Peugeot 307: Olie afzuigen van een 307

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: DTW10

Kan je de olie van een 307 HDI 2000cc 90pk afzuigen en wat heb je daar voor nodig.
Ik heb het al eens geprobeerd maar kreeg de slang niet in de oliepeilbuis, welk heb je daar juist voor nodig.

Sus11208

Geplaatst door Sus11208 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

olie kan je gewoon aftappen via de plug die in het carter zit ...

sel (0), 15 jaar geleden

[quote=Sus11208]Kan je de olie van een 307 HDI 2000cc 90pk afzuigen en wat heb je daar voor nodig. .[/quote]
--Ja dat is mogelijk, oliezuiger met goede dikte van de slang .
[quote=Sus11208]Ik heb het al eens geprobeerd maar kreeg de slang niet in de oliepeilbuis, welk heb je daar juist voor nodig[/quote]
Dan is je slang te dik.

Maar beste is gewoon olie aftappen .

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Waarom wil je de olie afzuigen. Per ongeluk te veel in gedaan. Dan idd met een dunnere slang proberen. Als je de olie wil verversen, gewoon via de aftapplug in het carter, anders blijft er gegarandeerd vuil achter. Zelfs met aftappen krijg ik de neiging om er een liter nieuwe olie achteraan te gooien om te "spoelen".

Lainke (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je de olie wil verversen is het aangeraden om de olie af te laten i.p.v. op te zuigen.

Als je er tijd voor kan maken: De motor eerst goed warm rijden zodat de olie veel lopender wordt.
De carterplug verwijderen en zo lang mogelijk laten uitlekken
Ook steeds de oliefilter vervangen!

Nieuwe olie in de motor, even stationair laten draaien zodat de klepstoters, e.d. zich kunnen vullen
Je wagen is klaar voor gebruik ;o)

Sus11208 (0), 15 jaar geleden

Ik zoek eigenlijk het juiste hulpstuk om de olie er uit te zuigen.
Ik heb al geprobeerd met een dunne sonde maar doordat de oliepeilbuis niet recht is lukt het niet om diep genoeg te komen.
Ik weet best dat er een olieaftap plug op staat maar doordat ik geen hefbrug of smeerput heb is het moeilijk om telkens de bodemplaat er af te krijgen.
Aan alle die nog geen afzuigapparaat hebben gebruikt en beweren dat er vuil achterblijft hebben het grondig mis.
Als je de olie afzuigt goed warm haal je tot op de bodem van het karter de olie weg en das niet mogelijk als je de olie er af haalt met de aflaatplug want dan blijft er minstens een halve cm olie in staan.
Ik heb meer dan 20jaar dergelijk apparaat gebruikt op Mercedes, Audi en VW en dat werkt perfect, bovendien moet er bij vele merken die een filterhuis hebben zoals VW, Audi en Mercedes de filterpatroon verwijderd worden en dan blijft er vuile olie achter die er uit moet gezogen worden, ook mazoutfilters zoals bij Peugeot en Citroen kunnen leeg gezogen worden voor je een nieuw filter ellement in het filterhuis plaatst.
Bij Mercedes heb je zelfs type waar geen carterstop meer op staat.
Bij een VW golf haal je makkelijk meer dan 1/4l meer olie er uit dan met de gewone aflaatplug, kan je dan ook het filterhuis niet leeg zuigen blijft er minstens een halve liter vuile olie achter.

ptm (0), 15 jaar geleden

bij veel oudere motoren gebruikte men nog geen spatscherm in het carter,omdat er nog geen oliesproeiers voor de zuigers werden gebruikt ,je had dus vrij toegang tot het carter door je oliepijlstok.

tegenwoordig word dat wel gebruikt,leegzuigen is dus niet de manier om uw carterolie te verversen,....er zijn heel wat motoren die liggen schuin,en het carter dus ook en de pijlstok staat vaak recht,...................u kan ook gewoon zeggen ik wil het beter weten.

als oplossing voor uw probleem met de bodemplaat zou u ook olieslang kunnen laten maken en deze met draad in uw aftapdraaien,en dus aan het einde van de slang een dop,deze zou u dan kunnen plaatsen waar u wilt en zo de olie aflaten.
zou vang je al het vuil en tap je af op het laagste punt.
dit word normaal gedaan bij industriele motoren waar de aftapplug van de carterolie heel slecht toegankelijk is.
men zuigt echter nooit de olie,er word altijd van het laagste punt getapt.

dus voor deze oplossing moet 1 x de bodemplaat ervan af en een olieslang/darm leten maken bij hebu of pirtek.

als dit teveel kost lijkt het mij beter om de olie alleen bij te vullen,of terug naar een oldtimer uit 1976.

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat een onzin dat afzuigen en lijkt mij sterk dat je er meer olie uit krijgt dan gewoon aftappen. De carterstop zit bij de dw10 al op een goede plek en is een vrij ruime opening dat alle vuil er zo mee uit komt.

Oliefilter los draaien geeft ook een gesmeer, hoe wou je dat gaan schoonmaken en opvangen met gemonteerde onderplaat?
Zie er geen voordelen in.

Als er vuil achter zou blijven, vangt het nieuwe filter dat wel op.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

We zullen er toch aan moeten wennen. Carters zonder aftapplug zijn in opmars.

Gr. paul

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ik doe niet anders als afzuigen
en tap eens af
dan even met de olie zuiger nazuigen
schrik je bij sommige motoren wat er achterblijft om dart de plug altijd een rand heeft waar olie(en vuil) achterblijft
soms nog wel een kwart liter

Sus11208 (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]ik doe niet anders als afzuigen
en tap eens af
dan even met de olie zuiger nazuigen
schrik je bij sommige motoren wat er achterblijft om dart de plug altijd een rand heeft waar olie(en vuil) achterblijft
soms nog wel een kwart liter[/quote]
Weet jij dan welke sonde je juist nodig hebt voor een 307 HDi 2000cc leeg te zuigen?
Is dat een sonde (slang) die in het oliepeilkanaal word gestoken of kan de oliepeilbuis zelf als afzuigbuis gebruikt worden doordat die tot op de bodem van het carter loopt.

Lainke (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij een 2.0 HDI zit de carterplug op het laagste punt van de carterpan dus vraag ik me af wat er nog op te zuigen is als het toch al helemaal leeg is???

Op een 1.6 HDI en sommige andere motoren en merken blijft er inderdaad nog olie achter omdat er een oprand is waar de plug zit ingeschroefd

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb verschillende maten
passende erin klaar

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

afzuigen doe ik als ik rare dingen tegenkom aan de carterstop, zoals er zijn:
- siliconen afdichting rond de stop gesmeerd
- carterstop die niet vrijwillig los komt
-...

maar "passende erin en klaar" is het nou ook niet echt. passende erin, [b]tot[/b] een uur wachten en klaar lijkt er meer op....

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

tot een uur wachten ##
moet je een goede afzuiger kopen en met warme olie aftappen(moet je ook met een carterstop)

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

was met men eigen wagen, tijdens de middagpauze... die ga ik echt niet laten warmdraaien om af te zuigen.

dit in combinatie met een nauwe en lange aanzuigbuis, en vrij grote carterinhoud, en klaarblijkelijk een onderhoud dat een beetje over tijd was (1st onderhoud na aankoop) maakte dat het bijna een uur duurde...

in ieder geval duurt het langer dan aftappen.

Sus11208 (0), 15 jaar geleden

Olie afzuigen werkt enkel goed als de olie warm is dan is het zo gefikt.
Destijds kreeg ik zo een apparaat van mijn baas en eerst was ik er niet zo blij mee, met zijn vodden dacht ik toen.
Eens je het eens gebruikt hebt draai je binnen de korste keren om, geen karterpluggen die in de olie vallen, geen rondgedraaide karterpluggen, geen draad die zot is, geen lekkende karterpluggen, bij vele type auto's geen bodemplaten die er onderuit moeten, geen olie aan de handen of verbrande vingers van den hete olie, een smeerplaats die veel properder blijft doordat je geen lekkende olie hebt, zuigt ook de onderste drap in het karter weg.
Ik had ook een koppelstukje gemaakt zodat als ik mazoutfilters verving de mazoutfilters terug vol zoog zodat de lucht er zo goed als af was en je direkt kon starten. Vooral handig bij auto's zonder handpompje.
Je kon er ook mazout en naft bakken mee leeg maken en nog zovele dingen waar ik het voor gebruikte.
Het was zelfs zover dat als kollega's naar een werf moesten om bv een compressor te gaan smeren ze dikwijls hebben geprobeerd om mijn keteltje mee te nemen, ze hebben er dan achteraf ook ene gekregen.
Aan alle contras gebruik er eens ene voor een dag, wel zoals het moet met warme olie en je bent verkocht.
Ook heb ik nog zo een apparaat gekregen om remmen te ontluchten (anders moest je altijd met twee zijn) das ook nog zo een luxeding waar je zeer veel plezier van hebt.
Ik was best goed ingepikt met materiaal alleen ben ik sinds 2004 thuis komen te zitten met beroepsziekte en kan ik dus niet meer over die dingen beschikken zoals een smeerput, hefbrug, oliezuigapparaat, remontluchter, controleapparaat voor de staat van de remolie, en nog zoveel andere dingen.
Ik heb 36 jaar een wagenpark onderhouden (op laatst 120 voertuigen alleen) en om nu met mijn auto naar een garage te moeten om een smeerbeurtje vind ik wat overdreven terwijl ik dat zelf ook kan.

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Ah zo!

Ja er zitten zeker ook voordelen aan, en als je er eenmaal handig in bent, is het zo gepiept.

Voor jouw is een zuiger wel ideaal. Voor ons als garage moet die onderplaat er vaak wel onderweg voor diagnose bij de beurt. En om de olie van het filter losdraaien op te vangen is aftappen wel weer handiger vindt ik.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik gebruik de afzuiger om en om.... kleine beurt afzuigen, grote beurt aftappen.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum