje geleden. Het verschil in vliegwiel zit em in de versnellingsbak die erachter zit. Kan gaan om de zogenaamde MA versnellingsbak of de BE. Als jou nieuwe motor incl vliegwiel destijds klaar gemaakt is voor een BE versnellingsbak (bijv. voor een 307) en de 206 heeft standaard voor de TU5JP4 een MA bak, dan gaat het fout.

hans4074 0
badge

7 jaar

Hans bedankt, je bent me net voor. De garage heeft de auto naar het GMTO gebracht vandaag en de conclusie is dat de inspuittijd/onsteking te laat staat. Ze verdenken inderdaad het vliegwiel omdat verder (wat de monteur van mijn garage ook al dubbel heeft gecontroleerd) alles technisch functioneert, dus geen vacuumlek, kapotte injectoren of sensoren.

Wat ik me afvraag is waarom de garage de beide vliegwielen niet vergeleken heeft. Dat is voor een garage aangesloten bij de Bovag toch een basis controle denk ik als toch beide motoren uit de auto naast elkaar liggen ? Nu moet de versnellingsbak er weer vanaf, terwijl alles in 8 tot 12 uur gedaan zou kunnen zijn. Nu 24 uur verder en de uren van het GMTO alleen omdat het vliegwiel niet is vergeleken......
Ik heb een 20CP91 versnellingsbak. Het type wat onder een 206 1.6 16V hoort.

Ik snap je beredenering, maar als je als monteur dit soort zaken niet van te voren weet (net als ondergetekende met vele jaren Peugeot ervaring) , dan gebeuren dit soort dingen, mede doordat het onderlinge verschil tussen beide vliegwielen nihil is. Gewoon een leermomentje.

hans4074 0
badge

7 jaar

Zeer bedankt voor het meedenken Hans, ik laat het hier weten of het vliegwiel inderdaad de oplossing was.

Dat het een leermoment voor de monteur is begrijp ik, ik vind alleen niet dat ik voor zo'n leermoment financieel moet bloeden (leenauto van 25 euro per dag (3 dagen), 12 uur extra arbeid (bovenop de 8-12 uur afgesproken) en GMTO kosten onderzoek en opnieuw demonteren en monteren bak en vliegwiel) omdat een klant van de vakbekwaamheid van een garage uit moet kunnen gaan, maar dat is vooruitlopen op de zaak zogezegd.

daarom zij ik ook al meetwaarden bekijken. heb dit geintje ook al een keer meegemaakt. en zoals hans zegt, verschil is praktisch niet te zien. zeker als je niet weet dat er verschillende typen vliegwielen zijn. (hebben zij ook de motor geregeld?)

oke. succes iig.

Bedankt, wordt vervolgd!

Ondertussen is gebleken dat het inderdaad het vliegwiel was wat omgezet moest worden van de oude naar de nieuwe motor omdat er verschil in zat. Monteur had naar eigen zeggen wel gekeken naar t vliegwiel voor montage en zag wel verschillen maar vond t niet nodig om tot wisselen over te gaan.

Ik blijf het raar en fout vinden dat als je verschil ziet en weet als monteur dat t vliegwiel erg belangrijk is voor de ontsteking dat je dan niet tot wisselen overgaat VOOR montage. De NFU TU5JP4 motor zit niet alleen in een Peugeot 206 namelijk maar in meerdere auto's.

Het is nu opgelost? De auto loopt weer goed? Ik moet wel zeggen dat ik de monteur erg eerlijk vind er zullen er genoeg zijn die het ontkennen of een smoes verzinnen. Als je hier een topic leest dan merk je het ook vaak al draaien ze er dan om heen.

Beetje respect mag hij wel hebben kleine dingen worden vaak over het hoofd gezien.
Niet alleen door monteurs maar door iedereen.

Highway 670
badge

7 jaar

Ja het technische probleem is nu opgelost. Hij weet echt wel dat ik hem respecteer en een toffe gozer vind, dat heb ik hem gezegd. Ik heb ook gezegd dat het echt niet makkelijk voor me is om t over t zakelijke deel te hebben.
Maar.... dat kleine deel over het hoofd zien zorgt ervoor dat de prijs veel en veel te hoog ligt in vergelijking met wat er was afgesproken (tussen de 8 en 12 uur) en wat het normaal gesproken zou kosten, de verhouding is compleet zoek.

Mooi dat het is opgelost. Ik snap u frustratie, maar de zakelijke kant is Problemcar niet voor opgezet en zult u met de garage met eventueel een derde partij.

Highway 670
badge

7 jaar

Dat weet ik Highway, ik kom niet op dit forum voor t zakelijke deel, maar er is inderdaad wel frustratie zogezegd. Uit respect voor de garage heb ik dan ook geen naam genoemd en zal dat ook niet doen. In ieder geval zal dit topic andere mensen wel kunnen helpen misschien.

Allemaal bedankt voor de nuttige bijdragen in ieder geval!

Top, sluit de topic door het als opgelost te zetten. Geniet van vele nieuwe kilometers met de motor.
Succes met de afronding van het zakelijke deel.

Highway 670
badge

7 jaar

Zal ik doen :)

Ter info: in een ander topic heb ik om iemand te helpen de Snelle Leeuw genoemd als bedrijf dat achteras revisies goed kan uitvoeren bij een Peugeot 206. DSL is NIET het bedrijf waar ik de motor heb laten plaatsen voor alle duidelijkheid ;)

De oplossing bleek te zijn het omruilen van het vliegwiel van de oude motor naar de nieuwe motor.

Opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.