Wij hebben best wel veel EP3 en EP6 motoren die wel 1 liter per 2000/3000 km verbruiken. Er zijn al kleppendeksels vervangen en middeltjes toegevoed, maar niets helpt. Wie heeft een idee voor een oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aha, interessante discussie, aangezien je bij een dealer werkt zal je de oorzaken die psa opgeeft wel weten. Die staan n.l. in de handouts van de regionale bijeenkomsten techniek. Heel vaak is er volgens mij echter niet echt iets stuk. Door een verbeterde olie afscheider/carterventilatieklep zou het olieverbruik moeten dalen, ik heb hier geen ervaring mee maar bij jou werkt dat blijkbaar niet aangezien je al klepdeksels vervangen hebt en het olie verbruik niet daalt.
Mijn ervaring is dat de verversing termijn van 30000 km of 2 jaar veel te lang is. Wij doen particuliere klanten om de 15000 km verversen. De olie is m.i. na 15000 km op. Wij zagen n.l. dat na het versen het olie verbruik hoger werd als de olie er langer (lees meer dan 15000km) in zat.
Vaker versen houd de motor ook schoner, de afgedraaide olie uit de ep motoren die ruikt altijd erg eehh hoe zal ik het zeggen ? Verrot ? Net als bij de eerste ew motoren, die gebruikten ook best veel olie. En ouderwets verversen hé !
Verder neem ik aan dat je de 5w30 olie met psa specificatie gebruikt.
Nou, ik ben eigenlijk ook wel benieuwt of iemand hier het ei van columbus heeft !
Vrgr,
PT nieker.
Ja, wij gebruiken de juiste olie. Ik heb zelf ook wat zitten zoeken en kwam iets tegen waarbij de carterventilatieslang verwijderd werd en er twee afsluitdopjes voor in de plaats komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Die achterste carterslang zit er bij de thp200 niet meer op. Ik heb geen ervaring met het verwijderen van een bestaande carterslang op de gewone ep motoren.
als ze komen omdat ze een melding krijgen dat olieniveau niet goed is, betekent dat een van de volgende dingen
of hij is aan t.c. toe of aan een beurt
enkele geval is het ivm fractie te hoge olieverbruik
we hebben een enkele motor onder garantie vergoed gekregen
je moet dan wel geen schade hebben inwendig, kleppendeksel al vv hebben en beurt op tijd gehad
1 keer zelf gezien dat bij 2 zuigers de bougies de witte mantel in de blok kapot is gegaan, hierdoor krassen in de zuigerwand, met welk gevolg hoef ik denk niet te vertellen
om de 15.000km verversen vindt ik ook weer te ver gaan
dit moet alleen bij dv6 ivm daar carterpan eigenlijk te klein is om 20.000km te rijden zonder problemen (qua vuil in de olie) denk maar aan turbo problemen die ze vaak hebben, voornamelijk door te lang met oude olie te rijden
zoals bij veel motoren en types 1 verbruikt meer als de ander, dit kan ook weer aan de rijstijl liggen
hoog toerental wil vaak ook hoger olieverbruik geven
@hierboven
carterslang zit er wel degelijk op en je kunt hem goed zien, hij zit namelijk niet links achter op het blok boven de waterpomp
maar hij zit bij de bobine andere kant van het blok
Hier hierboven@ Werner, een thp heeft normaal gesproken 2 carterslangen, 1 aan de linkse kant boven de waterpomp en 1 aan de andere kant bij de bobine (bovenop het klepdeksel. ) bij de thp 200 is de slang boven de waterpomp volgens mij niet aanwezig. Er zit daar een dopje en aan de inlaatspruitstukzijde zit ook een dopje.
klopt de normale thp heeft er 2
maar we hadden specifiek over de thp200 en die zit aan de andere kant en heeft maar 1 slang
zelfde als de ep heeft ook maar 1 slang
Ook wij hebben in ons wagenpark de nodige olie verbruikende ep's rond rijden.
Doen een olie verbruiks meting, toont die aan de het verbruik tehoog is, wordt er een compressie test gedaan en een cilinder lektest.
Hebben er 2 of 3 gehad met een lek om en nabij de 60-70%, waren dan ook duidelijk in het carter tehoren.
Foto's genomen van cilinders met een endocoop, duidelijke olie sporen tezien op cilinder wanden, oorzaak slechte zuigerveren.
betreft hier de ''normale'' ep3/6 en ook de thp.
@hierboven
als je een lek van 60% hebt dan loopt hij denk ik ook niet lekker meer
de enige keer dat motor hebben vervangen was ivm de keramische kern van de bougie was afgebroken en krassen op de zuigerwand had gezet
of dat vriesplug die bij de ketting zit (tussen de kvs-systeem en ketting) eruit is gekomen met gevolg sludge door heel de motor en koelsysteem, ook nieuwe motor in gegaan
1 keer motor vv ivm olieverbruik maar dat was geen garantie peugeot maar bovag garantie
tegenwoordig is eerst kleppendeksel vv en dan als probleem nog is zullen ze nog niet direct zeggen nieuwe motor
ik blijf erbij
ze klagen meer dan nodig is
ze denken dat je met elke auto 30.000km met de olie kan doen
ze weten niet dat ze zelf de peil in de gaten moeten houden en op tijd moeten bijvullen
dat bij tussencheck olie bijgevult moet worden is normaal
is bij elke motor
normaal zie je 0.75-1.5liter op 15.000km dus van tussencheck/beurt/tusccecheck/beurt/etc.
Wij hebben deze week bij een THP motor de dopjes gemonteerd en zijn benieuwd op het helpt.
@trucker0werner.
motor liep idd wat minder mooi rond maar om nu tezeggen slecht, nee.
Er is inderdaad een modificatie op de kleppendeksel moet zeggen lijkt wel een wat betere constructie.
maar om nu tezeggen dat er meer geklaagt word dan nodig, vast wel maar lang niet door elke klant. Er is wel degelijk wat aan de hand in veel gevallen. Peugeot onderkent dit, er word niet voor niets vergoed door peugeot.
Heb Zelf 3008 Met Ep6,olieverbruik Normaal Met 5w30. Circa 0,5ltr Op 7000km.
Tijdens Oliewissel Gevuld Met 5w40.,olieverbruik Nu 0,5 Op 10.000km
5w30 Is Alleen Om Brandstof Te Besparen,5w40 Geeft Als Voordeel Een Dikkere Smeerfilm En Dus Minder Slijtage.
Nee,ik Heb Dit Niet Zelf Verzonnen, Ik Heb Het Uit Laten Zoeken Door Een Olie-labaratorium.
@hierboven
klopt ook
5w40 is wat dikker en hierdoor verbruik je iets minder olie
maar de kans dat je meer brandstof verbruikt ivm olie moeilijk rond gepompt wordt is aanwezig
op 10.000km verbruik je 0.2liter minder olie, (0.5/7000)*3000
1liter olie is ongeveer 15 tot 20euro
0.2 is dus 3 tot 4euro
een gok is dat je in plaats van 1op13 nu 1op12.9 haalt (als voorbeeld)
10.000km is 769.2lit (op1op12.9 is het 775,1liter)
is ongeveer 5-6liter kost het je
doe dit keer brandstofprijs, dan is voor mij de keuze snel gemaakt
dan maar iets meer verbruiken maar qua brandstof win je het terug
anders te zeggen voor het geld hoef je het niet te doen om andere olie erin te hangen (als je alleen kijkt naar bijvullen)
kijk je naar aanschaf olie dan is 5w40 meestal euro of 3-5 goedkoper dan 5w30
andere kant fabrikant heeft niet voor niets 5w30 aanbevollen. dit is niet alleen voor lagere brandstofverbruik,
want lagere brandstofverbruik krijg je door minder belasting op de motor. minder belasting is meer rendement van de brandstof
minder belasting is dus ook minder slijtage.
@hierboven
5w40 zorgt niet voor minder slijtage maar doordat hij dikker is bij koude motor lekt hij niet zo snel en vandaar ook dat verbruik stuk minder is
het is net waar voor je kiest
Grotendeels Klopt Het Wat Je Zegt.
Echter,wat Betreft Smering ........
Op Moleculair Niveau Zullen De Stringen Van Een 5w30 Eerder Doorsneden Worden Dan Een 5w40.
(en Met Gevolg Metaal-metaal Contact)
Is Niet Zo Spannend Als Het Klinkt,het Is Op Moleculair-niveau!
Het Verschil In Verbruik Kan Ik Niet Waarnemen,maar Is Ongetwijfeld Meetbaar.
[quote=trucker0werner]@hierboven
klopt ook
5w40 is wat dikker en hierdoor verbruik je iets minder olie
maar de kans dat je meer brandstof verbruikt ivm olie moeilijk rond gepompt wordt is aanwezig
op 10.000km verbruik je 0.2liter minder olie, (0.5/7000)*3000
1liter olie is ongeveer 15 tot 20euro
0.2 is dus 3 tot 4euro
een gok is dat je in plaats van 1op13 nu 1op12.9 haalt (als voorbeeld)
10.000km is 769.2lit (op1op12.9 is het 775,1liter)
is ongeveer 5-6liter kost het je
doe dit keer brandstofprijs, dan is voor mij de keuze snel gemaakt
dan maar iets meer verbruiken maar qua brandstof win je het terug
anders te zeggen voor het geld hoef je het niet te doen om andere olie erin te hangen (als je alleen kijkt naar bijvullen)
kijk je naar aanschaf olie dan is 5w40 meestal euro of 3-5 goedkoper dan 5w30
andere kant fabrikant heeft niet voor niets 5w30 aanbevollen. dit is niet alleen voor lagere brandstofverbruik,
want lagere brandstofverbruik krijg je door minder belasting op de motor. minder belasting is meer rendement van de brandstof
minder belasting is dus ook minder slijtage.
@hierboven
5w40 zorgt niet voor minder slijtage maar doordat hij dikker is bij koude motor lekt hij niet zo snel en vandaar ook dat verbruik stuk minder is
het is net waar voor je kiest[/quote]
Hey Werner, 5 geeft de viscociteit in koude toestand aan en 30 of 40 de viscositeit in warme toestand of ben ik nou mis ? Ik dacht namelijk dat er geen verschil in de viscositeit in koude toestand tussen 5w30 en 5w40 was maar dat het verschil in viscositeit de warme toetand betrefd. ?
nu je het zegt je kunt inderdaad gelijk hebben
http://img718.imageshack.us/img718/7114/...
had naar zo'n schema gekeken en daar was de 5w30 voor iets koudere toestand aanbevollen dan de 5w40
zoals gezegd dat gaat over aanbevollen en niet direct over dikte van de olie bij dezelfde temperatuur
lang geleden dat ik dit heb uitgezocht, dus durf het zo ook niet echt meer te zeggen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar