Peugeot 307: Nokkenassen en tandwielen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16V

Hallo,

Een vraagje heb een peugeot 307 binnen gekregen als bouwpakket..
Alles al losgehaald en in een grote doos.

Distributie gesprongen was de oorzaak.

Nu kopje laten reviseren en de boel terug bouwen.

Maar de nokkenassen en tandwielen liggen dus ook doorelkaar.
Mijn vraag is dus:

Zijn de nokkenassen uitwisselbaar voor in en uitlaat?
En welk tandwiel hoort waar : er is een tandwiel met de letter A en een tandwiel met de letter E
Ikzelf denk dat de A bij de uitlaat hoort en de E bij de inlaat.
Waarbij ik denk dat A voor auspuff staat en E voor einlass....

Wie kan mij het juiste vertellen zodat de auto snel weer rijende is..
Bij voorbaat dank

Groet

Peter

DT-er

Geplaatst door DT-er (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

harry4203 (430) PRO, 12 jaar geleden

jammer joh, a is inlaat, e is uitlaat. nokkenassen zijn helaas ook verschillend. ik hoop voor je dat daar ook ergens een a en een e op staan.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

A = Inlaat en E is Uitlaat A= ? en E is Exaust.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Te laat zie ik !

harry4203 (430) PRO, 12 jaar geleden

a is admission (inlaat)
trop tard, oftewel idd te laat.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Markering van de nokkenassen :
7h : Inlaatzijde
8h : Uitlaatzijde (/)

Veel wijzer word je er waarschijnlijk niet van, en de plaats van deze markeringen is ook onduidelijk, maar kijk eens op de kop (tandwielzijde) van de nokkenassen.

oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

die staan ergens in het midden en ook daar zijn nog weer 2 soorten van. Maar als er eentje klopt weet je tenminste wat dat is en moet de ander dus de op de andere plaats .

DT-er (0) PRO, 12 jaar geleden

op de nokkenassen staan beide een letter A.

maar volgens mij staat bij een peugeot cilinder 1 niet in bdp.
anders zou je de nokkenassen op de juiste timing kunnen leggen met de afstelpunten.

heb wel gevonden dat de assen gelijk zijn op 1 ding na: de uitsparing waar de spie van het tandwiel invalt zit op een andere plaats.

Wie weet waar anders de nokken heen wijzen op het moment van afstelling dan zou ik ook kunnen uitsluiten welke as waar hoort lijkt me.
Bijvoorbeeld : op timing wijzen nokkenvan inlaat cilinder 4 naar inlaatspruitstuk en nokken van uitlaat wijzen naar uitlaat bij cilinder 2 dan kan ik ze zo leggen en moet het opgelost zijn lijkt me

hoop dat iemand me kan helpen

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Tussen de nokken van de 2e en de 3e cilinder staat een nummer,

5 = inlaat

1 = uitlaat

Peugeot604 (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe is de distributie eigenlijk gesprongen? te lang gewacht met het tijdig vernieuwen van de riem?
Het tussentijds springen is volgens mij zeldzaam bij een tu5jp4

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.