Hallo,
Na het laten uitlezen van de auto bleek er een probleem met de lambdasonde. De foutmelding zijn ge-reset en het ging een paar weken goed maar toen begon de auto weer met startproblemen, afslaan bij indrukken koppeling, etc. Ik heb nu de lambdasonde zelf vervangen maar waarschijnlijk moet de OBC worden ge-reset. Alleen de kabel van de minpool afhalen heeft niet geholpen dus is er denk ik een harde reset nodig. Is dat als volgt?
- kabel pluspool minstens 30 seconden op de grond leggen
- kabel weer bevestigen
- contactsleutel op AAN maar motor niet starten
- koplampen aan
- koplampen uit
- contactsleutel in UIT positie
En zo ja, hoe lang duurt het dan voordat de OBC weer ingeleerd is? Voordeel van vertalen van foutcodes is dat ik nu zelf aan de auto kan sleutelen maar deze weet ik niet zeker. Kan iemand helpen? Alvast bij voorbaat dank!
Kweenie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kabel pluspool op de grond leggen??hoelang is bij jou die pluskabel wel niet.
Tja, dat vroeg ik me dus ook al af, vandaar dat ik het nog niet had geprobeerd ;o) Andere oplossing zonder de accu aan gort te trekken??
14 jaar
Geloof je nog in sprookjes? Minpool loshalen heeft hetzelfde effect.
Laat de auto uitlezen op codes en daarna codes wissen. Komt de code weer terug dan is er meer aan de hand dan een defecte sensor.
Wat was de originele foutcode inclusief nummer?
De eerste keer dat ik hem liet uitlezen was er sprake van een 'tijdelijke storing' (F-codes?) van de lambdasonde en de stationaire regeling. Die storing is toen gewist waarna het tijdelijk beter ging. Papiertje met de nummers erop kan ik nu even niet vinden helaas, mijn partner heeft de auto opgeruimd.
Nu pas geleden bleef na het opstarten het indicatielampje branden dat een fout in het injectiesysteem aangaf en begon het horten- en-stoten weer. Na het vervangen van de lambdasonde is het injectiesysteem lampje uitgebleven. Helaas kan ik nu even niets opnieuw laten uitlezen, elk centje moet worden omgedraaid.
Enig idee wat ik eventueel verder nog kan doen? Of moet ik doorrijden tot ik het uitlezen weer kan veroorloven?
Overigens ... Old Ford ... ik had in California een leuke kleine Ford Falcon 1965 die ik heb opgeknapt na van de schroothoop te hebben gered. Had ik nog maar zo'n 'simpele' mechanische bak i.p.v. iets met chips en zo :o(
14 jaar
Doorrijden met een hortende en stotende motor zal de katalysator beschadigen en die zijn echt duur.
Vlak na het starten met een koude motor werkt de lambda-sonde nog niet, deze moet eerst een beetje opwarmen.
Dus als dan het lampje aan gaat is de kans groot dat het iets anders betreft dan de lambda-sonde - tenzij de verwarming van de sonde niet werkt.
Als de lambda-sonde imitatie was en niet origineel is dat laatste zeer wel mogelijk.
Kortom, uitlezen, repareren en dan pas verder rijden.
Sorry dat ik even niet gereageerd heb. :o(
De lambdasonde was inderdaad universeel dus je suggestie dst het de verwarming is zou goed kunnen. Ik kan hem deze week laten uitlezen, en dan zien we wel verder of er inderdaad iets gerepareerd moet worden.
Dank je voor je hulp!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar