Big problem...? Al op een andere (maar oude-) thread ook gevraagd..
Op de snelweg langzaamaan ritmisch tikken; sensor gaf niet aan dat de motor te heet was, netjes 80*. Gestopt..
- na 10m min. motor vast... na 30 min. afkoelen motor weer los (was te heet dus). Naar huis met anwb.
- Thuis: -de motor draait wel na afkoelen, maar tikt behoorlijk-; >na een poosje Te heet, maar niet op sensor
- oliedruk is oké (op advies van anwb en met speciale apparatuur gemeten); >Te heet, maar niet op sensor
- thermostaat oké; gemonteerd zonder thermostaat. >Te heet, maar niet op sensor
- Waterpomp ws. ook oké (als ik deze met de hand ronddraai dan komen er golfjes vloeistof uit);.. nog steeds motor te heet;.. maar niet op sensor
Dat er nu schade aan de motor is is nu zeker (hard tikken), ws. de schaaldelen en mogelijk kantelende zuigers. Hij heeft nog wel compressie.
waar kan ik in hemelsnaam nog verder zoeken? Ik heb eerst de basis-reden nodig voordat ik de schaaldelen etc. ga vervangen....
Als ik de koeling wil afpersen, waar kan ik dit dan het beste doen en hoe?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blijkbaar wordt de motor de warmte dus niet kwijt. Verstopte radiateur? Of gedeeltelijk verstopt? Dat de meter dit niet aangeeft, wil nog niet zeggen dat dit ook zo is.
Als de motor zo heet is geweest dat deze daardoor vast is gaan zitten, lijkt het me toch beter om het zuigerwerk goed te inspecteren.
Ook 'n scheurtje in de cilinderkop wil dit soort effecten wel 'ns geven.
Je zou 1 voor 1 de cilinders onder druk kunnen (laten) zetten met perslucht en bv. zo de koppakking al kunnen controleren.
Eventueel de radiateur uitspoelen met soda.
Gr.
Heb je de waterpomp gedemonteerd want het schoepenwiel kan wel meedraaien op een laag toerental. Maar vaak gebeurd dit niet op hogere toeren als het wieltje los op de as zit.
Hans
ik heb inmiddels het watersysteem doorgespoeld: water in de 'vulbak', onluchting van de radiator open. Komt goede straal uit... als ik het schema doorloop is dit begin en eindpunt? Dit gaat ook als de waterpomp niet draait omdat ik de thermostaat eruit heb gehaald (toch?). Deze was trouwens ook goed (in heet water gelegd).
De waterpomp heb ik inderdaad alleen op lagere snelheid laten lopen. Komend weekend ga ik de cylinders afpersen. Heb ik geloof ik nog een tool voor. Compressor etc heb ik ook. Ik ga sowieso de zuigers etc. demonteren in de hoop dat ze nog te redden zijn, cylinders ook. Ik vrees het ergste, maar een wisselmotor gaat me zo'n 1300.- kosten.... met inlevering van mijn oude. Het is vooral frustrerend dat de motor 3jr geleden gereviseerd is...
btw: nog eens de oliepomp getest, blijft zo rond de 2 bar, is dus goed.
gr. WIllem
18 jaar
Willem
Heb helemaal je situatie eens gelezen , kan er met meeleven dat het een heel probleem is maar er moet een oorzaak zijn . Kan het moeilijk begrijpen wat je allemaal al op gezocht hebt . Sensor duidt niks aan en toch te heet , toch lijkt het of dat die sensor wel kapot is , of dat het water ergens toch niet passeert . Zit het in de zwaaqalas? Normaal zijn het sterke motors en de qulas is niet zo rap door .Ze doen vele km maar ze kunnen toch niet tegen hoge snelheid omdat ze dan veel toeren maken , reden versnellings overbrenging is wat klein verdeeld , heel goed om zware gewichten te trekken .Ze maken wel veel lawaai op de autostrade ., maar oersterk .Wat er ook wel eens gebeurt , radiatortjes van de kachel likken rap en men gooit er een produktje in voor te dichten met gevolg dat het ergens gaat verstoppen . Ik heb nog wel een blok liggen met zuigers . Blijven zoeken .
18 jaar
Hé bedankt 4 je reaktie! Ik heb de carterplug eruit gehaald; hier zat een zwart / grijs / plastic-achtige drab op.... geen slijpsel zo te zien / voelen. Het is vreselijk frustrerend.. een peugeotdealer vertelde dat het toch zeer waarschijnlijk een olie-probleem is omdat de carterpan zo heet wordt en de motor vlgs hem bijna niet kan vastlopen door de spatsmering en als de rijwindkoeling + waterpomp goed zijn. Er zat voldoende olie in.
Ik ben vanmiddag gebeld, iemand had er nog eentje liggen, compleet met turbo en bak voor 400.- da's hartstikke mooi! 100% zekerheid kon hij mij niet geven omdat hij hem zelf niet draaiend had gezien maar als reserve uit een sloopwagen had gekocht.
Za. as. ga ik kijken en hopelijk kopen. Ik ben dan altijd goedkoper uit dan reviseren.... en het werk is ws. ook minder én ik heb dan nog reserve-onderdelen.
Heeft iemand tips waar ik naar moet kijken, ivm koppeling, compressie etc.? En hoe ik dat kan checken?
gr. Willem
18 jaar
nog een aanvulling: ik kon 1 fan ook handmatig bedienen maar was niet nodig geweest. Als ik de motor stationair laat draaien en de fan aanzet maakt het ook niets uit...
om alles uit de weg te gaan wil ik er ook een andere radiateur in plaatsen. Heeft iemand toevallig nog wat?
gr. Willem
de motor die ik kan kopen is uit een Citroën CX, vlgs de verkoper gelijk een C25 TD of J5 TD maar met een andere turbo.. (klein of groot turbogat?)
18 jaar
de motor is niet wat ik zoek en ga over tot revisie, einde vd thread. gr. aan alle helpende 'handen'..
18 jaar
Toch nog een vraagje wivo , weet je nu de echte oorzaak , je verteld van een sloerie in de olie . Is het filter in de carter niet verstopt ? Het is natuurlijk inderdaad een cx motor .alleen de boite is anders .Het zijn geen aparte bus cilinders maar een vaste blok .
18 jaar
Het blok is inderdaad gelijk aan een CX, maar de versn. , turbo zijn duidelijk anders..
Ik heb ondertussen mijn motor maar uit de camper gehaald; ik ben hem nu stelselmatig aan het doorlopen. De echte reden weet ik nog steeds niet. Een vriend van me is monteur bij Peugeot maar kon me ook niet een oplossend antwoord geven. De waterpomp is 100% zeker goed. De oliepomp ook, maar wordt nogmaals gecheckt. Morgen ga ik de druk meten van de cylinders.
Er zat idd nogal vreemde brei in de olie, aan het magneet-boutje: eerst zwart, dan grijs en dan lijkt het op gesmolten plastic. Er zijn geen metaalsporen in de olie te vinden (ook geen 'koperschijnsel'). Ik hoop maar dat de zuigers nog intact zijn, dan hoeft mijn kop etc. er niet vanaf. Eén verstuiver was nat van de olie, de andere 3 niet... zou dit duiden op bv. een lek in de zuiger of gebroken veer?
18 jaar
Olie aan de verstuiver betekent olie in de verbrandingskamer , zou niet mogen en betekent toch misschien dat de olieschrapring de olie niet terug schrapt maar dat kan al gekomen zijn omdat er al schade is tussen de zuiger en cilinder . Dat is of zou gebeurt zijn door die oorzaak .die nog altijd niet bekent is . Olie die grijs ziet betekent dat er water in de olie terecht gekomen is en de motor niet voldoende gesmeerd wordt . Ik vrees dat je qulas (cilinderkop ) er echt af moet om te controleren hoe de cilinder wanden zijn .Het kan goed zijn dat er al krassen op zijn en onherstelbaar ten zij revisie .Houd mij op de hoogte , kan zijn dat ik aan een complete motor geraak . Hoe hard rijd je er eigenlijk mee op autostrade . Het is een zaak dat normaal toch niet veel voor komt bij die motors .
18 jaar
Hoi,
klinkt niet leuk... maar ja het zij zo. de motor hangt aan de takel en morgen probeer ik de cylinders en de injectors te meten, de startmotor moet er alleen weer op om wat toeren te maken, met de hand lukt dit ws. niet. Trouwens, het was me wel opgevallen dat het stationair toerental minder snel was. De olie was vnl zwart met heel weinig grijzige brei onderin. snelheid rond 100, soms 125 maar nooit lang. hij moet wel 3000kg trekken... (grote camper, ivm gezinshuis -5 opgenomen kinderen-. Ik gebruik de wagen voor woon/werkverkeer en voor mijn gezinshuis. Daarom is het zo vervelend dat dit gebeurt, als we met het hele gezin, dus incl. de 5 probleemjongeren weg willen, zijn we nu aangewezen op een oude Nissan Prairie. Mocht je tegen een blok aanlopen dan hoor ik dat natuurlijk graag! Btw: de jongere kinderen vonden het wel prachtig om onder de camper te liggen en gereedschap door te geven, ze voelden zich echt monteurs! Soms slipte de koppeling maar na een tijdje niet koppelen dan was het euvel weer weg.. een monteur vertelde me dat dit kan door een klevende koppelingsplaat, weet jij daarvan?
gr. Willem
18 jaar
slippende koppeling bewijst dat hij vervesleten is of olie keerring likt aan vliegwiel. Maar dan moet hij toch al hard likken ,Aan de distrubutie riemen likken ze ook wel eens ,dat is hun ziekte .versleten doen de koppelingen wel snel .Bijna iedere soort j5 of c 25 wordt na enkele jaren vlug vervangen .Ze zijn ook nogal bruusk omdat ze een lange kabel hebben .Vele hebben last van een schokkende koppeling .Dat komt door speling op het rollementje dat de as doet enkele mm bewegen .Als je de motor of het zij een andere monteerd raad ik je aan , vervang het rollementje in het vliegwiel en controleer de keerring .Bij U geval zal je de boite toch moeten demonteren en de koppeling groep om inspectie te maken .
Heb je ook je kleppen al eens geinspecteerd of die niet blijft handen bij hitte en tegen de zuiger blokkeert , na afkoeling terug ,wie weet .Heb ik al eens van gehoord van iemand die het had en tikte ook geweldig .Ontdekken ga je toch doen ,alles is te repareren en als je het zelf doet valt het nog mee .
18 jaar
het is niet alleen meer mijn zoektocht... ;)
de keerringen, koppelingsplaat, drukgroep etc vervang ik sowieso. Maar een rollementje zegt me niets..
18 jaar
rollement(wiellagertje) zit in het center van starterkrans waar as van versnellingsbak in motor schuift .Die lange as van versn kan een beetje bewegen en wordt opgevangen door wiellagertje .
18 jaar
ok, snap ik.. de as had niet veel speling maar ik zal er aandacht aan besteden.
de versn.bak (boite..?) ligt er vanaf en de koppelingsplaat is glimmend zwart en behoorlijk dun. De bak is aan de koppelingzijde vet en zwart; oliekkeerring wordt vervangen. De kleppen blijven niet hangen maar aangezien de motor er nu uitligt kan ik het niet meer checken bij warme motor..
ik ben alleen een beetje terughoudend met demonteren van de kop omdat de turbo etc. er dan allemaal af moet. Aangezien deze bouten behoorlijk verrroest zijn ben ik bang deze te beschadigen; vandaar.
18 jaar
Heb je nu eerst je compressie gemeten , nu je die boite eraf gehaald hebt want je hebt je starter nodig . Als ik die motor had horen draaien had ik het aan het geluid kunnen constatueren . Er is al zoveel verwarrend geschreven dat ik het niet kan volgen en op een verdwaald spoor brengt . Je sprak eerst ook over zwart olie dan grijs , dan maar heel weinig . Als je nu toch zo ver bent meot je toch je compressie meten en als ik het het goed voor heb heb je de carter er ook al afgedaan .Er is geen zekerheid niet meer over die motor , verder zoeken , kop eraf of met een andere motor beginnen .Denk dat ik een turbo in zicht krijg , maar gaat dat allemaal langs deze weg ?
18 jaar
[quote=kriko]Heb je nu eerst je compressie gemeten , nu je die boite eraf gehaald hebt want je hebt je starter nodig . Als ik die motor had horen draaien had ik het aan het geluid kunnen constatueren . Bij dat tikken geluid was dat ook een soort suisens geluid ?Er is al zoveel verwarrend geschreven dat ik het niet kan volgen en op een verdwaald spoor brengt . Je sprak eerst ook over zwart olie dan grijs , dan maar heel weinig . Als je nu toch zo ver bent meot je toch je compressie meten en als ik het het goed voor heb heb je de carter er ook al afgedaan .Er is geen zekerheid niet meer over die motor , verder zoeken , kop eraf of met een andere motor beginnen .Denk dat ik een turbo in zicht krijg , maar gaat dat allemaal langs deze weg ?[/quote]
18 jaar
Je hebt wel gelijk: het wordt allemaal nogal verwarrend....misschien gaat mailen wat sneller en makkelijker... maar zonder emailadres lukt dit niet...
De compressie wordt morgen gemeten omdat de startmotor er nog op moet.
btw: de olie op de magneetbout (carterplug) bestond uit 3 'laagjes': zwart, grijs en dan plastic-achtig. gr. Willem
wivoorst@gmail.com
18 jaar
Toch maar weer een update: de compressie is op alle cylinders bij opstart-toerental zo'n 10 bar. Dus ook niet helemaal verkeerd.. als er olie op de verstuiver (=cylinder) komt zou dit toch blauwe rook veroorzaken tijdens rijden? Dit was niet zo.. Waarom krijg uitgerekend ik steeds van die wazige problemen...
De koppelingsplaat is vet en dun, de keerring van de bak wordt ook vervangen. Mail me even mbt het blok dat je mogelijk 'in zicht' krijgt? gr. Willem
18 jaar
oke, probleem is eindelijk bekend maar niet opgelost: uitgelopen schaaldeel..... ofwel krukas beschadigd. Shit!
17 jaar
Ja wivo , het is dan toch in de olie smering . De olie filter bij mij is nu nieuw maar een stuk kleiner , originele zijn niet meer te krijgen vertellen ze mij .Toch twijfel ik .Is die bij U ook kleiner dan oorspronkelijk .Ik zoek achter alles . Kap je er syntetisch op of gewone olie ? Wat ga je nu doen , gewoon ander schelpje of in het slechste geval je krukas , laat iets weten en heb misschien toch een oplossing .
17 jaar
Jij bent nog laat op... chatten: wmvvoorst@hotmail.com
van 1 zuigerstang waren de schaaldelen finaal kapot, en helaas de krukas teveel beschadigd.
Tja, wat is wijs? Het blok zelf is nog perfekt, evenals de zuigers, kop, turbo etc. etc. alles gecheckt. Ik moet er een nachtje over slapen en een optelsommetje maken. De koppeling moet ook vervangen. Ik overweeg om toch maar een compleet blok te gaan zoeken, wat zou jij doen?
Ik heb geen idee welk filter klein of groot is, die van mij lijkt toch aardig groot... (bij Brezan gekocht 2 jr. geleden). Ik heb er wel steeds synthetische olie in gedaan maar ga weer terug naar minerale olie ivm leeftijd van blok.
mail je emailadres even, dat gaat beter dan een 2-pers. forum....
gr. en slaap lekker!
17 jaar
Heb nog een compleet onderblok liggen van een 2500 motor met 1 manko: 1 zuiger heeft een gat erin, maar krukas en lagers zijn prima.
Zo, nu is het al 3 persoons......
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar