Er is van alles vervangen aan het voortrein, dus daarna is de auto uitgelijnd. Nu slijten mijn banden aan de buitenkant razendsnel, met name rechts. je voelt/hoort het ook tijdens (scherp) draaien.
Ik heb hier een uitlijnrapport maar ik begrijp niet alles (niet veel eigenlijk;-)
Wat iig niet klopt is dat er jumpy staat terwijl het om een boxer/jumper gaat, maar misschien maakt dat nog niet eens zoveel uit.
Wat vooral opvalt caster left en caster right. hier zijn de final waarden heel anders dan de min. en max.
Wat is hier mis gegaan? En kan iemand misschien de juiste waarden geven voor deze auto?
Daarnaast valt op dat bij rear toe de waarden ook buiten de min. en max. vallen (moet hier ook iets aan gebeuren?)
Groet, Bert
VEHICLE ALlGNMENT REPORT
CITROEN, 2005, JUMPY, PAS Van
Primary Angles
initial specifications
min. max. final
front
Caster left -0°18' 3°00' 4°00' -0°18'
right -0°21' 3°00' 4°00' -0°24'
Camber left -0°06' -0°30' 0°30' 0°06'
right -0°24' -0°30' 0°30' -0°12'
toe left -1 °06' 0°01' 0°12' 0°10'
right -1 °14' 0°01' 0°12' 0°10'
total -2°20' 0°14' 0°24' 0°20'
Camber left -0°24' -1 °30' -0°30' -0°24'
right -0°24' -1 °30' -0°30' -0°24'
Rear toe left 0°02' 0°07' 0°12' 0°02'
right 0°00' 0°07' 0°12' 0°00'
total 0°02' 0°14' 0°24' 0°02'
Thrust angle -0°01' ----- -0°01'-
scondary angles
SAI left 11°05' 10°48' 12°08' 11°05'
right 11°36' 10°48' 12°08' 11°36'
included angle left .10°59' -- -- 11°11'
right 11°12' -- -- 11°24'
toe out on turns left 3°46' -- -- 3°46'
right 3°39' -- -- 3°39'
max turn inside left -- -- -- --
right -- -- -- --
toe curve change left -- -- -- --
setback front -Omm -- -- Omm
rear -11mm -- -- -11mm
track width diff 8mm 8mm
track base diff 10mm 10mm
front ride height left -- 157mm 157mm --
right -- 157mm 157mm --
rear ride height left -- 164mm 164mm --
right -- 164mm 164mm --
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Caster is je askanteling , dat wil zeggen hoe je wiel staat tov de vertikale lijn.
Zie het als de voorfork van een oma s fiets , daar staat het onderste deel naar voren gebogen , dit is voor een goede rechtuit stabiliteit.
Bij jou staat de ophanging te rechtop in negatieve zin zelfs.
Wat is er allemaal aan de ophanging gebeurt , je zou haast denken dat de draagarmen links en rechts verwisseld zijn. ?
Nieuwe draagarmen, wielnaaf en wiellager links, fusee links, stabilisatorstangetjes, remmerij. En daarvoor ook al een keer de veerschotels. ('t was een leuke rekening :-)
Draagarmen verwisselen, daar lijkt het me de garage niet voor, maar iedereen kan natuurlijk een fout maken.
Kan ik dat een beetje gemakkelijk zien welke links, en welke rechts hoort?
Als ik het goed begrijp klopt dat caster dus inderdaad niet in dat uitlijnrapport?
Bedankt voor je reactie trouwens.
11 jaar
Van die draagarmen , weet ik natuurlijk niet of het inderdaad kan , het is een idee , heb het vroeger een keer gehad met een mg midget , zat amper verschil tussen links en rechts , maar zaten wel verkeerd om.
Auto heeft geen schade gehad , krom subframe / ophanging ?
Nee geen schade of kromme subframes.
Eigenlijk ben ik met name nieuwsgierig naar de oorzaak: is er mogelijk een montagefout gemaakt of heeft de uitlijner misschien iets gemist?
11 jaar
Zijn onderstaande waarden ook af te stellen?
Rear toe left 0°02' 0°07' 0°12' 0°02'
right 0°00' 0°07' 0°12' 0°00'
total 0°02' 0°14' 0°24' 0°02'
11 jaar
Hierbij de uitlijngegevens die ik in mijn documentatie tegenkom:
Chassis afstelwaarden
Voorbereiden voor uitlijnen
Voertuig rijklaar met volle tank.
Toespoor voor (totale sporing) in mm
2,00+1,00-1,00 mm mag liggen tussen +1 en +3 mm
Wielvlucht(camber) voor
0°00'+0°45'-0°45' mag liggen tussen -0gr45 en +0gr45
Langshelling fusee(caster) voor
0°30'+0°30'-0°30' mag liggen tussen 0 en 1 gr
Toespoor achter in mm
0,00+1,00-1,00 mm mag liggen tussen -1 mm en +1 mm
Wielvlucht(camber) achter
0°00'+0°30'-0°30' mag liggen tussen -0gr30 en -0gr30
Jammergenoeg heb ik de sporingswaarden niet in graden dus kan ik deze niet goed vergelijken, maar ik vermoed dat je teveel toespoor hebt.
Ik zou eens beginnen met de auto uit te laten lijnen met de juiste specificaties, en hieruit conclusies te trekken.
Groeten,
Koos.
Hij staat nu bij de garage. Ik keek nog even naar dat uitlijnrapport en zag ineens dat deze waarden ook buiten de min./max. vallen. Vandaar nog even deze navraag.
11 jaar
Opnieuw uitgelijnd, nieuwe banden, schokbrekers en een stuurkogel.
Nu met de juiste waarden voor een Boxer II uit 2005, maar ik zie iets waarvan ik me afvraag of het nu wel goed is: Caster Right staat op -0°06' terwijl, het als ik het goed begrijp, tussen de 0°00' en 1°00' zou moeten zijn.
Is het nu nog niet (helemaal) goed?
Primary Angles
initial specifications
min. max. final
front
Caster left 0°06' 0°00' 1°00' 0°05'
right -0°08' 0°00' 1°00' -0°06'
Camber left -0°18' -0°45' 0°45' 0°12'
right -0°30' -0°45' 0°45' -0°30'
toe left -0 °36' -0°13' -0°04' -0°09'
right -1 °36' -0°13' -0°04' -0°09'
total 1°00' -0°27' -0°09' -0°18'
Camber left -0°24' -0°30' 0°30' -0°24'
right -0°30' -0°30' 0°30' -0°30'
Rear toe left 0°00' -0°04' 0°05' 0°00'
right 0°00' -0°04' 0°05' 0°00'
total 0°00' -0°09' 0°09' 0°00'
Thrust angle 0°00' ----- -0°00'
scondary angles
SAI left 10°56' ---- ---- 10°65'
right 11°39' ---- ---- 11°39'
included angle left .11°14' -- -- 11°08'
right 11°09' -- -- 11°09'
toe out on turns left 0°11' -- -- 0°11'
right 0°17' -- -- 0°17'
max turn inside left -- -- -- --
right -- -- -- --
toe curve change left -- -- -- --
setback front -4mm -- -- -4mm
rear -13mm -- -- -13mm
track width diff -0mm -0mm
track base diff 9mm 9mm
front ride height left -- -- -- --
right -- -- -- --
rear ride height left -- -- -- --
right -- -- -- --
frame angle --
11 jaar
nu staat de sporing goed, van 0.10 staat hij nu op -0.09 dit klopt bij een voorweilaangedreven voortuig
naast dat kun je verder totaal niks extra's uitlijnen
je ziet dat de caster eigenlijk is of de veerpoot naar voren staat of naar achteren.
dit is alleen handig voor de zogenaamde recht trekken van de stuur. als je de stuur los laat dan trekt hij je stuur automatisch recht. (denk maar aan bureaustoel wieltjes, zit ook caster op, draaipunt staat uit het midden van de wiel)
dit zal niet voor slijtage gaan zorgen en dus als hij netjes rijdt ook verder niet veel aan doen.
belangrijkste is altijd de sporing als deze goed staat dan krijg je de camber die de banden kunnen verslijten met caster valt dit mee.
Fijn om te horen! Er is nogal wat vervangen, dus het werd wel tijd om weer eens onbezorgd te kunnen rijden.
Mooie site trouwens die www.carbibles.com Bedankt voor de tip.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar