Peugeot Partner: Olielekkage, lekke koppakking ???

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hallo allemaal,

Mijn Peugeot Partner (1.9D) lekt ernstig veel olie en het wordt steeds erger.
Ik heb het al regelmatig schoongemaakt om te kunnen achterhalen waar het vandaan komt maar het is inmiddels zo vet dat dat bijna niet meer gaat.

Het lijkt er echter op dat het bij de koppakking vandaan komt.

* Loopt er een opvoerkanaal voor olie door de kop naar boven en wil de pakking daar wel eens lekken???

Zo nu en dan moet ik ook wel eens een beetje koelvloeistof bijvullen maar dit zou ook kunnen komen doordat de radiator niet helemaal fris meer is.

Klepdekselpakking heb ik al vervangen en dat hielp niet. Ik las trouwens wel dat dit (soms?) met vloeibare pakking zit. Dat heb ik niet gebruikt maar het zat ook niet met vloeibare pakking en ik heb zeker 125000 km gereden voor het probleem begon.

Alvast bedankt!

fiat500r

Geplaatst door fiat500r (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

DW8 of XUD? En welke kant lekt het meest? Aan de distributiezijde zit een oliekanaal zowel bij DW8 als XUD.
Als de lekkage hoofdzakelijk aan de achterkant t.h.v. distributie zit, en niet helemaal van boven (klepdeksel) komt, kan het inderdaad een koppakking zijn. Als professional zou je dit moeten kunnen beoordelen.

fiat500r (0), 14 jaar geleden

Hallo Hans,

bedankt voor je snelle reactie!
Het lijkt erop dat de lekkage met name aan de achterkant van de kop zit (dus niet aan de verstuiverzijde).
Als ik het in de lengte van de kop bekijk vind ik het moeilijk om te zeggen of het aan de distributie of vliegwielzijde is. Het leek mij dus ook de koppakking maar ik wilde graag even peilen of dit logisch is.

Hoe kom ik erachter of het een DW8 of XUD motor is?

Overigens moets ik even kijken wat je met de opmerking over de professional bedoelde. Ik zag het nu staan bij mijn profiel. Kennelijk is er iets misgegaan toen ik me vanmiddag aanmeldde. Kan ik dat nog wijzigen?? Ik ben particulier.

Bedankt!

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Of je je "titel" kunt wijzigen weet ik niet.
Een DW8 heeft een bovenkant bestaande uit 2 delen, een bovendeksel en daaronder nog een afneembaar klepdeksel = 2 pakkingen. Een XUD heeft 1 klepdeksel = 1 pakking.
Het cilinderblok van beide is nagnoeg identiek en als basis XUD, dus bij allebei zit het oliekanaal op dezelfde plek.

fiat500r (0), 14 jaar geleden

ok, dan is het zeker een DW8. Ik heb het klepdeksel laatst al losgehad en beide pakkingen vervangen.
Levert de wetenschap dat het een DW8 motor is nog nieuwe nuttige tips op?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

In zoverre niet, alleen dat een DW8 last heeft met het verlopen van de klepspeling. Als de kleppen onlangs gesteld zijn, is de nokkenas eruit geweest, dus de nokkenas-lagerkappen zijn dan ook los geweest. Vooral de buitenste lagerkapjes kunnen lekken tussen de pasvlakken cilinderkop-lagerkap. Hier hoort een weinig vloeibaar pakkingmateriaal tussen. Als dit niet gedaan is, kan het hierop lekken, maar het is op afstand moeilijk te beoordelen hoeveel lekkage er precies is.
Dus: zijn de kleppen onlangs gesteld?

fiat500r (0), 14 jaar geleden

Ik heb ongeveer 75000 km geleden de kleppen gesteld. Ik heb geen vloeibare pakking gebruikt bij de lagerkappen. Hier kan ik dus eerst wel eens naar kijken voor ik de kop eraf haal.

Momenteel rij ik erg veel kilometers en hij lekt al een tijdje. Op een ritje heen en weer naar Parijs (1200 km) moet ik min een liter bijvullen en als ik hem parkeer markeert ie het territorium goed.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt het beste beginnen met het bovendeel van het blok/cilinderkop goed te reinigen. Koop desnoods en spuitbus (of 2) remmenreiniger en spuit het zo goed mogelijk schoon bij koude motor. Probeer na opdrogen/verdampen met lopende motor te lokaliseren waar de lekkage vandaan komt, eventueel na demonteren van de bovenste 2 distributie kappen zodat je daar ook goed zicht hebt.
Om eerst naar de lagerkapjes te kijken en af te kitten en er vervolgens na een rit achter te komen dat het toch de koppakking is, lijkt me dubbel werk.

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de dichting tussen vaccuumpomp en culasse niet stuk?
Zit als je voor de motor staat rechts boven t.h.v nokkenas

fiat500r (0), 14 jaar geleden

Ik ga er proberen komend weekend naar te kijken. Eerst alles schoonmaken en zal ook bij de vacuumpomp kijken. Die dichting heb ik volgens mij ook al eens vernieuwd een tijd geleden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.