Peugeot J5: olie versnellingsbak j5 verversen

Bouwjaar: 1990, Motorcode: J5

Stomme vraag ws...: waar zit de vulplug van de versnellingsbak van een J5? Ik kan hem werkelijk nergens vinden!
gr. Willem

wivo12282

Geplaatst door wivo12282 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot J5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Sommige versnellingsbakken moet je vullen door de opening van de snelheidsmeter aandrijving.
Misschien is dat bij deze ook het geval.

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

is dat een plug met 4 draden eraan, aan de rechterzijde van waar de stuurkolom in het blok verdwijnt? (als je recht met je neus op de motor kijkt)
Ik heb een compleet reparatieboek van de J5, maar de versnellingsbak zit hier niet in...

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Geen idee, ik ken de J5 niet, het vullen door de snelheidsmeteraandrijving is komt vaker voor dus vandaar.
Gezien het bouwjaar zal ergens wel een tellerkabel aan de versnellingsbak zitten, lijkt mij niet dat deze al een electronische snelheidsmeter heeft.

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

olie in de versnellingsbak vullen langs de opening van de peilstok v d versnellingsbak.

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

Opnieuw een idiote vraag: waar zit deze dan?

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

op het differentieel kant lange cardanas.

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

opnieuw bedankt... Gevonden! Er zat een plaat voor zodat deze moelijk te zien was.
Nieuwe olie en additieven er in en rijden. Ik had eigenlijk gehoopt dat schakelen (mn naar 1e vers.) soepeler zou gaan, maar helaas moet ik regelmatig nog steeds behoorlijk wat kracht uitoefenen om hem van 0 naar 1 te krijgen. Het zij zo.
gr. Willem

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

Ach ja, een nieuw probleem: op de snelweg langzaamaan een soort dof, ratelend geluid, Gestopt bij wegenwacht. Motor draaide nog wel, maar na uitzetten bleek hij vast te zitten.... Na lange tijd afkoelen weer los (gelukkig). Er zat voldoende olie in, maar de druk was weg. Hoe kan ik eenvoudig ontdekken of de oliepomp kaduuk is of... (de camper is weer thuis; love de wegenwacht!)

kriko (0), 17 jaar geleden

Wivo , reageer misschien wat laat , maar ik rijdt met een c 25 , zelfde motor. Over je versnellingsbak gesproken , olie moet normaal pijlstok 13 mm hoger liggen ,Is de zelfde boite als fiat Ducato en c 25 of j5,Er gaan vele 5 versnelling in kapot ,Reden is eigenlijk een omgebouwde boite van 4 ver + 5 bijgebouwd , olie pijl werdt niet aan gepast ,Dat is door vele van deze 3 merken bevestigd uit ervaring .Wat je 1 versn betreft , is je koppelings kabel wel voldoende op ge spannen ?
En je motor is wel een raar geval , als hij vast gelopen is en dan nadien nog rijdt , lijkt dat hij toch geen serieuze schade heeft . Trouwens die olie pomp gaat niet rap kapot ,, hoelang is het al geleden dat je filter vervangen werdt ?

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

Hoi, de olie in de versn.bak (boite..) heb ik onlangs ververst, deze was erg vies en er zat te weinig in; ik heb er additieven bij gedaan om de rubbers weer soepel te krijgen, weet nog niet of dit echt helpt (lekt een heel klein beetje). Schakelen is helaas niet 'verzacht'... snel naar eerste versnelling terugschakelen als de wagen tot stilstand komt werkt meestal wel aardig goed. Dit heeft voor mij minder aandacht, mijn oliedrukvermindering daarentegen veel meer! De motor begon vreemde, ritmische geluiden te maken welke over een afstand van zo'n 10 km steeds erger en feller werden. Ik kon nog naar een stopplaats komen en heb de motor uitgezet. 10 min daarna getracht te starten hetgeen niet lukte omdat de motor vastzat... dit is ws. gebeurd omdat de zuigers na afzetten vd motor verder uitzetten (is normaal) en vast gingen zitten in de cylinders. Na een afkoelperiode waren ze weer vrij, hierdoor is er misschien geen ernstige schade ontstaan. De wegenwacht vertelde dat het mogelijk door oliedrukvermindering kwam. Hij heeft er niet verder naar gekeken omdat het geluid al voldoende was om een trailer te laten komen. Mijn filter is zo'n 8.000 km geleden vervangen, evenals de olie welke ik goed in de gaten hield. De volgende dag de motor weer even gestart, lopen was eerst goed, trok aardig goed maar ik was bang hem over de kop te jagen dus echt volgas wegrijden heb ik niet gedaan. Al snel begon het geratel weer. Gauw uitgezet. Morgen hoop ik te ontdekken dat ook de turbo geen ernstige schade heeft opgelopen want ik hoorde hem niet suizen (in de slang knijpen bij draaiende motor geeft aan of er voldoende druk zit). Ik heb een complete werkplaats-handleiding maar de pomp staat hier dus net niet in... ik hou je op de hoogte. Vandaag trouwens naar de camperbeurs geweest... mooie wagens hoor!

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

Vervolg, helaas nog niets bekend.. op meerdere adviezen een oliedrukmeter geleend en in plaats van het oliefilter op het blok aangesloten. De oliedruk begint bij koude olie met 4 bar en eindigt met 1,75. In de handleiding wordt bij nieuw 2 aangegeven dus zo gek is het nog niet. Dan moet hij ook gauw uit want hi jwordt weer te heet. De sensor geeft nog niets weer.. (is wel heel). Maar.... bij een hete motor is het oliegebeuren toch niet van heel erg wezenlijk belang; dit moet dan toch bij het koelstysteem liggen? De wegenwacht vertelde mij dat het ws. aan het oliegebeuren ligt... Ik denk nu zelf eerder aan het koelsysteem.
Wie kan mij vertellen hoe ik simpel kan checken of de waterpomp niet defekt is? Er zit een ontluchtingsventiel op en na openen komt er koelvloeistof uit. De motor heeft dus duidelijk wel schade opgelopen, want de harde tik is nog steeds aanwezig. Ws. de schaaldelen versleten? btw: de turbo is nog goed!

wivo12282 (0), 17 jaar geleden

Welnu, besloten is om een andere motor te plaatsen want de schade-kosten zullen ws hoger zijn dan een ruilmotor. Mocht iemand er eentje weten?... J5 2.5 TD uit 90
bij deze sluit ik de thread. Allemaal bedankt voor de meewerking

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.