hallo Forum,
Ik heb een probleem met mijn Peugeot 3008 uit 2011 waar ik zelf niet uitkom. Een tijd terug is mijn nummerbord verlichting doorgebrand. Ik had dat zelf niet in de gaten, de boordcomputer gaf een foutmelding.
Ik heb de lampjes vervangen en toen werkte het niet echt lekker meer. De lampjes gingen haperen en daarna uit en niet meer aan.
Ik heb de kabelboom opgezocht, die loopt vanuit het onderste deel van de achterklep langs een beugel verder weg de wielkast in. De kabelboom heb ik doorgeknipt. Met een 9 volt batterij op de draadjes gaan beide lampjes weer branden. Op het deel van de kabel dat uit de auto komt meet ik geen spanning (motor aan en verlichting aan).
Ik heb de auto op de krik gezet en geprobeerd de kabelboom te volgen maar de kabel verdwijnt naar een plek waar ik er van onderen niet meer bij kan. Ik had gehoopt een stekker los te kunnen trekken om de kabels door te meten. Ik vermoed dat door open en dichtmaken van de onderste achterklep, de draden gebroken zijn of sluiting maken.
Ik heb 2 vragen, hoe kom ik bij de kabelboom, moet ik dan de bumper los maken, of kan het vanuit de wielkast? En ik vraag me af of het niet een computer probleem is en dat er op de kabelboom geen spanning staat omdat er storing is geweest. Misschien moet ik de computer resetten om weer spanning op de kabels te krijgen?
Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de onderste kofferklep open maakt, dan kun je de kunststof bekleding/bescherm plaat demonteren van de onderste klep,
5 schroeven onder de rubber en aan de linker en rechterzijde een schroef,
de rest zit geklemd,
als je de kunststof plaat er af hebt zie je de draden van de kentekenplaat verlichting, controleer deze goed, vooral bij het scharnierpunt, daar willen ze nog wel eens kapot gaan,
de stekker van deze kabelboom zit achter de linker wielkast in de kofferbak,
controleer ook de stekker aansluitingen op beide kenteken verlichting units,
corossie/oxidatie, slecht contact etc....,
beste kun je eerst de kabelboom die je door geknipt hebt deugdelijk herstellen,
(solderen en krimpkous gebruiken).
hallo Limbra, dankjewel voor je reactie, top!
Vanaf de knip die ik gemaakt heb (draad dat door de linker gekromde beugel van de onderklep loopt), werken de lampjes zelf wel met een 9 volt batterij en ook als ik doormeet.
Ik heb nog wat meer getest, vanaf de geknipte plek meet ik wel aarde (de groene draad en een metalen punt van de auto gepakt, de beugel waarin de onderklep sluit), maar ik krijg geen 12 volt door op de beige draad. Ik heb de accu klem er 3 minuten afgehaald, maar dat helpt ook niet. De foutmelding verschijnt in het logboek als ik de verlichting aan zet.
Hopelijk is het een kabelbreuk in het deel tussen beugel en de stekker ergens in de kofferbak. Ik ga proberen de kofferbak bekleding te verwijderen om die stekkers te vinden.
Een alternatief kan zijn om 12 volt af te tappen van het linker achterlicht met een nieuw draadje, alleen zijn de 2 lampjes nu 5 watt, dus samen 10 watt, ik denk dat er dan lampjes met een lager wattage nodig zijn voor de nummerbord verlichting om niets te verstoren.
3 maanden
En inderdaad, die geknipte draden straks weer goed solderen, met een krimpkous.
3 maanden
Het kan zijn dat de bsi deze functie uitgeschakeld heeft, omdat er een defect
getetecteerd is, dit is een beveiliging i.p.v. een zekering voor de kentekenplaat verlichting,
nu je de accu los gekoppeld hebt zou de bsi gereset moeten zijn,
maar dit werkt alleen als het defect verholpen is,
*Alhoewel ik zeker gèèn voorstander ben van het loskoppelen van een accu bij modernere auto`s, (spanningloos maken), omdat dit niet veilig is voor de electronische systemen (modules, computers....)!!
het beste kun je de oorzaak proberen te vinden / oplossen indien mogelijk
en dan de bsi uit laten lezen en laten resetten bij de Peugeot garage.
Toevallig de lampen vervangen voor LED lampjes.
Een draad vanaf het linker achterlicht aftappen klinkt leuk.
Echter hou je wel steeds de melding dat de kenteken verlichting defect is.
hallo Plakkie, Limbra,
het is nu even te warm om in de auto te klussen, ik ga eerst proberen die stekker te vinden achter de bekleding. Als er geen draadbreuk te vinden is vanaf dit punt naar achteren, dan wordt het lastig en ga ik proberen 12 volt af te tappen van het achterlicht. Als ik die nieuwe draad goed kan wegwerken. De foutmelding maakt gelukkig geen piep geluid als deze gedetecteerd wordt, dus ik heb er dan verder geen last van.
Ik heb al eerder nieuwe lamphouders gekocht, maar ik had geen idee hoe ik de oude eruit krijg. Er zit een rand voor, van de buitenkant van het onderste achterklep deel. De lamphouders kunnen niet naar buiten getrokken worden. Die rand die ervoor zit, zit geklemd, en ik kreeg die klemmen niet los. Ik begrijp uit de tips van Limbra dat ik de rubberen band aan de bovenkant moet weghalen en dan 5 schroeven los maken.
Aan Plakkie nog even de vraag of dat voor jou goed te doen was, LED lampen plaatsen.
3 maanden
Ik heb er geen LED lampen meer in ivm foutmeldingen.
Maar is gewoon een T10 LED lampje in te plaatsten.
zoals eerder vermeld, vermoed ik dat de bsi de kenteken verlichting
geblokkeerd heeft (ter beveiliging),
het beste (Maar dat is mijn mening) zou je alles weer aan kunnen sluiten zoals het
aangesloten hoort te zitten, dan een ritje naar de Peugeot garage maken en de bsi
uit laten lezen, als de garage de bsi uitleest zal er wel een foutmelding naar boven
komen die betrekking heeft op de kentekenplaat verlichting,
als alles aangesloten zit zoals standaard, kunnen ze bij de garage de bsi resetten
en werkt -als het goed is- alles weer zoals het hoort, (standaard dus),
(tenzij de bsi een defect heeft),
een extra draad vanaf de achterverlichting naar de kentekenplaat verlichting aanleggen kan zorgen voor een extra "probleem punt" zeker bij de scharnieren van de onderste klep, (doorschuren, breken van de draad, kortsluiting ......)
kans is dan aanwezig dat de complete achterverlichting uitvalt.
hallo Limbra, bedankt, ik hoor wat je zegt hoor!
Ik probeer eerst die kabel door te meten en als dat het probleem niet is, dan de garage bezoeken voor om de BSI uit te lezen en te resetten. Ik hoop dat de kosten mee vallen.
Wat ik nog kan doen is een dummy load maken met een 12V 10W lamp, en die tijdelijk op de draad zetten waar nu de knip is gemaakt. Als die lamp dan wel gaat branden zit het probleem in de lamphouders en de kabelboom binnen in de onderste klep. Met de opmerking dat de 2 lampjes nu wel gaan branden met een 9 volt batterij, dus mijn verwachting is laag bij deze test.
3 maanden
Ik heb geprobeerd in de kofferbak het linker zijpaneel te verwijderen om bij de stekkers te komen, maar dat is me niet gelukt. Ik heb de bouten los gemaakt, en getrokken maar er komt geen beweging in het paneel. Er zitten ook nog staalkabels achter van het lagere deel van de klep, en een soort van luchtkoker, ik wil niet teveel los maken rondom het paneel om er meer beweging in te krijgen.
Maar ik heb wel een andere oplossing gevonden, zoals al eerder aangegeven. Ik heb 12 volt van het achterlicht doorgekoppeld naar de kenteken plaat lampen. De aarde draad van de kenteken plaat lampen werkt nog. Ik krijg geen extra foutmeldingen in het logboek. Dit geeft ook een kans om er LED lampen in te zetten.
https://ibb.co/tqHFBF0
https://ibb.co/KXXkmqr
Uitlezen van BSI laat ik doen zodra ik in de gelegenheid ben, ik ga nu eerst deze oplossing permanent maken, draadje op het metalen spoor in de lamphouder solderen en mooi wegwerken.
3 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 maanden