Goeieavond
Het betreft hier over een Peugeot 407 2.0 benzine/LPG (met klepsmering) 103Kw
De motor heeft 147.000 km zo'n 400 km geleden liet ik door de garagist de kleine onderhoud doen (olie 10W30+oliefilter verversen).
Eergisteren ben ik op autosnelweg in panne gevallen (reed toen zo'n 150km al op benzine 98).
Auto draaide erg slecht viel stiel op stationair toerental, verminderde vermogen en gaf toen enkel foutcode P0011+P1160 + P1161 aan en rookte ie erg veel (blauwe kleur)
Deze laatste laat me denken aan olieverbruik.
Hierop heb ik het volgende gedaan.
1) oliepeil nagekeken bevind zich nog tussen minimum en maximum dus oliepeil is effectief gezakt wat me ook logisch lijkt ook de klepsmering zelf was nog steeds gevult en werkte
2) Compressie gemeten voor cilinder 1+4 zitten ze rond 11,8 en de andere rond 11,2
3) bepaalde onderdelen werden preventief vervangen
Nieuwe bobijn, nieuwe ontstekingskaarsen (oude zagen nat uit zo'n zwart lijkt me olie of slechte verbranding), nieuwe nokkenas sensor, gashuisklep en de luchtfilter werd uitgeblazen maar zag nog goed uit.
Echter heeft dit als resultaat gebracht dat auto beter draait op stationair toerental en lijkt momenteel de foutcodes weg te zijn alsook volledige vermogen.
Echter blijft hij wel hevig blauw dampen bij versnellen van motorrotatie zowel stilstaand als rijden ongeacht of op benzine of LPG.
Garagist zelf wou nu 5W40 doen in plaats van de 5W30 en kijken wat dat geeft en indien geen gewenste resultaat de culasse afnemen en kijken naar de kleppen / kleppenstoters.
Wat denken jullie ?
Het enige wat ik zat af te vragen af Regelklep, nokkenasregelingsensor misschien ook best vervangen kan worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst eens kijken waarom ie zo rookt. begin eens met een cilinderlektest bijvoorbeeld. ook de carterventilatie wellicht even nazien. Smeersysteem voor lpg werkt goed? (niet teveel smering) Eerst maar eens diagnose stellen alvorens van alles onnodig te vervangen. En liefst idd gewoon weer 5w40 erin doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar