Na mijn probleem van [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...]slippende koppeling[/url], bleek ik toch een redelijk olieverbruik te hebben. Toen kon ik 2500Km doen en was er 1l olie verdwenen, koppeling en keerring is vervangen en heeft ook een nieuwe smering (5W30) gehad. Sindsdien heb ik een kleine 5000Km gereden en is er terug 1l olie verdwenen, geen slippende koppeling meer oid, dat probleem is netjes verholpen.
Maar nu vraag ik me af waar die liter olie heen is. Ik doe geen korte ritjes, telkens rond de 50Km en 's avonds 50Km terug naar huis. Zo nu en dan eens 10Km enkel. Trajecten die ik doe is nogal wisselend, helft daarvan is autostrade en de andere helft is centrum, dus veel wisselende toerentallen en regelmatig versnellen. Nu vraag ik me af wat een normaal olieverbruik is? Het ford motortje lust graag wat olie heb ik gelezen, maar mijn verbruik vind ik nogal fors. Hoe denken jullie hierover, of wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een liter op 5000 km is heel weinig , zou ik me helemaal geen zorgen over maken .
Wat zat er trouiwens eerst in , ook 5w30 of dikker ?
heel weinig? Op andere busjes wordt er enkel bij onderhoud (om de 40.000Km) vervangen en voor de rest niets bijgegoten. Motor is gemaakt voor 5W30, dus ik vermoed 5W30.
Ik ken er die na smering 8000Km rijden zonder een drup olie te verbruiken en daarna 3000Km gedaan hebben met 0.5l olie. Is wel Jumper maar met zelfde motor en zelfde bouwjaar.
11 jaar
Heel weinig is misschien overdreven , maar echt extreem veel is het ook niet .
niks aan doen, niet de moeite.
En wat is een verbruik dat ik me zorgen om moet gaan maken?
11 jaar
2000 km met één liter olie wordt wel wat veel. Peugeot vindt zelf één liter per 1000 km nog acceptabel. Ik heb een zelfde 2.2 liter motor (maar dan op benzine) en gebruik ook sinds jaar en dag 1 liter op de 5000 km.
11 jaar
oke, dus als ie op 1l olie/ 2000Km zit kan ie best terug op onderhoud, of de kilometers voor op onderhoud te gaan moeten al bereikt zijn.
1l per 1000Km dan zet je waarschijnlijk heel het straat onder de domp :p, wel geen last meer van mensen die in je gat liggen te rijden.
Loopt het olieverbruik bij jouw op, of blijft dit constant?
me naft? ik wist niet dat deze bestonden, geen boxer dan?
Op zich alle ford's zuipen olie, nog geen een tegen gekomen die niet dompt of niet stinkt.
11 jaar
Peugeot heeft als basisversie de W motor ontwikkeld eind 90er jaren. De benzineversie heet EW van essence. In mijn geval heet de 2.2 EW12. In jouw boxer zit de DW12 motor. de D van diésel. Dit is een bijna 2.2 liter commonrail turbomotor. Deze motoren zijn in allerlei auto's ingebouwd. 406, 407 en kennelijk ook in jouw boxer.
Deze EW en DW motoren staan erom bekend dat ze wel wat olie aankunnen. Vaak lekt er wat olie weg. Zo ook in mijn auto. Ik heb gezocht waar het vandaan kwam, maar het is nog steeds een raadsel.
Nu na ruim 200.000km begint het olieverbruik iets op te lopen. 4800 km per liter ongeveer.
Bij jou zal het denk ik ook zo gaan.
Dus niet iets om wakker van te liggen.
11 jaar
Ah oke, maar dit zijn verschillende motors denk ik.
jouw motor is de Ford Duratorq ZSD-422, 2.2 L 2184 cc
de mijne is de Ford 4HU ZSD-422 puma 22DT 2.2 L 2,198 cc
A different 2.2L engine, Ford's ZSD-422 with a displacement of 2198 cc, will be used in the Peugeot LCV range of vans. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_e...
In 2005, Ford introduced the Duratorq ZSD-422, a 2.2 L (2184 cc) turbodiesel for top-of-the-range versions of the Mondeo and Jaguar X-Type which produced 155 PS (153 hp/114 kW). This is unrelated to the PSA DW12 2.2 unit used in Peugeot and Citroën applications. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Durato...
Ik vind heel dat verhaal met de samenwerking met Ford nogal ingewikkeld in mekaar zitten.
11 jaar
[quote=heemskerk4251]2000 km met één liter olie wordt wel wat veel. Peugeot vindt zelf één liter per 1000 km nog acceptabel. Ik heb een zelfde 2.2 liter motor (maar dan op benzine) en gebruik ook sinds jaar en dag 1 liter op de 5000 km.[/quote]
correctie peugeot vindt dat boven de 0.5l per 1000km over olieverbruik gesproken mag worden
in volksmond is bij alle merken 1l op 1000km
verder is dit absoluut niet de dw12
dit is echt een ford motor
dit kan je zien op de foto uit de anderre topic van de topic starter
http://www.schematheek.net/index.php?p=u...
bij de olie pomp zie je duidelijk dat daar de waterpomp en stuurpomp op een as zit. dit is dan de Ford motor
de zogenaamde puma motor
http://www.carparts-uk.com/vimages/bart/...
hier een foto van een puma2.2 motor blok. aan de voorzijde en onderop zie je de stuurpomp zitten met daarachter de waterpomp.
@ topic starter
het kan inderdaad gek in elkaar zitten. waarschijnlijk zijn psa en fiat (ivm boxer en bipper samenwerking hebben met fiat) (psa is peugeot/citroen)
gezien dat ze een sterke motor nodig hadden voor de boxer.
boxer 2 die had nog wel de dw-motor van psa zelf.
boxer 3 niet die heeft puma motor 2.2 / 2.8
en een iveco motor 3.0hdi zoals dan staat op de rand van de motorkap (uit mijn hoofd 168pk en 400nm)
ivm psa de puma gebruikt heeft waarschijnlijk de 1.4hdi en 1.6hdi en 2.0hdi mee gerollen. tenminste deze drie liggen nu in de betreffende auto's
1.4hdi wordt tegenwoordig bijna niet meer verkocht/gebruikt. in de bipper zit nu een 1.4hdi van fiat
genoeg ff over de motor type.
neem aan dat je geen olie lekkage buiten de motor meer ziet, toch
dus dat wil zeggen dat de motor de olie opdrinkt om het zo te noemen
dat kan van alles zijn. van overmatig lekkage bij de turbo tot zelfs gecheurde zuigers
geef de laatste acht van chassisnummer dan kunnen we kijken of er iets over bekend is
2.8 is nog van type 2 denk ik.
Toen ik een busje wou kopen heb ik zelf een overzicht gemaakt van de verschillende motoren. Dit met de gegevens die ik van Wikipedia kon vinden.
[url]https://lh5.googleusercontent.com/-Ii17j...[/url]
sinds 2011 hebben ze dus ook allemaal een 6-versnellingsbak. En je ziet goed dat fiat alleen verder wil gaan, ze gebruiken ook geen Ford motoren meer alles van eigen huis buiten de 3liter dan.
Geen olielekkage die extern te zien is, ook geen last meer van een schuivende koppeling. Voor de rest rijdt hij goed, geen klachten. En bij het vervangen van de keerring heb ik aan mijn garagist gevraagd om eens te kijken als hij gekke dingen zag of iets dat niet hoorde, maar voor de rest zag het er prima uit, keerring is pech gehad zei hij.
laatste acht: 11022427
kwa olieverbruik weet ik nu waar rekening mee te houden, en wanneer het verbruik de pan uit swingt kan een vervroegde smering geen kwaad.
11 jaar
heel mooi lijstje.
het klopt dat fiat steeds meer zelf gaat doen. vandaar dat vanaf 2014 de samenwerking ook stopt.
enige info flash met betrekking op de olieverbruik is eigenlijk dat er ijsvorming in de carterventilatie komt. waardoor de olie in de peilstokhouder omhoog komt.
dit gebeurt wel bij lage temperaturen van -15 dus dat heeft op deze geen effect en zal het mogelijk gewoon wat anders zijn.
vindt het zelf best lang om de 40.000 maar van de andere kant zegt de auto ook zelf dat de olie ververst moet worden als hij te vuil is. dit hebben we zelfs gehad na 8000km
die doen voornamelijk kleine ritjes.
oh is dat al 2014, ik dacht pas later, maarja zou goed kunnen is ook al weer enkele jaren geleden dat dit bericht verspreid is.
Van die lage temperaturen zal ik geen last hebben, tenzij er gekke dingen gaan gebeuren.
Mijn garagist vond 40dKm ook een vrij groot interval, maar opzich kon hij er mee leven en als ik iets gek moest opmerken moest ik maar iets laten weten of als ie eerder vraagt om een smering.
Hoe zit het met het inrijden (bij een nieuwe motor), dus rustig optrekken tot 2000 en dan een tandje hoger. Heeft dit een groot effect op het olieverbruik later? En hoe lang kun je dit best doen, eerste 1000Km, miss langer?
BTW: zit jij ook op hardware.info?
11 jaar
voordeel van deze auto is dat hij zelf aangeeft of de olie te vervuild is. dan geeft hij op display aan ververs olie.
inrijden van nieuwe motor is rustig rijden en pas als hij warm is dan kun je hem pas echt gebruiken. maar dat geldt voor elke motor.
rustig warm rijden en dan kun je hem meer afstraffen.
wordt dan wel aangeraden om na 1000km keer olie te verversen zodat zeker is dat het vuil van de fabricatie van de motor eruit is. dit is wel het advies om te doen
als je meer rijdt moet je ervoor zorgen dat je niet echt onder de 1500-1800rpm komt. dit geldt dan voornamelijk meer met de benzine. bij diesel is er meer trekkracht onder in dus dan 1500 moet je dan wel hebben.
en zit inderdaad op hardware.info
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar