Peugeot 307: nokkenas sensor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Beste mensen,

Als ik ,s morgens mijn Peugeot start dan verschijnt erop de display storing katalysator. De motor loopt dan onregelmatig. Vervolgens zet ik de motor uit, wacht twee minuten en start de motor opnieuw. Geen problemen meer gedurende de dag. 'S morgens herhaald zich hetzelfde probleem. Nu werd mij verteld dat het kon liggen aan de nokkenas sensor cg klopsenor.
Mijn vraag is waar kan ik de nokkenas sensor vinden. Ik heb inmiddels alles bekeken zoals bougies ( geen aanslag) bobine lijkt mij in orde. Smoorklep schoongemaakt. Stekkeraansluitingen schoongemaakt. Maar het probleem blijft.
De klop sensor heb ik gevonden, maar de nokkenas sensor niet.

Alvast bedankt voor de medewerking

dick Bouw

Geplaatst door dick Bouw (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Tiguan (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Dick,

om mee te begingen moet de auto uit laten lezen op storing.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Tja, daar heb je gelijk aan, echter een goede Peugeot garage is voor mij 30 kilometer rijden. Mijn plaatselijke garage heeft wel apparatuur om iets uit te lezen maar als ik kom aanrijden is volgens zijn systeem geen probleem aanwezig. Vandaar dacht ik probeer het is met de nokkenas sensor te vervangen.
Vandaar de vraag waar kan ik de nokkenas sensor vinden.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Nokkenas-sensor zul je niet vinden op deze motor, simpelweg omdat deze er niet op zit.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

nokkenassensor heeft niets te maken met storing in katalysator
eerder storing in lambdasensor of kat zelf stuk
lekke uitlaat kan ook nog

Highway (135) PRO, 9 jaar geleden

denk meer aan een slechte bobine door het onregelmatig lopen, maar kan ook zo maar iets anders zijn.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Moderator,

De bobine is slechts een jaar oud. Mogelijk is het natuurlijk. Maar als je de auto opnieuw start is het probleem na 2 minuten weg en de auto loopt normaal. Kan ik een bobine doormeten. Er zitten vier pinnen in de stekker van de bobine . Wat mij is opgevallen is dat drie pinnen een weerstand laten zien maar één pin niet. Misschien is dit normaal. De lambda sensor kan ik natuurlijk ook meten. Nog een vraagje kan het ook nog iets met de klopsensor te maken hebben?

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik zou de rit van 30 km wel maken voor een goede diagnose. Gezien het bouwjaar kan het ook zijn dat deze last heeft van verkledende kleppen of te dikke motor olie wat de stoters doet oppompen. 5w40 en/of 5w30 heeft de voorkeur boven 10w40.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Hoi wkh,

De olie is 5w/40. De olie is schoon en helder van kleur, De bougies zijn alle vier schoon, geen verbrande aanslag aan de bougies. Vanmorgen hetzelfde, slechte start "storing katalysator " 90 seconde wachten opnieuw starten geen probleem meer. De hele dag geen problemen meer gehad. Gemiddeld rijd ik 80 km per dag
Tja het blijft voor mij een raadsel. Maar binnenkort moet de auto voor de APK. Dan hoop ik het probleem te ervaren. Maar intussen heb ik het gevoel dat het aan de lambda sonde kan liggen. Ik houd jullie op de hoogte

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Goedemiddag

Helaas waren drie peugeot werkplaatsen overbezet aan werk. M.a.w er was geen tijd op het vandaag uit te lezen. Afspraak staat gepland met de APK keuring.
Vraagje wat gebeurd er wanneer ik de lambda sonde afkoppel. Ik heb het gedaan maar geen verandering in de motor. Is dit normaal?

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Beste mensen,

Vandaag heb ik de lambda sonde gemeten, gewoon met een multimeter. Je laat de motor draaien en ontkoppel de stekker. De grijze en zwarte draad vanaf de sonde zijn de twee draden die een voltage van 01, tot en met 0,9 volt moeten aangeven. De lambda sonde levert een voltage. Mijn voltage was slechts 0,09. De twee witte draden zijn voor de weerstand. Normaal is de weerstand ongeveer 30 ohm maar mijn meting van slecht 17 ohm. Vandaag bestel ik een nieuw lambda sonde. Ik hou u op de hoogte.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Beste mensen
volgens de metingen waren er twee storingen katalysator en mistfire cilinder 4.
Inmiddels nieuw bougies, lambda sonde geplaatst en de motor en de injectoren geflushed. Ik het begin geen problemen meer gehad. Echter na 200 km kwam een storing terug . Wat opvalt is het benzine verbruik toegenomen . Verbruik van gas blijft het zelfde.
Ik denk aan de injector van cilinder 4.
Zaterdag as haal ik de injector los.
wordt vervolgd

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Als de katalysator storing P0420 betreft, dan klopt het dat het even duurt voordat deze terug komt.
Helaas is dan de werking van de kat niet meer voldoende, mogelijk als gevolg van de misfires.

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Als het verbruik toeneemt / te hoog is, dan kan een melding op katalysator werking het gevolg zijn. Zou toch de auto even laten uitlezen dan heb je in ieder geval een indicatie.
Wat je eventueel zelf kunt doen is nogmaals het lambda signaal controleren, maar laat de stekker wel aangesloten. Meten op een losse sensor heeft niet zoveel zin.
Dat de door jou gemeten weerstand hoger is dan voorgeschreven komt omdat de weerstand toeneemt als de temperatuur hoger wordt.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Een bijkomend probleempje is dat de temperatuur van de motor na 40 km niet boven de 70 graden komt.
Kort samengevat. Op benzine loopt de auto slecht. Stationair loopt de motor niet geruisloos. De motor schommelt. Gevoel dat de motor op drie cilinders draait.
Op het moment dat de motor op lpg overstapt. Is het probleem weg. De auto loopt normaal. Geen hoog verbruik op lpg, wel als de auto op benzine rijdt.
Volgende week gaat de auto voor de APK.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Hallo meedenkers,

De auto is APK goedgekeurd. Maar het probleem blijft als de motor koud is, Zodra de motor warm is en de auto wordt opnieuw gestart is het probleem weg en het waarschuwingslampje gaat uit. DE monteur zet een vraagteken bij het probleem. Persoonlijk denk ik dat het de maken heeft met de injector maar volgens de monteur kon het daar niet aan liggen.
foutcode p0301.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Antwoord van w.k.hoek in reactie 8.
Klepsteel die na koude start blijft plakken/ hangen. Dacht dat P0301 haperende ontsteking was, en dat kan ook door plakkende klepsteel/ klepstelen komen.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor reactie. Kan ik een pakkende klepsteel eenvoudig reinigen of moet ik de klepsteel demonteren?
Ik ben eerst van plan om de injector van cilinder 4 te vervangen. De code p301 geeft een mistfire op cilinder 4. Echter zodra de motor warm is en de auto op gas overslaat is de storing weg. M.a.w het kan zijn dat er geen benzine in cilinder 4 binnenkomt. Nu weet ik nog niet of ik de injector van de 4 cilinder, buitenzijde , zo los kan halen en de overige aalsluitingen van de injectoren kan laten zitten. Er is wat speelruimte maar ik weet nog niet of de ruimte voldoende is.
Misschien heeft u nog een tip

Tiguan (0) PRO, 9 jaar geleden

Het is nog niet nodig om te vervangen van de 4 Injector, je kan ook de Injectoren omwisselen onderling 3-4 om zeker van de zijn dat het probleem in de injector zit of niet.

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb nog een injector liggen en bij peugeot is het zo vol gebouwd dat en er nauwelijks tussenkomt. Vandaar de gedachte als ik alleen cilinder 4 vervang en niet alles hoef los te halen kom ik sneller achte of dit het probleem zou kunnen zijn. De injector heeft wel weerstand van 14 ohm en er staat ook spanning op de kabelboom. Maar omdat ik op gas rijdt kan het zo zijn dat de injector dusdanig vervuild is dat het reinigen ook geen zin meer heeft.
( Ik wel de motor geflushed en op een halve tankbenzine injectoren reiniger gebruikt) echter geen verbetering)

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Je kan nog even controleren of de injector wel aangestuurd wordt. Dat moet eigenlijk met een scoop, maar met een testlampje kan je in ieder geval zien of er iets gebeurt.
Heb je de + op de injector ook belast gecontroleerd? (Bv 21 watt lampje erop laten branden)

dick Bouw (0), 9 jaar geleden

goedenavond,

Het enige wat ik getest hebt is dat er spanning op de kabelboom en op de injector 4 is. De foutcode is( P 0304) En de injector heeft een weerstand van 14 ohm. Maar dat wil niet zeggen dat de injector goed functioneert. Een scoop onderzoek is inderdaad een mogelijkheid. Maar het vernieuwen van de injector heeft mijn voorkeur, omdat als ik de kabelboom van injector losmaak er geen verschil is als de motor loopt. Dat vind ik wel merkwaardig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.