close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: (variable) Trilling op stuur vanaf 130 KM/u een nog meer klachte

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

- Vanaf ongeveer 130 Km/uur begint het stuur te trillen, maar het is geen constante trilling.
het begint van geen trilling tot behoorlijk merkbaar in het stuur waarna het weer langzaam verdwijnt en dan begint opnieuw het stuur te trillen, het is een soort "golvend" effect.

Hoe hoger de snelheid hoe korter de tijd is tussen geen/wel/geen trilling.
bij 130 km/uur duurt het ongeveer 20 seconden van "niet/wel/niet" trillen en bij 135 km/uur is het ongeveer 17 seconden.

- Tevens is er alleen bij regenachtig weer een harde tik of knak te horen als ik een bocht door gaat, bij droog weer is er niets te horen

De auto is voor beide problemen nu al 5 keer terug bij de dealer geweest, maar zonder resultaat er is van alles al vervangen van banden, veerschotels, motorsteunen etc. maar alles zonder resultaat.

Alleen dat bij het trillen in het stuur een bepaald patroon in zat was me niet eerder opgevallen, aangezien ik net een paar dagen frankrijk heb gehad en die uitgestrekte wegen juist lenen om een flink stuk door te rijden.

tevens vielen vandaag tot 2 keer toe alle meters uit onder het rijden begonnen diversen alarm lampjes te branden.....tja ken er ook nog wel bij, heb niet echt mzzl met deze 307 SW, erger me kapot aan dat ding

Geplaatst door

whazzzup (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aandrijfassen defect??

Op het moment dat het stuur trilt en je gaat dan van het gas af verandert er dan iets???
De wielen / assen draaien op dat moment zeg maar onbelast, er gaat dan geen trekkracht naar de wielen.
Als de trilling dan verandert dan is het voor 99% je aandrijfassen.

JN 0
badge

15 jaar

Ik verwacht ook dat het één van de aandrijfassen is of er zit een lager die de as op z'n plek houdt niet goed vast. Controleer eerst of de lagers goed vast zitten en draai de bouten en moeren van het lagerhuis een keer goed vast.

Die harde tik en knak zou de homokineet koppeling kunnen zijn, in dat geval ben je aan een nieuwe as toe. Heb je kunnen vaststellen van welke kant het geluid komt ?

TrafficBandit 0

15 jaar

Ik ga vandaag weer voor de 6e keer naar de peugeot dealer, dat van die aandrijfas heb ik al 2 keer in de groep gegooid maar zij blijven vol houden dat dat het niet is, tevens zeggen ze dat er eigenlijk niets te vinden is wat het kan veroorzaken aangezien alles er perfect uit ziet volgens hun dan......

Overigens heb ik wel gemerkt als je bijvoorbeeld de auto even door trekt naar 160 er geen trilling is te voelen en idd als je het gas dan op constante snelheid houd begint de ellende.

En dat ze die tik in de bochten niet kunnen vinden is dat de auto steeds met droog weer bij de dealer staat en dan kunnen ze niets vinden, ben er 1 keer met regen langs geweest en toen hebben zij het ook gehoord. toen zijn de veren en veerschotels vervangen. de tik is dan in ieder geval aan beide kanten ligt er net aan of de bocht naar rechts of links is.
gelukkig regent het vandaag weer dus eerst maar een flinke rit maken kijken of het weer hoorbaar is.

whazzzup 0

15 jaar

Het hoeft niet zo te zijn dat de tik die je hoort en het trillen van je stuur dezelfde oorzaak hebben.

Die tik die je hoort, is dat een eenmalige tik als je je stuur draait of is het iets in de aandrijving dat tikerdetikkerdetik doet ? (en veranderd van frequentie als je sneller of langzamer gaat rijden ? ) Heeft remmen en optrekken nog invloed op de tik die je hoort ?

Het is een flinke klus om de assen los te halen en een uitgebreide inspectie te doen. Zolang alles nog gemonteerd zit zal er inderdaad niet veel aan te zien zijn. Als de assen ook nog vervangen moeten worden dan is dat een dure grap. Dit verklaart ook misschien waarom de dealer eerst kijkt of het probleem verholpen kan worden door naar de eenvoudige, snel te verhelpen oorzaken te kijken, en pas als laatste optie de hele boel uit elkaar wil halen.

Het je nog garantie op de auto of zijn de kosten voor jouw rekening ?

TrafficBandit 0

15 jaar

Ik kom net dus weer terug van de dealer en wee het balletje opgegooid m.b.t. de aandrijfassen en er werd mij gezegt dat dat het niet zou zijn, maar ze gaan nu de auto uit besteden aan een ander bedrijf a.s. dinsdag.

Heb nu weer geprobeerd een stuk boven de 130 km/uur te rijden en het lijkt nu minder erg te zijn dan de afgelopen dagen toen we met 4 man en bepakking in de auto zaten, maar ook de ring van R'dam leent zich er niet echt voor uit om dit uit te testen.

De tik lijkt toch na de laatste keer verholpen te zijn, verleden week hebben ze wat klein materiaal vevangen zoals enkele rubbers, ophanging van de uitlaat en nog wat dingetjes. dit was overigens de eerste keer dat ik weer met goed nat weer heb kunnen rijden om het uit te proberen.

Dit alles valt nog binnen garantie die ik nog heb, dus dat ze niet meteen aan de aandrijfassen willen gaan vervangen begrijp ik best, maar zo schiet het ook niet echt op.

whazzzup 0

15 jaar

Ik heb het trilprobleem ook gehad bij een 406. Ook daar ontstond een trilling rond de 120 a 130 km/u met een soort sinus-patroon er in. (golvend) Dat bleek na lang zoeken te liggen aan het steunlager van de rechter aandrijfas. Doordat de bouten op het lagerhuis niet goed vast zaten had het lager kennelijk de ruimte om heen en weer te bewegen. Op een gegeven moment moest de as los om de koppeling te vervangen. Nadat alles weer gemonteerd zat en goed vast zat was de trilling ook weg. Een 406 is natuurlijk geen 307 en wellicht zijn er ook nog wel andere oorzaken aan te wijzen maar de symptomen die je beschrijft komen wel overeen.

Versleten wiellagers, speling in de wielophanging, onbalans in het wiel e.d. kunnen ook trillingen veroorzaken maar dit soort mankementen zijn redelijk makkelijk vast te stellen. Ik ga er van uit dat dit wel door de garage gecontroleerd is.

Om problemen met de wielen (en banden in het bijzonder) te kunnen uitsluiten zou je kunnen proberen om je reservewiel te monteren. (mits je een volwaardig reservewiel hebt en geen thuiskomertje) Eerst links, dan een proefrit maken om te testen en daarna rechts en nog een keer testen. Als het probleem met het reservewiel niet optreedt dan zit het hem in één van de wielen. Ik verwacht niet dat dat het is maar het is beter om het zeker te weten.

TrafficBandit 0

15 jaar

[quote=TrafficBandit]Ik heb het trilprobleem ook gehad bij een 406. Ook daar ontstond een trilling rond de 120 a 130 km/u met een soort sinus-patroon er in. (golvend) Dat bleek na lang zoeken te liggen aan het steunlager van de rechter aandrijfas. Doordat de bouten op het lagerhuis niet goed vast zaten had het lager kennelijk de ruimte om heen en weer te bewegen. Op een gegeven moment moest de as los om de koppeling te vervangen. Nadat alles weer gemonteerd zat en goed vast zat was de trilling ook weg. Een 406 is natuurlijk geen 307 en wellicht zijn er ook nog wel andere oorzaken aan te wijzen maar de symptomen die je beschrijft komen wel overeen.[/quote]
dit komt idd precies overeen, dit klinkt een stuk aannemelijker dan wat ik net te horen kreeg dat ze het toch vermoeden dat het in het wiel zit.
en er zit zoals je al zei een vast patroon in bij bepaalde snelheden. Ik vraag dinsdag ook of ze hier naar willen kijken.

whazzzup 0

15 jaar

Bij mijn 307 had ik ook trillingen rond de 130 en dit bleek te liggen aan het loszitten van de afdekkappen aan de onderzijde.
Deze zijn vastgezet met boutjes en moeren en een paar parkers en trillen was weg.
Misschien iets om naar te kijken.

Doornekamp33 0

15 jaar

meters die uitvallen komt door tijdelijke overbelasting in de bsi, herprogrammeren lost dit op.
ivm de trillingen, je moet eens kijken of de lange aandrijfas halfweg dmv 2 bouten geborgd is of met een half plaatje. indien plaatje moet je dit eens omdraaien , dit slijt nl in en zorgt voor speling (en trilling en soms lawaai).
verder is het balanceren vd wielen zeer belangrijk, destijds werd voorgesteld om deze zelfs belast te gaan balanceren, maar zo zijn niet veel toestellen op de markt, want zijn peperduur.

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

[quote=Doornekamp33]Bij mijn 307 had ik ook trillingen rond de 130 en dit bleek te liggen aan het loszitten van de afdekkappen aan de onderzijde.
Deze zijn vastgezet met boutjes en moeren en een paar parkers en trillen was weg.
Misschien iets om naar te kijken.[/quote]
die van die afdekkappen was ik al vaker tegen gekomen op forums, ook die heb ik de dealer voorgelegd, maar werd afgedaan als onmogelijk dat dit trilling kon veroorzaken (ik weet, anderen hebben er wel baat bij gehad, maar zolang ik in de garantie zit ga ik nog niet zelf dingen aan veranderen), overigens hebben ze wel nieuwe drukkertjes geplaatst waar ze niet meer aanwezig waren.

[quote=PEUGEOT TR]meters die uitvallen komt door tijdelijke overbelasting in de bsi, herprogrammeren lost dit op.
ivm de trillingen, je moet eens kijken of de lange aandrijfas halfweg dmv 2 bouten geborgd is of met een half plaatje. indien plaatje moet je dit eens omdraaien , dit slijt nl in en zorgt voor speling (en trilling en soms lawaai).
verder is het balanceren vd wielen zeer belangrijk, destijds werd voorgesteld om deze zelfs belast te gaan balanceren, maar zo zijn niet veel toestellen op de markt, want zijn peperduur.[/quote]
Wat betreft balanceren dat hebben ze nu al 4 keer gedaan, tevens nieuwe banden gehad, laatst hadden ze het over dat ze gingen "finish balanceren".

Ik neem je tips overigens mee voor van de week als ik terug moet naar de dealer.

whazzzup 0

15 jaar

Als je auto trilt bij hogere snelheid, ga een kort een een voorganger rijden, in z'n slipstream. gaat het dan weg, dan is het de wind langs de beplating onder je auto.

Hoor graag of het zo is.

groetje's

Jan-Willem

J-W vd H 0

15 jaar

Als laatste keer dat de auto is weg geweest is deze naar een banden specialist gegaan waar ze 'm nogmaals volledig gebalanceerd hebben, hierbij dus ook de aandrijfassen e.d. en zonder resultaat.

Dat "slipstreamen" is er nog niet echt van gekomen aangezien de meeste voorliggers wel aan de kant gaan als je te dicht op hun bumper komt.

Wel vandaag een rit gemaakt met de monteur erbij en die moest zich toch ook even achter de oren krabben, aangezien hij het zelf ook niet echt had mee gemaakt dat trillingen komen & gaan en gezien de waslijst wat er dan al niet vernieuwd is onderhand, had het probleem toch ook wel verholpen moeten zijn. Dus toen maar op de conclusie gekomen dat ze nu de aandrijfassen er aan moeten geloven.

overigens wat eerder in de post werd genoend m.b.t. de steunlagers, deze zouden al vernieuwd zijn en het "half plaatje" wat ook eerder is genoemt wisten ze niet om welk "plaatje" het zou gaan.

Volgende week donderdag staat de zoveelste afspraak op de agenda dit maal dus om de aandrijfassen te vernieuwen.

whazzzup 0

15 jaar

Hallo, ben zeer benieuwd.

Graag volgende week berichtje hoe de stand van zaken is.

Ik vermoedt nog steeds de aandrijfassen maar het is moeilijk van afstand diagnose te stellen.

Succes.

JN 0
badge

15 jaar

Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die een trilling had die op het eerste gezicht veroorzaakt werd door de punten die hierboven al besproken zijn. Uiteindelijk bleek de trilling een hele andere oorzaak te hebben. Eén van de koelventilatoren voor de radiator had een blad wat was afgebroken. Bij hoge snelheid gingen de ventilatoren draaien door de rijwind en door het afgebroken blad ging er daardoor één trillen.

Ik vind het redelijkver gezocht en het is zeker niet de meest voor de hand liggende oorzaak maar wellicht is het een tip om even naar te kijken als je er op een andere manier niet uitkomt.

TrafficBandit 0

15 jaar

Ik heb 'm inmiddels al een paar dagen terug van reparatie.
- als eerste zijn er nieuwe aandrijfassen gemonteerd, wat niets op leverde.
- toen zijn er nieuwe remschijven en blokken gemonteerd, wat ook niet het gewenste resultaat gaf.
- voor de 2e keer nieuwe banden voor, de vorige waren dunlops (die nu achter liggen), ditmaal goodyears eronder gelegd

Het is een hele verbetering maar er blijft toch nog een minimale trilling inzitten, het sinus patroon is wel weg, maar toch rond de 130 km/uur is er toch nog iets van een trilling te voelen op het stuur, misschien nog wat onbalans in de voorwielen door de nieuwe banden.

whazzzup 0

15 jaar

[quote=whazzzup]die van die afdekkappen was ik al vaker tegen gekomen op forums, ook die heb ik de dealer voorgelegd, maar werd afgedaan als onmogelijk dat dit trilling kon veroorzaken (ik weet, anderen hebben er wel baat bij gehad, maar zolang ik in de garantie zit ga ik nog niet zelf dingen aan veranderen), overigens hebben ze wel nieuwe drukkertjes geplaatst waar ze niet meer aanwezig waren.[/quote]
Kijk eens of er sporen van contact tussen de modderkuipen en de stuurinrichting aanwezig zijn. Dat kan klapperen van de kappen aantonen. Ik heb er zelf ook last van gehad. M6x25 bouten met carrosserieringen, veerringen en moeren doen wonderen.
Kijk eerst naar "aanloopsporen", als die er zijn kun je er donder op zeggen dat het een (mede-)veroorzaker is. Zie ook het 307forum.nl

foxbat 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.